Ny tråd Svara på tråd  [ 1197 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 ... 120  Nästa
Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)! 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Exakt. Det var ordet.

Jag pratar om konstiga sexuella parafilier som exempelvis thö internez är fullt av. Inte om det som övriga tråden handlar om. Eller are vi not misscommunicating here?

En MS-sjuk kvinna blev nyligen utsatt för en variant av det där där ovan av sin man tills hon dog.
När jag tänker på det blir det kortslutning i min hjärna. Ändå är det omöjligt att inte tänka, se det framför sig, undra vad den där mannen gör idag, hur deras barn har det osv.
Och ville jag ens veta? Nej, det ville jag inte. Men jag vet.

Är du med?
Nu kan vi med fördel återgå till 1500-tals saker igen. Eller så får du begära ytterligare en ändring av trådrubriken. ;)


29 november 2010, 22:44
Moderator
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Menniskionnes nådhelösheet. Thet hon kan bezt.

Jo, jag tycker du lyckades bra, fast jag måste ju säga att jag hade väntat mig något ekivokt, inte bitskt ironiskt grymt... där fick jag väl.


30 november 2010, 01:36
Moderator
Inlägg Re: Om brunnsborrning (på (klipp-)öar)!
CodeRedAlert skrev:
Hur kommer det sig att du är så kunnig i fråga om ålderdomliga språkfrågor?

Vet inte. Del av ett allmänt intresse för historia, skönhet, levande strukturer.... en liten grip- och till nöds begripbar del, till skillnad från många andra och egentligen väl så intressanta delar (där jag väl inte heller förrän i alltför trött ålder har hunnit inse hur mycket intresse det kan förstöra hos en att man inte håller med i gängse teoribildning, och har haft självförtroende att dra konsekvenser av det). Och intresse för kommunikation förstås, det där gäckande som iagh kanske aldrig kan bli bra på...

Och en familj med sådana intressen...

CodeRedAlert skrev:
Jag känner inget jätteintresse över själva språkfrågorna men gud vad intressant det är att läsa om dåtiden och allt vad det innebär...synd att jag inte har förstått att odla det här intresset på riktigt.
Det måste ju finnas en del möjligheter till arbete genom det.
Jag kunde ha blivit musei...kärring av något slag!

Odla det nu! Så gammal är du inte. Och gör inte misstaget att stirra dig blind på lönearbetsnytta – kan låta som en bortskämd synpunkt, men så har mången begåvning gått till spillo. Behövs inte fler (som går till spillo alltså).

************

Även jag blir fascinerad av Schueberirds världar och antydda stämningar.

Önskar jag själv hade den energin och kunnandet, det hemska är väl att det ändå bara är den här världen som är på riktigt...


30 november 2010, 01:49
Moderator
Inlägg Re: Om brunnsborrning (på (klipp-)öar)!
Schueberird skrev:
@Zombie:
Skriv gärna mer om hur olika stånd skötte sitt stånd, nej, men hur de skötte sitt bajsande, menar jag (och vad som senare hände med resultatet).

Jag har sett att avträden förekommer i boningar för de högre stånden (till exempel, om jag minns rätt, Wiiks slott). Avträdet var byggt i trä några våningar upp (gissningsvis i anslutning till "slottsherrens" (det vill säga den som låtit uppföra slottet för sin egen räkning)) salar (ju finare folk, desto högre upp bor de?) och stack ut en bit från slottsväggen, så att bajset kunde falla fritt. Ibland var även fallet inbyggt, ibland inte.

Det kan tänkas att de då och då behövde rensa nedslagsplatsen!?

Sån djävla skitsnackare är jag inte. Snarare en sopa.

Få se om jag kan vaska fram något litet ur huvudet om jag är vaknare nån gång, men det är mycket lättare att ondgöra sig över okunniga nätkällor som på andra delområden vet mer än man själv. :P


30 november 2010, 01:55
Moderator
Inlägg Re: Om brunnsborrning (på (klipp-)öar)!
Förresten var jag ju både otydlig och missade två alternativ i den där tredje tolkningen av
CodeRedAlert skrev:
Tha qwinno ffa ledzo oc ey ätha, tak sweptan henne eth hwith linnith klädy

Det jag skrev:
Zombie skrev:
- eller kanske

Tha qwinna ffar ledzo oc ey äther, tak henne/tak(a)na swepta j eth hwith linnith klädy

betyder
"Då kvinna får ledsa och ej äter, tag henne [när hon är] svept i ett vitt linnet kläde".

Menar man istället
"Då kvinna får ledsa och ej äter, tag henne [när du (karl) är] svept i ett vitt linnet kläde".
skriver man lämpligen
Tha qwinna ffar ledzo oc ey äther, tak henne/tak(a)na swepter j eth hwith linnith klädy

och
"Då kvinna får ledsa och ej äter, tag henne [när du (annan kvinna) är] svept i ett vitt linnet kläde":
Tha qwinna ffar ledzo oc ey äther, tak henne/tak(a)na swepth j eth hwith linnith klädy.

Grammatik förpliktar.


30 november 2010, 02:38
Moderator
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Kanske blir det också j eno hwito linneno klädy om man uppfattar linneklädet som ett mer permanent påsatt plagg. Är inte säker på fördelningen mellan dativ och ackusativ i mäster Peders idiom.


30 november 2010, 02:44
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Citera:
Jag pratar om konstiga sexuella parafilier som exempelvis thö internez är fullt av. Inte om det som övriga tråden handlar om. Eller are vi not misscommunicating here?


Jag är med. Jag tyckte bara att kunskap i sig aldrig kan vara vidrig.

CodeRedAlert skrev:
Nu kan vi med fördel återgå till 1500-tals saker igen. Eller så får du begära ytterligare en ändring av trådrubriken. ;)


Jag har startat en ny tråd i ämnet parafilier, så nu kan vi återgå till ämnet.


30 november 2010, 16:05
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Nej, vet du vad Zombie! Nu har du fastnat i den där meningen och måste hjälpas loss. *hämtar en lagom böjlig kvist från skogen*


1 december 2010, 00:17
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Noviserna har fått en helt egen våning (med sovsal och studiesal samt novismästarens rum) med separat ingång för att störa munkarna så lite som möjligt.

Det fick bli individuella sovceller istället för en gemensam sovsal till munkarna. 14 sovceller totalt uppdelade på två plan. Utöver de tillkommer matmunkens rum, som är lite större än övriga munkars (kocken fyller en viktig funktion); novismästarens rum; meckmunkens sovcell i direkt anslutning till laboratoriet (vilkas utrymmen ska byggas imorgon) och ett rum vardera till priorn respektive subpriorn, vilket sammantaget ger 19 sovplatser plus novisernas sovsal.

Toaletterna (rött) fick en egen ingång (blått) från gården (grönt) via en ännu icke-existerande trappa (gult). Sex öppna bås (kostnaden för båsdörrar har sparats in). Eventuellt hänger besökaren något utanför båset för att visa att det är upptaget.
Bild

Nedslagsplatsen:
Bild
Noviserna riskerar nu inte längre att få bajs i huvudet (så länge de inte lägger sig raklånga och ålar in): Det är bara att sticka in en kratta och dra ut skiten och sedan skyffla upp den. Flugor läggs till senare.

Någon form av begravningsplats måste byggas också.

UploadGeek är förresten inte särskilt snabb just nu :(

CodeRedAlert skrev:
Nej, vet du vad Zombie! Nu har du fastnat i den där meningen och måste hjälpas loss. *hämtar en lagom böjlig kvist från skogen*


Hmpf, du med dina lagom böjliga kvistar från skogen. *hämtar en lagom böjlig kvist från skogen*


1 december 2010, 04:44
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Toaletterna är förresten utrustade med sits, det vill säga det är inte tal om något hukande. På tal om hukande, så har jag faktiskt prövat den typen av toalett en gång, men det är en annan historia. Jag har även bajsat i en för ändamålet nygrävd grop i marken bredvid ett träd att bekvämt luta sig emot, men det är också en annan historia.


1 december 2010, 04:50
Ny tråd Svara på tråd  [ 1197 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 ... 120  Nästa


Som gäst saknar du privilegier.