Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Jag var faktiskt på väg att bygga ett avträde med flera sittplatser (utan separata bås) men sedan blev det en kompromiss mellan det öppna och det mer slutna. Jag kollade förresten just på ett av ordens tempel i originalspelet och jag kunde inte ens hitta några toaletter där. Det fanns ett rum med vattenfyllda kar längs väggarna, men det gissar jag är tvättrum. Jag vet inte hur utvecklarna tänkte sig det hela, men munkarna kanske var tänkta att göra ifrån sig i något undanskymt hörn ute i trädgården!?
Å andra sidan, de är väl så heliga att det inte ens skiter...
Då tänkte jag att mina studiesalar gott kunde värmas upp. Sakristian ligger under studiesalarna, vilket innebär att det är lätt att få tillgång till en skorsten därifrån och jag är i alla fall tvungen att bygga ett fundament för eldstäderna (2 stycken) i studiesalarna att vila på, så då var steget inte långt till värma upp även sakristian. Tanken är att sakristian värms upp inför större gudstjänster, men inte dagligdags. Vi kan skylla på att översteprästen lider av viss artrit, vilket han förvisso döljer förstås, men han har (till exempel) lyckats hitta (mer eller mindre relaterade) texter i skrifterna som stödjer en uppvärmning av sakristian (men han visar ändå viss återhållsamhet och påbjuder uppvärmning enbart vid särskilda tillfällen)
Templet i orignalspelet hade bara en enda eldstad och den fanns i köket.
Vi får se, jag kan fortfarande bygga om tolatterna och skippa eldstaden i sakristian.
Övriga utrymmen som blir uppvärmda är köket (en indirekt konsekvens av matlagning) och till viss del matsalen, eftersom den ligger ovanpå köket och på så sätt får del av den värme som strålar ut från köksskorstenen på dess väg upp mot friheten. Någon enstaka av munkarnas sovceller kan också komma att få del av den indirekta värmen - om jag inte lyckas bygga in skorstenen i ett outyttjat utrymme (så att den blir helt omgiven av tjocka väggar) eller skippar den sovcell som skorstenen skulle ha passerat, på grund av att den då bleve alldeles för liten.