Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar
Varför påstås det ständigt att alla egentligen vill jobba?
Författare |
Meddelande |
sugmundfreud
Medlem
|
Re: Varför påstås det ständigt att alla egentligen vill jobba?
Varför då? Jag tycker priviliegium är ett mer uppskattande ord. Att man är tacksam för att få ha pension istället för socialbidrag. Rättighet låter mer som någonting föreningen Attention skulle vråla om, eller feminister. Får man inte vara glad för sin pension? Det är ju jättejätte konstigt ford, tycker du inte det? Ska man sitta och tänka; Ja det här är min samhälleliga lilla rättighet, men fan ta mig om jag köper märkeskläder eller lyxshoppar för pengarna när jag sparat ett tag, skäms på mig! Jag tolkar det så.
|
31 januari 2011, 12:28 |
|
|
Krigarn
Medlem
|
Har Ford en privat eller kommunal arbetsgivare?
|
31 januari 2011, 12:48 |
|
|
ford
Medlem
|
Har jag sagt det som du skriver i det fetstilta?-Nej, just det. Det jag har sagt är att man inte skall tänka: -Yes, jag slipper arbeta och kan göra vad jag vill på dagarna, till skillnad från loser-svensson och även om jag hade kunnat jobba utan att riskera min fysiska eller psykiska hälsa så hade jag inte viljat göra det. ...utan kanske snarare -Tyvärr finns det ingen plats för mig arbetslivet, det känns tråkigt, men det är inte mitt fel eftersom jag ändå har försökt och gjort mitt bästa. Därför är jag också glad att jag kan få sjukpension så jag slipper må kroniskt dåligt, eller hamna på gatan, men självklart gör jag vad jag vill med mina pengar och har rätt att ta plats och kräva mina rättigheter precis som alla andra, eftersom jag inte själv har valt att leva på samhället.
|
31 januari 2011, 15:05 |
|
|
ford
Medlem
|
Han har ingen arbetsgivare överhuvudtagaget i nuläget, men det är dock ofrivilligt (=avslutad säsongsanställning som inte nödvändigtvis kommer att förnyas, då företaget fått storstryk av sina konkurrenter och förlorat sitt näst viktigaste kontrakt i hela regionen). Den förra arbetsgivaren var dock privat, men jobbet (skötsel och underhåll av bostadsgårdar) var i högsta grad samhällnsyttigt.
|
31 januari 2011, 15:12 |
|
|
ford
Medlem
|
-Varför undrar du?
|
31 januari 2011, 15:18 |
|
|
Ufo
Medlem
|
Ford i ett nötskal Ta en braj o flumma loss istället.
|
31 januari 2011, 15:19 |
|
|
ford
Medlem
|
Nu var UFO:t allt lite finurlig... Frågan är bara vem det är som inte tänker: ifall det är jag, eller om det är vissa nötter som uppenbarligen de facto har synnerliga skäl för att slippa jobba, men som får det att låta som om det mest handlade om latmask och arbetsskygghet när dom skriver på detta forum och därmed misstänkliggör både sig själva och andra i samma situation.... ...på tal om det där med theory of mind. I många fall beror säkert detta sätt att skriva på just bristande förmåga att inse hur det uppfattas om man uttrycker sig på det sätt som görs i denna tråd, men för vissa (inga namn nämnda) verkar det dock röra sig om vad som förvisso är verklig oförmåga att klara arbetslivet, dock i kombination med taskig attityd mot förvärvsarbetande, som gör så att skribenten inte upplever det hela som ett problem, utan snarare som en tillgång för sig själv och sin fritid.
|
31 januari 2011, 16:15 |
|
|
Ufo
Medlem
|
Det där är ren idioti ifrån din sida. Pratar jag om mig så handlar det om mig, inte dig. Världen är större än "ford". Inse att vi inte är samma person och jag kan ha vilka djävla värderingar som helst, utan att det på något vis påverkar synen på dig. Vi är olikaSluta tro att du döms pga våra andra åsikter. /..på tal om det där med theory of mind.
|
31 januari 2011, 16:50 |
|
|
Guldhamster
Medlem
|
Man kan vara både oförmögen till arbete och arbetsskygg på samma gång. Varför är det så svårt att förstå? Det jag försöker säga är att för mig är mitt handikapp win-win.
|
31 januari 2011, 17:04 |
|
|
ford
Medlem
|
Det där jag skrev om att misstänkliggöra andra i samma situation handlar inte om mig, eftersom jag överhuvudtaget inte är aktuell för sjukersättning, utan om andra människor. Tro det eller ej, men forden kan faktiskt bry sig om andra än sig själv... Att du sen totalt missat det faktum att människor generellt tenderar att döma kollektivt och att det redan idag finns en mycket förråad jargong gentemot olika typer av s.k. "bidragsparasiter" (varav det stora flertalet inte är parasiter utan offer för trångsynta människors skitsnack) ute på våra arbetsplatser och fikabord ute i den vida NT-världen är faktiskt något som gör mig lite chockad. Hursomhelst kan du ju tänka dig i vilken riktning en sån jargong som många använder i denna tråd kommer att övertyga denna ständigt ökande skara av trångsynta människor (inkl nuvarande regering) som finns därute...
|
31 januari 2011, 17:10 |
|
|
Som gäst saknar du privilegier. |
|