Ny tråd Svara på tråd  [ 880 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70 ... 88  Nästa
Träningsdagboken och annat hälsobefrämjande 
Författare Meddelande
Moderator
Inlägg Re: Träningsdagboken och annat hälsobefrämjande
En halvtimmes rask promenad, en halvtimmes core och ännu en halvtimmes rask promenad bidde det. Skönt. Men jag hade inte fixat att stanna kvar och dansa zumba som flera andra gjorde, kvinnor som är både äldre och rundare än jag. Hur orkar de?! Tränaren säger att jag tar i så mycket, och det låter ju bra, men jag tycker ändå att min kropp överreagerar. Den säger tydligt ifrån om att den vill vila. Jag blir darrig och får ett konstigt sug i magen. Tränar jag mer då så blir jag akut yr och sedan sjuk, med förgiftningskänsla. Kan det vara de där berömda slaggprodukterna? Eller sjunker blodsockret så att kroppen börjar bryta ner muskler för att höja det? Eller blir det något slags stressreaktion i kroppen?

Hur som helst verkar jag må bäst av att träna lågintensivt men gärna några gånger i veckan, med fokus på smidighet samt en del styrka och balans. När det gäller konditionen skall jag se till att gå mer, för det både gillar och orkar jag. Om jag lär mig att släpa på mindre onödiga pryttlar och tung litteratur borde jag enkelt kunna få in mer motion i vardagen på det sättet, nu när jag inte längre pendlar.

Ingen som har synpunkter på msm? Yetin? Anyone? Då kanske jag törs prova det då? Det vore bra, för jag har redan beställt skiten.


4 maj 2014, 15:42
Medlem
Inlägg Re: Träningsdagboken och annat hälsobefrämjande
Jag kan ingenting om kosttillskott. Är det nytt har det säkert inga biverkningar eftersom de inte upptäckts än :mrgreen:


4 maj 2014, 16:02
Moderator
Inlägg Re: Träningsdagboken och annat hälsobefrämjande
Haha, men jag tänkte att du kanske skulle sparka bakut om det vore uppenbart giftigt som kolloidalt silver. Så då är det iaf inte uppenbart skadligt, antar jag. Inga konstiga kemiska reaktioner, sönderfrätta organ eller så. Bra så.


4 maj 2014, 16:08
Moderator
Inlägg Re: Träningsdagboken och annat hälsobefrämjande
Man skall kunna få utrensningssymptom, påstås det. Det är jag inte särskilt hugad på att få.


4 maj 2014, 16:11
Medlem
Inlägg Re: Träningsdagboken och annat hälsobefrämjande
Apropå svavel:
http://www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Vaxtgifter/Linfro/

Citera:
För att kroppen på ett optimalt sätt ska kunna detoxifiera (avgifta) cyanid [från intag av linfrö] krävs att det finns tillräckligt med svavel tillgängligt och att ämnesomsättningen fungerar normalt. Kroppens möjligheter till detoxifiering av cyanid kan därför vara nedsatt hos sjuka och undernärda personer. Känsliga grupper kan således vara svårt sjuka personer med dålig näringsstatus och möjligen också rökare.


I ett annat dokument från Livsmedelsverket står det att svavel inte längre är tillåtet i kosttillskott:
http://www.slv.se/upload/dokument/livsmedelsforetag/vagledningar/vagledning_kosttillskott.pdf
Citera:
Från och med 1 januari 2010 gäller i stället de utökade bilagorna i ovannämnda förordning kommissionsförordning (EG) nr 1170/2009. Observera att vissa mineraler inte längre får användas i kostillskott till exempel kolloidalt silver, germanium, kobolt, nickel, svavel och vanadin.


Enligt Wikipedia innehåller kroppens celler viss mängd svavel, men jag vet inte hur mycket svavel man behöver tillföra (om ens något?) för att upprätthålla cellernas funktion. Det kanske är lätt att överdosera, vilket skulle förklara förbudet ovan!?

Här är en intressant tråd:
http://forum.vof.se/viewtopic.php?f=36&t=17365

Citera:
det verkar används av industrin som lösningsmedel och vid organisk syntes
:P

Citera:
Verkar finnas möjliga positiva effekter mot osteoarthritis (verkar dock vara rätt små studier), men att det skulle vara så bra som hävdats finns det nog inte mycket stöd för. Däremot så verkar det inte vara speciellt farligt att stoppa i sig, så det gör väl knappast något skada.


Varför kallas det förresten "organiskt" svavel? Är det månne för att kunna kringgå reglerna?

"Varför äter du arsenik? Du kan ju dö!"
"Det är lugnt; det är organisk arsenik."
"Jaha, okej, ge mig lite också dårå."

Märks det att jag är skeptisk till kosttillskott? :04:


5 maj 2014, 14:55
Medlem
Inlägg Re: Träningsdagboken och annat hälsobefrämjande
Min allmänna grundinställning är att alla påstådda mirakelmedel är bortkastade pengar. Man kanske inte dör, men det händer inte så mycket annat heller.

Mitt hemmaträningsprogram fortgår som planerat.


5 maj 2014, 15:01
Moderator
Inlägg Re: Träningsdagboken och annat hälsobefrämjande
Jag vet att msm utvinns ur timmer och finns i pappersmassa. Det är ingen nyhet.

Vi behöver få i oss svavel via maten, men konstgödsel innehåller ofta inte svavel till skillnad från den riktiga varan, så jordarna utarmas. Svavlet förstörs också lätt vid upphettning, torkning, pastörisering och förvaring. Därmed kan det vara svårt att få i sig tillräckligt med kosten. Man har sett att kroppens celler med stigande ålder innehåller mindre och mindre svavel. Enligt uppgift går det inte att överdosera det organiska svavlet (att det är organiskt betyder att det är i samma form som i våra egna kroppar). Det är inte giftigare än vatten, säger de. Det finns läkare som uttalar sig hoppfullt om svavlet som tidigare förbisetts i forskningen. Men visst vet man fortfarande för lite.

Bra källor till svavel är t.ex. rå ekologisk lök, råa ägg och opastöriserad mjölk, men det är inte livsmedel jag normalt frossar i.

Som det står i ett av dina egna citat påpekar Livsmedelsverket att vi behöver ha tillräckligt med svavel tillgängligt för att kunna avgifta kroppen från exempelvis cyanid.


5 maj 2014, 15:23
Moderator
Inlägg Re: Träningsdagboken och annat hälsobefrämjande
Det är klassat som kosttillskott enligt läkemedelsverket.

Sedan längre tillbaka har det använts på hästar.


5 maj 2014, 15:28
Medlem
Inlägg Re: Träningsdagboken och annat hälsobefrämjande
Vilken tur att du är en häst dårå. :P

Att jag är skeptisk innebär förresten inte att jag inte kan inta en för ändamålet neutral attityd och sedan försöka komma så nära sanningen som möjligt genom att leta reda på både positiva och negativa (eller, för den delen, neutrala) fakta, vilket jag ju också gjorde ovan.

Kosttillskott i allmänhet är troligen, på grund av diverse produktionskostnader, marknadsföring och vinstintressen mycket dyrare än om man tillför ämnet via kosten istället.


5 maj 2014, 15:45
Moderator
Inlägg Re: Träningsdagboken och annat hälsobefrämjande
Det är bra att vara skeptisk. Kosttillskott är ofta dyra, och vet man inte vad man gör kan det vara direkt skadligt för hälsan. Överdoserar man t.ex. ett enskilt mineral påverkar det mineralbalansen i kroppen, saltbalansen, syrabalansen, hormonbalansen och även balansen mellan signalsubstanser. Det gäller att både vara (källkritiskt!) påläst och ha god kännedom om sin egen kropp. Och givetvis är det helt onödigt att tillföra något som man enklare och billigare och säkrare kan få i sig tillräckligt av genom födan. Är man frisk finns det ingen anledning att experimentera. Har man däremot en hel del olika besvärliga symptom som är envisa och som verkar hänga ihop och som läkarna har gått bet på, kan det vara värt att testa något om riskerna är obetydliga. Just det här preparatet fick jag tag på överkomligt, ett halvt kg till snabb leverans för totalt 207kr. Jag skall börja med ett halvt kryddmått om dagen, så jag räknar med att det räcker länge. Funkar det inte invärtes finns det många vittnen på att man kan blanda till en lösning av det och använda det utvärtes både som smärtlindring och läkande och som skönhetsvård (lite som gamla tiders hälsobad, inte de radioaktiva då :04: , utan de med svavel). Funkar det inte heller ger jag det till någon som har en häst.

Visst finns det skojare i branschen också, och kvacksalvare som själva tror på vad de gör men är ute och cyklar. Jag har just avrått en facebookvän från kolloidalt silver. Hon hade vunnit det och var själaglad. Nu skulle hon läsa på mer och avvakta. Puh!

Jag hade tänkt mig medicinsk yoga idag, men jag tvivlar på att jag hinner dit. Det krånglade med e-legitimationen för deklarationen. Soma move senare kanske? Eller hemmayoga? Eller vila? Jag har träningsvärk. Promenad hem.


5 maj 2014, 16:15
Ny tråd Svara på tråd  [ 880 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70 ... 88  Nästa


Som gäst saknar du privilegier.

cron