Ny tråd Svara på tråd  [ 92 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 6, 7, 8, 9, 10
Varför påstås det ständigt att alla egentligen vill jobba? 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Varför påstås det ständigt att alla egentligen vill jobba?
matterik skrev:
Om en tjänsteman eller någon annan frågar mig angående arbete så svarar jag att jag inte vill arbeta. Så va den saken löst.

Smart. Även om man vill arbeta så slipper man med den metoden en massa "åtgärder" kan tänkas.

För jag tror faktiskt att det är väldigt få människor som inte vill ha mer pengar än vad man får i sjukpension, när man samtidigt gör något man tycker är kul/intressant. Det är svårt att inte involvera pengar när man byter tjänster med andra människor.

11 januari 2012, 21:35
Medlem
Inlägg Re: Varför påstås det ständigt att alla egentligen vill jobba?
Det är tillräckligt få vid de ersättningsnivåer och regler som gällde från mitten på 90-talet för att det inte skulle vara ett problem. Andelen (helårsekvivalenter) försörjda av socialförsäkringar och bidrag var som högst 1994 och slutade det året att öka enl socialförsäkringsutredningen. Då var nivån dubbelt så hög som 1970, vilket är ganska rimligt med tanke på både ökande andel gamlingar och kraftigt höjd produktivitet (som till stor del medför högre prestationskrav på arbetarna). Eftersom politiska debatter är neddummade så använder man väldigt kategoriska påståenden där man egentligen skulle använt statistiska. Ett av flera skäl att man borde höja utbildningsnivån istället för att sänka den som Högern försöker göra just nu.

De enskilda som gärna är parasiter är inget problem eftersom de är så få men tidningarna är inte ute efter att förmedla verkligheten så det kan vara bra att hålla tyst om saken.

13 januari 2012, 18:45
Ny tråd Svara på tråd  [ 92 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 6, 7, 8, 9, 10

Som gäst saknar du privilegier.