Re: Om att bygga en egen robot!
Om jag vill bygga om så får jag fundera lite och tillverka nya delar på jobbet. Har tur på så sätt eftersom jag jobbar som svetsare på ett företag där vi har all plåt och annat man kan behöva. Jag får ju inte ta hem vad som men småbitar brukar gå bra att "skurka" hem.
Men du... Kan du styra 3 motorer så kan du styra 4.
Du behöver bygga en transistor brygga som fixar det åt dig.
Motor 1 på styrenheten säger till hur transistor bryggan ska vara
Motor 2 säger till motorn att röra sig till vänster fram och höger bakben (ett i taget kommer röra sig)
motor 3 säger till motorn att röra sig till höger fram och vänster bakben...
Jag har inte FETKOLL på transistor bryggor men vet att UFO har det. Men en transistor brygga så ska du kunna få två motorer att funka från en utgång om du har nått som styr transistorn. Jag fuskar och kör med "H-brygga" vilket gör att jag behöver 2 utgångar per motor som jag vill styra. Det har att göra med att jag vill ha annan V till motorn och framför allt mer A till den samma än vad mitt styrkort kan ge. Fördelen med min H-brygga är att jag kan köra en likströms motor åt vilket håll jag vill. Jag styr min robot genom att vrida ena bandet fram och det andra bak. Det är lite pill men det är ganska enkelt när man väl har benat ut hur man ska koppla dom.
Om du vill så tror jag du kan använda ett arduino kort till lego grejerna utan att förstöra dom. Arduino finns att köpa på
http://www.electrokit.se eller
http://www.kjell.comMed ett arduino kort har du ganska mycket möjligheter trots att det är så litet. Du har mer datorkraft i de små korten än vad yenkarna hade i Apollo programmets månlandare. Det att tänka på är att man har få portar ut. 13 digitala I/O och 6 analoga in men det räcker ganska långt. Det får min lilla leksak att hålla koll på världen med en PS2 mus och digitalkompass samt att det sitter ultraljudsradar och ett servo på den utöver 2 elmotorer. Jo det finns pinnar kvar att pilla med. Hade tänkt att köra två kort till det bygget. Ett till armen och ett till själva roboten. Men jag köpte ett MEGA kort som har en MASSA pinnar så jag kommer styra hela med samma kort så fort jag får snits på det hela.