Ny tråd Svara på tråd  [ 1197 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 81, 82, 83, 84, 85, 86, 87 ... 120  Nästa
Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)! 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Jag måste nog förenkla en del av den slutliga flykten litegrann.
Fastlandet
hamnar i så fall lite underligt till, men det blir svårt - för att inte säga omöjligt - att kontrollera vissa detaljer annars (roterande hissar, spelarobjektet, AI:er och partikelsystem går inte så bra ihop). En viss del av den slutliga flykten kommer bli rätt symbolisk, men det är nog inte så mycket att göra åt. Jag skulle eventuellt kunna skriva ett skript som sköter det hela, men även om det skriptet skulle fungera, så vete fan om det är värt det.

Vad det hela handlar om är alltså att objekt som står på en roterande hiss inte vet om att hissen roterar, så de följer inte med i rotationen. AI:er (och spelaren) kan dessutom vandra omkring på eget bevåg, vilket försvårar eventuellt skriptskrivande. Förenklingen går ut på att flytta runt saker, så att hissen aldrig behöver rotera. Allt blir inte exakt som jag hade tänkt från början, men kompromissen är fortfarande acceptabel.

@Incognita:
Nästa gång vi träffas, påminn mig om att jag ska dansa som den där smilisen då... :D


9 april 2014, 03:48
Moderator
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Okie! :D Det ser jag fram emot att se. :P


9 april 2014, 15:58
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
5,6/7

Jag gick upp 5 imorse och fick en del gjort.


12 april 2014, 09:58
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
BildBildBild

Haha, just nu är jag imponerad av mig själv. :26: Jag löste ännu ett komplicerat problem, som förföljt mig ett tag, på ett inte alls särskilt uppenbart, men samtidigt elegant, sätt.


14 april 2014, 10:52
Moderator
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Cool!


14 april 2014, 11:17
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Idag har jag fixat diverse grejer till den slutliga flykten och förberett för nästa steg.


16 april 2014, 14:12
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Det har varit lite si och så med motivationen på sistone, vilket högst troligt beror på att i princip samtliga delar av den slutliga flykten ligger utanför vad spelmotorn en gång skapades för, vilket gör att samtliga delar är trixiga och/eller ovärda att fixa. Jag har förvisso redan lyckats lösa eller gå runt ett stort antal problem och gjort saker som ingen gjort förut, men det återstår fortfarande att implementera en hel del mer eller mindre komplicerade saker och lösa en hel del småbuggar här och där, så därför funderar jag nu på att förenkla den slutliga flykten genom att ta bort de delar som inte håller sig till huvudtemat. Det börjar kännas allt mindre värt det att anstränga mig med saker som ändå bara var tänkt som en bonus för de tålmodiga. Det är bättre att behålla fokus på huvudtemat och göra färre saker bra än fler saker lite smådåligt.

Den slutliga flykten går ut på att spelaren (efter en del förarbete) kan antingen
sno en båt och lämna ön eller smyga sig ombord på båten och vänta på att besättningen startar båten och lämnar ön. Uppdraget slutar sedan när båten når en viss punkt utanför ön.
Den delen ligger fortfarande inom huvudtemat och ska behållas. Bonusen gick ut på att
om spelaren höll sig oupptäckt under hela båtresan, då skulle båten ta sig hela vägen till hamnen på fastlandet och spelaren skulle där kunna sno lite extra värdesaker. Resan till fastlandet är ganska lång (och då har jag ändå kompromissat) och det händer inte mycket på vägen, så det är mest bara en transportsträcka
med väldigt lite "gameplay" och väldigt mycket händelselös väntan. Den här bonusen ger inte spelaren så värst mycket och tar dessutom fokus från huvudtemat och utgör något av ett antiklimax. Spelaren lyckas fly från ön, vilket är det slutliga målet, men sedan fortsätter det i alla fall, trots att uppdraget egentligen är slutfört. Om jag ska behålla bonusen, då måste jag göra något åt transportsträckan och göra
hamnen på fastlandet
till en viktigare del i handlingen om bonusen ska vara värd att behålla, men det skulle innebära en massa extra arbete för en grej som inte alls behövs.

Om bonusen ska behållas, då är det bättre att dela in uppdraget i två delar där första delen utspelar sig på ön och andra delen på fastlandet och sedan bara antyda resan däremellan eller visa den i en videosnutt. Andra delen skulle alltså byggas ut och göras till ett helt nytt uppdrag som en fortsättning på händelserna på ön (spelaren skulle till exempel kunna träffa sin arbetsgivare igen, för att lämna över det stycke arvegods som spelaren fick i uppdrag att hitta, och så uppstår det komplikationer som måste lösas etc...). Det tänker jag inte göra, så därför väljer jag att renodla första delen. Då lämnar jag också öppet för en eventuell framtida, andra del om jag någon gång plötsligt inte skulle ha en massa annat att göra (som till exempel att göra klart det kampanjprojekt, vars berättade historia är långt mer engagerande och ligger mig närmare hjärtat än det nu pågående projektet och som jag mycket gärna vill kunna avsluta innan det är dags att ta ner skylten för gott, eller det klosterprojekt som den här tråden ursprungligen handlade om och vars komplexa arkitektur engagerar mig mer än pågående projekts arkitektur (eller diverse andra projekt och så vidare...)).

Dessutom kan jag spara en del celler som jag istället kan använda till extra, byggnadstekniska detaljer och dekorationer i bland annat fängelset för att göra arkitekturen lite mer spännande.


25 april 2014, 13:45
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Jag ska låta det hela sjunka in lite, medan jag ägnar mig åt annat, innan jag tar det slutgiltiga beslutet, men det blir troligen så att jag väljer att förenkla, vilket skulle spara tid och en hel del arbete och resurser.

Bakgrundshistorian går förresten ut på att spelaren fått i uppdrag att hitta ett stycke arvegods åt en adelsman som betalar bra. Arvegodset stals en gång av pirater och försvann sedan, men spårades nyligen till en ö på vilken piraterna gömde sin skatt. Ön förvandlades senare till en fängelseö, vilket gör det omöjligt att ta sig in osedd, så adelsmannen drar i lite tåtar och ordnar så att spelaren grips och blir fängslad på ön. Adelsmannen besöker sedan ön i ett annat ärende och smugglar in verktyg till spelaren och efter det börjar själva spelet. Historien är tänkt att vara ganska simpel, men med mycket gameplay. Det finns lösa trådar att fläta ihop eller dra i om jag skulle vilja göra historien mer invecklad eller införa oväntade vändningar, men det blir troligen inte så (åtminstone har jag inga idéer till något sådant just nu).


25 april 2014, 14:01
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Nu har jag förenklat den slutliga flykten. I övrigt går det långsamt: Min tidigare förmåga att tokfokusera tycks som bortblåst.


28 april 2014, 03:33
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Det här projektet ligger på is för tillfället.


9 maj 2014, 21:35
Ny tråd Svara på tråd  [ 1197 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 81, 82, 83, 84, 85, 86, 87 ... 120  Nästa


Som gäst saknar du privilegier.

cron