Ny tråd Svara på tråd  [ 55 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6
Åsiktsförbud på Aspergerforum 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Åsiktsförbud på Aspergerforum
Naricisism och borderline placerar jag nog snarast som blandningar av extrema NT-drag (psykopati) och väl valda autistiska drag. Men annars tror jag modellen som CodeRedAlert presenterade håller ganska bra.

29 april 2010, 11:39
Avslutat konto
Narcissism och Borderline kanske är tillstånd som uppstår när två ytterligheter möts. Jag har alltid upplevt mig själv som både aspig och NT på samma gång men inte passat in i någon av grupperna eftersom jag saknar ett mellanläge. Jag är som eld och is på samma gång.

29 april 2010, 11:52
Medlem
Jag har aldrig fått en genuin förståelse för vad AS är, det känns mer som en ansamlig med orelaterade beteendestörningar Jag har aldrig känt igen mig I skildringar av AS som "om du har asperger är du socialt klumpig, punkt", det känns snarare världsfrånvänt som om psykiatrin inte heller har någon aning om vad det är för något.

Jag är övertygad om att många AS drag är mer konsekvenser av autism än egentliga autismdrag. Aspergers syndrom skulle om jag fick bestämma beskriva högfungerande autism som yttrar sig på ett speciellt sätt, medans låg till högfungerande autism är ett generellt begrepp som inte specifierar hur det ser ut i praktiken.

Jag har alltid känt intuitivt att min sociala inflexibilitet och avskärmning från andra människor är något som jag haft någon form av valmöjlighet I, som bland annat influerats av min personlighet och grundtyp. Drivkraften är min sensoriska känslighet, att kontakt med människor skadar mig, lika mycket som transsexualism. Det verkar vara vanligt att transsexuella feldiagnosticeras med AS. Det många transsexuella har gemensamt med vissa typer av autister är just avskärmningen från andra människor. Ibland är det en psykologisk reaktion för att de inte gillar sin livssituation, andra gånger handlar det om att de helt enkelt inte klarar av den sociala dynamiken som förväntas av personer av deras födda kön, och de upplever det som ett skådespel 24/7. Autister gör det nog mer pga perceptionsstörningar eller att deras annorlunda sätt att hantera information rimmar illa med sociala situationer.

29 april 2010, 18:07
Medlem
Finns det någon moderator som kan göra en ny tråd av allt OT i den här tråden. Jag vill diskutera!

Eller så kan jag kanske klippa och klistra mina egna inlägg i en ny tråd så kan Sanive göra det samma med sitt?

Moderator: Jag har skapat en ny tråd här: viewtopic.php?f=4&t=1008

Lämnar dock kvar inläggen här, vill inte klippa sönder tråden. Så OT-inläggen finns i dubletter, men diskussioner om annat än Åsiktsförbudet på Aspergerforum fortsätter lämpligen i den nya tråden.

// Moderator sugmundfreud

30 april 2010, 22:40
Avslutat konto
Vissa aspergare med låg självinsikt smickrar sig själva genom att tro att jag är som dem. Trots att omgivningen och allmänheten behandlar oss helt olika. Jag kan accepteras och betraktas som rolig, cool och socialt kompetent medans merparten aspergare jag träffat som uppvisat besatthet av mig varit missfoster till den grad att ingen tar dem på allvar.

30 april 2010, 22:53
Ny tråd Svara på tråd  [ 55 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6

Som gäst saknar du privilegier.