Ny tråd Svara på tråd  [ 880 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 88  Nästa
Träningsdagboken och annat hälsobefrämjande 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Träningsdagboken och annat hälsobefrämjande
CodeRedAlert skrev:
Vad skönt att gå i skogen, Moggy!
Måste också göra det så snart som möjligt. Liljekonvaljen är på gång nu!



Det är alltså såna där motionsspår där man kan välja olika sträckor.

Men fint att komma ut i naturen en sväng, avslappnande.

Känns faktiskt en del att traska 1 mil i högt tempo.


13 maj 2010, 22:42
F.d. exec
Inlägg Re: Träningsdagboken och annat hälsobefrämjande
2010-05-14
Idag så gick jag ett medelpass jympa kl. 10 på Friskis & Svettis Kungsholmen. Grymt bra ledare idag!


14 maj 2010, 15:55
F.d. exec
Inlägg Re: Träningsdagboken och annat hälsobefrämjande
2010-05-15
Idag så gick jag 7,0 km under 60 minuter på Friskis & Svettis Ringen kl. 11-12.


15 maj 2010, 14:41
Medlem
Inlägg Re: Träningsdagboken och annat hälsobefrämjande
Tar du inga vilodagar alls, exec?

Jag konditionstränade i ca. 1h och körde några rumpmaskiner efter det.

Det är ju sommar idag! Underbart väder.
Fast nu håller jag på att krascha totalt. Risgrynsgröt verkar inte funka som efterträningsmat. :roll:


15 maj 2010, 18:40
F.d. exec
Inlägg Re: Träningsdagboken och annat hälsobefrämjande
CodeRedAlert skrev:
Tar du inga vilodagar alls, exec?

Jag konditionstränade i ca. 1h och körde några rumpmaskiner efter det.

Det är ju sommar idag! Underbart väder.
Fast nu håller jag på att krascha totalt. Risgrynsgröt verkar inte funka som efterträningsmat. :roll:

Det var bra jobbat! Vila det kan man göra i graven.


16 maj 2010, 09:46
F.d. exec
Inlägg Re: Träningsdagboken och annat hälsobefrämjande
2010-05-16
Idag så gick jag i 25 minuter på löpbandet i 7 km/h och därefter testade jag crosstrainern för första gången på riktigt, i 35 minuter.

Jag måste säga att jag var lite bekymrad över hur man skall använda den. Att gå/springa det vet man ju hur man gör och ungefär hur jobbigt det är i en viss takt över en viss tidsperiod.

Crosstrainern var en Polar LifeFitness, efter lite om och men så fick jag den till manuellt läge på "level 10" och en hastighet kring 9,5-10 km/h (?). Enligt displayen så brände jag omkring 500 (kilo-?) kalorier under träningen på crosstrainern. Är det någon som kan ge lite feedback på hur man bäst arbetar bort fett med den? Jag såg att några intill mig hade "level 1" inställd, andra "level 10". Hur ställer ni in den?


16 maj 2010, 12:51
Medlem
Inlägg Re: Träningsdagboken och annat hälsobefrämjande
Angående crosstrainern - ingen aning. Jag knappar också in manuellt läge och level 18 har jag för mig. Sen "går" jag i takt till musiken vilket brukar vara rätt fort.
Tror att man ska inte ha över 140 i puls för då handlar det inte om fettförbränning längre. Är det mellan 120-140 man ska ligga på?

Något sånt.

Och den där "gå" rörelsen är ju ganska onaturlig, för mig känns det bättre med stepup-maskinen av någon anledning.

Vi tog en jättesen snabb promenad precis. Jag småjoggade till och från, konditionen har förbättrats avsevärt redan. Fast att det bara gått en vecka. :shock:
Fick höra att jag ser smal ut på jobbet idag. Det var länge sen det hände senast!


17 maj 2010, 00:04
Medlem
Inlägg Re: Träningsdagboken och annat hälsobefrämjande
CodeRedAlert skrev:
Angående crosstrainern - ingen aning. Jag knappar också in manuellt läge och level 18 har jag för mig. Sen "går" jag i takt till musiken vilket brukar vara rätt fort.
Tror att man ska inte ha över 140 i puls för då handlar det inte om fettförbränning längre. Är det mellan 120-140 man ska ligga på?

!



Level 18 låter rätt tungt om 20 är max. Drar jag upp "min" maskin på 18 så är det så att jag knappt får runt pedalerna. Men det är säkert olika på olika maskiner. Jag tror att det är bättre att köra på relativt lågt motstånd och istället höja tempot och tiden man står där.

120-140 är nog rätt lågt men det beror på vilken form man är i och så där.

Jag delar för närvarande i en hälsocirkel med regelbunda möten. Dit kom en som skulle vara expert på området för en kortare föreläsning, han hävdade att man på senare tid höjt rekommenderad puls och att man bör ligga på 150-160.


Jag kör på Actic/Nautilus och kör på level 7 av 20. Rätt högt tempo, betydligt snabbare än "rask promenad". Kaloriförbrukningen ligger på mellan 1100-1200 kcal/timme. Pulsen ökar hela tiden och de sista 10-15 minuterna ligger jag på 170-180 i puls och där ligger jag på gränsen för vad jag pallar med. Efter ett pass på 45 min så är jag tvärslut och är genomsur av svett.


Nu håller inte jag på med nåt finlir och försöker optimera fettförbränningen. Jag kör på så hårt jag pallar och försöker att orka lite till för varje gång jag kör.


17 maj 2010, 03:22
Medlem
Inlägg Re: Träningsdagboken och annat hälsobefrämjande
Man slutar alltså inte att förbränna fett bara för att pulsen ökar över en viss siffra.

Det som gäller är att man orkar kortare tid ju högre puls man har och fettförbränning kräver tid mer än intensitet så enda anledningen till att ha lägre puls är att man orkar hålla ut längre. Men orkar man lika länge med högre puls så förbränner man mer fett. Konditionsträning handlar ju om att gör av med kalorier och gör du det så tar kroppen energi från fettlagren.


17 maj 2010, 03:34
Medlem
Inlägg Re: Träningsdagboken och annat hälsobefrämjande
Ok, intressant!
Jag knappar aldrig in min vikt på crosstrainern så även när den är på level 18 så går det väldigt lätt. Fast måste kontrollera det där nästa gång, kan komma ihåg fel siffra.
Angående puls - jag har rätt låg vilopuls, typ 60 eller nåt. Har alltid haft fast den började gå upp när jag blev tjockare.
Kan ha att göra med att jag motionerade väldigt flitigt i många år när jag var yngre och hade väldigt bra kondition då. Sådant hänger väl kvar och är lätt för kroppen att plocka fram igen när man återupptar träningen. När det var som värst i tonåren och en bit in över tjugo så tog jag två-tre joggingrundor per dag. (Sprang, grät och hatade mig själv för att jag var så fruktansvärt ful och fel - klassiskt fall av BDD och träningsmani/ätstörning hos en ung suicidal tjej med AS. ;) Jag känner igen de här tjejerna ganska omgående idag, för de finns lite överallt. )


Jag vill inte bränna bort allt fett. Jag vill odla mitt fett på rätt ställen. Så nu har jag kommit till nästa fas - konditionsträna lite till men styrketräna lite mer igen och ÄTA!
Jag vill inte bli jättesmal. Ifs. har jag säkert en konstig kroppsuppfattning igen och tror mig vara smalare än jag är... :D
Men i allafall.

Borde kanske hitta en våg och väga mig?


17 maj 2010, 11:33
Ny tråd Svara på tråd  [ 880 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 88  Nästa


Som gäst saknar du privilegier.

cron