Ny tråd Svara på tråd  [ 1197 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62 ... 120  Nästa
Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)! 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Ikväll har jag experimenterat med ett enklare, alternativt sätt att lämna ön som jag tänkte erbjuda på lägre svårighetsgrader: Det verkar fungera och nu ska jag "bara" snygga till det lite och fixa en relaterad detalj till högre svårighetsgrader.


4 oktober 2013, 22:21
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Jag provkörde just allting på riktigt (det vill säga inte bara i redigeringsprogrammet) och det fungerar, förutom att jag måste save/load-säkra mina skript, men det var ingen nyhet. Det är mycket jobb kvar, men det är ändå bra att veta att det jag hittills hunnit med fungerar utanför DromEd.


4 oktober 2013, 23:52
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Idag har jag gjort klart det mesta av det alternativa sättet att lämna ön plus fixat lite andra grejer.


5 oktober 2013, 22:22
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Just nu håller jag på att planera för att få åtminstone trälådor att flyta i mitt fejkvatten. Jag är sugen på att börja implementera det nu, men då lär jag bli uppe några timmar till. Å andra sidan har jag inte lust att gå och lägga mig riktigt än.


6 oktober 2013, 00:42
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Nu flyter trålädor upp till ytan i mitt fejkvatten. :) Jag kommer dock behöva skriva om koden en del, men det blir kanske först imorgon.


6 oktober 2013, 21:04
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
I nattas skrev jag det mesta av den nya koden och idag har jag snyggat till den och tokjusterat hur särskilt saker som flyter rör sig i mitt fejvatten. Den största fördelen med nattens ändringar är att koden nu är mycket generellare och att det är enkelt att ange hur stora (typ-)grupper av (abstrakta) objekt ska bete sig i fejkvattnet (tidigare var man tvungen att göra det per (konkret) objekt).


7 oktober 2013, 18:54
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Idag har jag skippat schaktdörren och utvidgat mitt fejkvatten, så att det översvämmar även delar utanför det ursprungliga schaktet, vilket blev mycket roligare. I vanlig ordning orsakade detta förstås en del problem, vilka dock löstes. Jag har även börjat fixa så att objekt påverkas av att vara dränkta i fejkvatten och nu återstår "bara" att skriva in koden som ska hantera projektiler, AI:er och fixerade objekt, men först ska jag äta middag.


8 oktober 2013, 20:38
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Idag har jag kodat klart mitt fejkvatten och hur det hanterar AI:er, projektiler, rörliga och fixerade objekt, så att de beter sig på tillräckligt samma sätt som i riktigt, simulerat vatten. :26:


9 oktober 2013, 20:35
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Jag funderar på om jag ska eller inte ska låta spelaren använda filen på alla galler (av samma typ som cellgallret) och inte bara på gallret i spelarens cell. Det som talar för är att jag inte gillar "contextual actions" - det vill säga att vissa saker fungerar endast i särskilda sammanhang, fast de egentligen borde fungera överallt - och att jag insett att det jag gjort hittills med gallren inte är "dekontextualiserat" (även om det tillhör de mildare fallen). Det som talar emot är att det har diverse konsekvenser som måste tas i beaktande och därmed mer jobb. Den enkla vägen ut är att låta filen gå sönder efter att spelaren använt den för att ta sig ut ur sin cell, men det känns ju lite trist.


10 oktober 2013, 13:26
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Blir den inte utsliten av att användas på ett galler då?


10 oktober 2013, 18:56
Ny tråd Svara på tråd  [ 1197 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62 ... 120  Nästa


Som gäst saknar du privilegier.

cron