Ny tråd Svara på tråd  [ 74 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 4, 5, 6, 7, 8  Nästa
Gröna tråden 
Författare Meddelande
Moderator
Inlägg Re: Gröna tråden
Livslust är bra. Det är väl det den här tråden egentligen handlar om. Jag håller tummarna.

28 augusti 2012, 22:05
Medlem
Intressant om vita vinbär Asmix. Det här med ätbara växter är ett intresse jag önskar jag hade mer tid för.

28 augusti 2012, 22:42
Moderator
Incognita skrev:
Livslust är bra. Det är väl det den här tråden egentligen handlar om. Jag håller tummarna.

Jag med.

28 augusti 2012, 22:50
Moderator
Idag har vi skördat våra små morötter, sonen och jag. Några pyttesmå vitlökar blev det också. Tomaterna är fortfarande gröna och rätt små, men de får väl stå där i höstsolen ett tag till innan vi ger upp. Smultronen har spritt sig ännu mer - det är kul. Sonen hittade en planta mellan plattorna under bordet.

7 oktober 2012, 11:36
Medlem
Tomater skall gå att plocka gröna och låta dem mogna inomhus.
Kommer dock inte ihåg hur, men det går kanske googla sig fram till.
Så du behöver inte vadslå med frosten.

7 oktober 2012, 17:52
Moderator
Jo, det har jag också hört. Jag inbillar mig dock att det kommer att bli fler varma soliga höstdagar som kan få tomaterna att växa också. :P

7 oktober 2012, 17:59
Medlem
Ufo skrev:
Tomater skall gå att plocka gröna och låta dem mogna inomhus.
Kommer dock inte ihåg hur, men det går kanske googla sig fram till.
Så du behöver inte vadslå med frosten.

Citera:
Incognita skrev:
Jo, det har jag också hört. Jag inbillar mig dock att det kommer att bli fler varma soliga höstdagar som kan få tomaterna att växa också.

Gröna tomater kan man få att mogna genom att tex låta dem förvaras i närheten av äpplen (äpplen avger etylengas :) ) annars är inkokt grön tomat gott som tillbehör... tex till älgstek m.m. :11:

db

Edit: lade till ett citat.

7 oktober 2012, 18:23
Medlem
När mitt hus är utbyggt så ska jag plantera ett japanskt körsbärsträd, ett Persikoträd som heter Frost, det
blommar tidigt så man får själv vara bi :) , det klarar sig upp till zon 4. Vindruvor Vino Nordica, härdig sort
klarar sig upp till zon 5.
aprikos som heter Hardy ska också provas fast det är visst känsligare för kyla enligt vissa, och inte enligt
andra.
Kommer att få ett perfekt söderläge som är skyddat mot vind vintertid och marken där jag bor är väldigt
kalkrik så förutsättningarna är väldigt bra. Kul att testa lite udda frukter, japansk körsbär är så vacker när
den blommar att jag blir förälskad i träden :D !

Ja jag är galen jag vet :D , men de här planerna har jag haft länge.

8 oktober 2012, 09:35
Medlem
Persika 'Frost'.

Bild

Blommande Aprikos.

Bild

Blommande japansk körsbär.

Bild

8 oktober 2012, 10:05
Medlem
Jag älskar japanska körsbärsträd. Dom är vackra på våren/ försommaren med sin blomkrona.

Persikan var ju söt oxå. Fruktträd i allmänhet är ju bedårande på tidiga försommaren med sin blom.

8 oktober 2012, 10:14
Ny tråd Svara på tråd  [ 74 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 4, 5, 6, 7, 8  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.