Ny tråd Svara på tråd  [ 58 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6
3D-skrivare 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: 3D-skrivare
Yetin skrev:
En 3d-printer torde också lösa problemet med att ha slut på just den specifika, ovanliga legobit man behöver :lol:


Jag förmodar det är mycket dyrare per viktenhet än att köpa färdiga bitar, så jag tänker mest på små eller ovanliga tekniklego-bitar. Samt typ icke-existerande bitar som större kugghjul.


3 januari 2014, 11:42
Medlem
Inlägg Re: 3D-skrivare
- vad gör du?
- bygger ickeexisterande lego.
- coolt.


3 januari 2014, 17:47
Moderator
Inlägg Re: 3D-skrivare
Vad skulle det kosta att printa ut lego-Yodas huvud?


3 januari 2014, 17:49
Medlem
Inlägg Re: 3D-skrivare
Incognita skrev:
Vad skulle det kosta att printa ut lego-Yodas huvud?


Några (typ fyra) hundra kronor per kilo om det är ABS-plast, [url=url=http://www.creativetools.se/hardvara/3d-skrivare/forbrukningsvaror-3d-skrivare]verkar det som[/url]. Billigare än jag hade gissat. Jag tror de flesta vanliga legobitar är gjorda av ABS men jag vet inte. Sen är väl det nån sorts blandning som finns olika recept på. Kanske gränsfall om det är ekonomiskt att massproducera lego på det viset. Det tar nog en jävla tid dessvärre. Men fyller man hela byggplattan med bitar varje gång och kör en gång om dagen kanske det blir en del. Jag har aldrig använt en 3D-skrivare, så jag vet inte hur lång tid de tar på sig.

För min del så är den som är aktuell den enklaste RepRap-skrivaren. Kostar 4000 som byggsats. Man kan köpa en som skriver ut med två olika material men det blir dyrare och kanske onödigt komplext. Det är nog mest aktuellt för de som har konstnärligt intresse. Jag vill typ göra delar till olika prylar.

Geometrin kanske sätter stopp om Yodas öron är för utåtstående, men det är bara en spekulation. En del exempel jag sett på nätet använder olika mer eller mindre komplicerade stöd under processen. Det blir säkert krångligt med små saker som legogubbar.


4 januari 2014, 00:56
Moderator
Inlägg Re: 3D-skrivare
Hm, då var det helt klart värt att punga ut med 300 spänn för en ny byggsqatas där Yoda ingick. Då behöver jag inte gräma mig. Tack! Och sonen blev glad.


4 januari 2014, 01:01
Medlem
Inlägg Re: 3D-skrivare
Den här går som en klocka https://www.clasohlson.com/se/3D-skrivare-FlashForge-Finder/Pr387720000
Plasten är PLA, en något sprödare plast än ABS. Men komposterbar.

Att skriva ut just den där legobiten är inga problem alls. Eller varför inte alla andra plastdetaljer som går sönder i hemmet.

Orkar man inte lära sig CAD så finns det stora bibliotek


4 augusti 2018, 01:40
Medlem
Inlägg Re: 3D-skrivare
Skriva ut lite kaffe kanske.


Jag skrev ut ett kaffemått, större än det vanliga. En skopa för min vanliga morgonkopp.


Sen slutade jag dricka kaffe av hälsoskäl, men ändå, lixom! :)


13 augusti 2018, 18:37
Medlem
Inlägg Re: 3D-skrivare
Nu har jag provat den här plasten
https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/elektronik/3d-skrivare/k8400/filament/addnorth-amphora-filament-for-3d-skrivare-1-75-mm-gra-p88259
Lite bökigare än PLA men klart mycket smidigare än ABS.
Vattentålig och kemresistent samt både hård och seg, blir kanon till utomhusprojekt.


23 november 2018, 22:51
Ny tråd Svara på tråd  [ 58 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6


Som gäst saknar du privilegier.

cron