Ny tråd Svara på tråd  [ 880 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71 ... 88  Nästa
Träningsdagboken och annat hälsobefrämjande 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Träningsdagboken och annat hälsobefrämjande
Livsmedelsverket brukar säga om det är farligt. Om kosttillskott är värda vad de kostar har jag uppfattat som en svår fråga eftersom det inte verkar finnas nån vetenskaplig konsensus om exakt vad man behöver av precis alla näringsämnen. Somliga som fixerar sig vid det där äter hundratals tillskott per dag och anser sig vara vetenskapliga, så om det nu finns en optimal kost är den uppenbarligen extremt krånglig. Jag har bestämt mig för att frågan är för komplicerad för att lösas med mina metoder och varvar pulverdiet med skräpmat istället.

Idag har jag sprungit igen.


5 maj 2014, 18:30
Medlem
Inlägg Re: Träningsdagboken och annat hälsobefrämjande
15 minuter yoga som uppvärmning, sedan joggning i ca 10 minuter till ett utomhusgym där jag stretchade benmusklerna ordentligt samt för första gången på länge passade på att köra knäböj och marklyft utan alltför tung belastning. Sedan blev det för första gången på en dryg månad åter intervallöpträning. Tungt som fan, men det fungerade utan att lårmuskler började strejka genom att smärta! :) Efter avslutad intervallöpträning, när andhämtningen gått ner något från stadiet "något överviktig och övermotionerad S:t Bernhadshundsflås" :04: så körde jag ett par varianter på situps och en stående bänkpressvariant. Sedan grundlig stretchning av alla berörda muskelgrupper och promenad hemåt.

Mör som fan och väldigt nöjd! :D


5 maj 2014, 18:40
Moderator
Inlägg Re: Träningsdagboken och annat hälsobefrämjande
Det var väl skönt, Star Rover?! Bra gjort!

Tack för input, förresten, både Schueberird och Yetin! Jo, jag lägger ner en del pengar på kosttillskott, men jag väljer mina tillskott kräset och efter behov. Det jag tar så gott som dagligen året runt nu är EyeQ (koncentrationen, uppmärksamheten, ticsen och humöret), L-lysin (rosacean, hudirritationer och smärta i muskler och andra vävnader), magnesium (pms, nedstämdhet, koncentration och fibromyalgilik smärta), BioBiloba (koncentration, minne och uppmärksamhet), och femal balans (pms samt allmänt näringsboost). Om jag börjar med msm får jag kanske sluta med BioBiloba, för båda har en lätt blodförtunnande effekt. Säsongsvis tar jag D-vitamin (årstidsbundna depressioner). När jag lätt får blåmärken och samtidigt är utmattad, mosig i skallen och retlig tar jag en kur med blutsaft samt ser till att äta viltkött för att boosta järnet. Någon gång ibland tar jag en kur med något allt-i-ett-piller med vitaminer och mineraler. Ibland blandar jag ner lite nässelpulver i juicen. Då och då gör jag ett avbrott med olika tillskott för att utvärdera om det blir någon skillnad (passar på att utvärdera när jag ändå inte har råd eller hinner köpa nytt).

Det bidde en halvtimmes rask promenad till jobbet och ännu en från jobbet. Nu när maten sjunkit ner lite i magen skall jag göra ett pass power yoga till en träningsvideo (en timmes speltid inklusive en del dösnack).

Jag tror inte att jag är sjukligare än gemene man. Snarare är jag känsligare än genomsnittet vad gäller signaler från kroppen (inklusive psyket) om vad den vill ha, vilket är på både gott och ont. Det blir ju lättare att ta hand om den när den kommunicerar så, men jag kan verkligen lacka ur på att vara en sådan prinsessan på ärten. Å andra sidan uppskattar jag att kunna nå transtillstånd och få lyckorysningar i hela kroppen och mentala orgasmer och känna mig in tune med världsalltet när jag mår bra.


5 maj 2014, 19:57
Moderator
Inlägg Re: Träningsdagboken och annat hälsobefrämjande
Det var alldeles vansinnigt skönt med yoga ikväll. Det känns som att det är den ultimata träningsformen de dagar när jag redan har träningsvärk. Det mjukar upp så att de ömma musklerna inte stelnar till. Över tid blir jag också allt bättre på att göra positionerna och rörelserna rätt, så att det sträcker ut på rätt ställen. Jag har vidare blivit starkare och fått bättre balans.

Hm, jag har visst blivit ett riktigt hälsofreak. :?

Men jag föll till föga och köpte ett periodkort för lokaltrafiken ändå... Jag räknade på det och insåg att jag förmodligen skulle förlora på att bara använda värdekort för de resor jag trots allt behöver göra för att få logistiken att gå ihop. Jag skall ta pauser mellan påfyllningarna, dock, och inte använda periodkortet som en ursäkt att ta bussen av ren bekvämlighet. Till jobbet vinner jag ändå ingen tid på det, t.ex. Men jag vill hinna träna i anslutning till jobbet, och träningsstället och jobbet ligger åt rakt motsatta håll.

Jag ser fram emot morgondagens pilates. :09:


5 maj 2014, 22:14
Moderator
Inlägg Re: Träningsdagboken och annat hälsobefrämjande
Det bidde ingen pilates idag, utan 90 min kundaliniyoga istället. Hade glömt bort att det var det idag, gratis på autism- och aspergerföreningen. Det var riktigt skönt men inte svettigt jobbigt. Mycket tänjande i olika positioner och mycket meditativt. Ett tag hade jag en märklig känsla av att vara en grip - häftigt, mäktigt och skumt. Hade gärna gått på pilates också om det inte hade krockat. Vill träna mer. Imorgon blir det pilates.


6 maj 2014, 22:30
Medlem
Inlägg Re: Träningsdagboken och annat hälsobefrämjande
Incognita skrev:
Det bidde ingen pilates idag, utan 90 min kundaliniyoga istället. Hade glömt bort att det var det idag, gratis på autism- och aspergerföreningen. Det var riktigt skönt men inte svettigt jobbigt. Mycket tänjande i olika positioner och mycket meditativt. Ett tag hade jag en märklig känsla av att vara en grip - häftigt, mäktigt och skumt. Hade gärna gått på pilates också om det inte hade krockat. Vill träna mer. Imorgon blir det pilates.


Ja, Inco: Du håller på utvecklas till en riktig träningsfreak! :D

Idag känner jag av vad jag använde mina benmuskler till igår: Aj! Träningsvärk... :02:


6 maj 2014, 23:38
Medlem
Inlägg Re: Träningsdagboken och annat hälsobefrämjande
Idag är det dags för vila igen - förutom att jag ska cykla eller gå till en matbutik som jag ännu inte vet hur långt bort den ligger.


7 maj 2014, 14:18
Moderator
Inlägg Re: Träningsdagboken och annat hälsobefrämjande
Vaknade med träningsvärk efter gårdagens pilates. Plankan är inte att leka med. Idag tror jag att det blir både core och medicinsk yoga.


8 maj 2014, 10:08
Moderator
Inlägg Re: Träningsdagboken och annat hälsobefrämjande
Neeeej, det går ju inte - de krockar ju! :03: Hur skall jag kunna välja?!


8 maj 2014, 10:24
Medlem
Inlägg Re: Träningsdagboken och annat hälsobefrämjande
HUR!??

Tränade idag.


9 maj 2014, 23:16
Ny tråd Svara på tråd  [ 880 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71 ... 88  Nästa


Som gäst saknar du privilegier.

cron