Ny tråd Svara på tråd  [ 51 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa
Miljardär: ”Jag blir yngre av behandling med stamceller” 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Miljardär: ”Jag blir yngre av behandling med stamceller”
Orange skrev:
Det räcker med att se Yetin och Xzirie försöka brygga en kanna kaffe (efter visst etanolintag visserligen) för att förstå att ett samhälle bestående av enbart naturvetenskapsfolk hade totalhavererat. ;)

Det där minns jag inget av. Var det möjligen i samband med min badkarsvistelse? :07:

10 mars 2014, 19:50
Moderator
Det kommer alltid att finnas visst arbete som behöver utföras av människor, hur vi än vrider och vänder oss. Varför skulle ett väl utfört hantverk utfört under goda arbetsförhållanden och med yrkesstolthet vara värre än exempelvis forskning?

10 mars 2014, 19:51
Avslutat konto
Yetin skrev:
Orange skrev:
Det räcker med att se Yetin och Xzirie försöka brygga en kanna kaffe (efter visst etanolintag visserligen) för att förstå att ett samhälle bestående av enbart naturvetenskapsfolk hade totalhavererat. ;)

Det där minns jag inget av. Var det möjligen i samband med min badkarsvistelse? :07:

Jo, strax innan. 8-)

10 mars 2014, 19:56
Medlem
För att forskning oftast inte är nödvändigt för överlevnad, så det är något man kan syssla med utöver det rutinarbete som håller igång samhället. Det är också något folk skulle fortsätta med även om alla fick en fast medborgarlön av staten oberoende av om de gjorde något eller ej. Att det är så kan man ju se genom att observera att folk väljer att forska i tekniska ämnen trots att det är en ekonomisk förlust jämfört med att omedelbart börja i privat sektor. Min tanke är alltså att när allt nödvändigt arbete gjorts helt oberoende av människan så avskaffar man allt lönearbete helt och ger alla en lika stor mängd pengar. Den offentliga sektorn kan då tillhandahålla arenor, bibliotek, universitet och sånt där folk kan fullfölja sina olika livsprojekt. Gällande hantverk finns det däremot en viss mängd nödvändigt arbete som behövs oavsett om någon vill göra det eller ej, och då måste man locka folk till yrket genom att de får konsumera mer, dvs lönearbete.

10 mars 2014, 19:58
Medlem
Orange skrev:
Jo, strax innan. 8-)

Visst etanolintag var det ja...

10 mars 2014, 20:01
Medlem
Hantverk skulle väl finnas kvar som hobby, folk skulle ha mycker mer hobbies. Men för att totalt utplåna lönearbetet måste allt nödvändigt arbete kunna genomföras helt utan mänsklig inblandning.

10 mars 2014, 20:02
Medlem
Jag tänker mig ett samhälle som The Culture mer än Star Trek. I Star Trek arbetar folk trots att de inte behöver. Arbetena liknar de vi har idag, men av ideella skäl förmodar jag. I The Culture så leker folk bara hela tiden och har bara hobbies, inte arbete. Den avgörande skillnaden är förstås att The Culture är ett samhälle av Minds, Iain M. variant av gudalika maskiner, och människorna bara råkar finnas kvar för att det var de som skapade maskinerna i sin avbild, men bättre än dem själva på alla sätt och vis.

10 mars 2014, 20:08
Medlem
Incognita skrev:
Det kommer alltid att finnas visst arbete som behöver utföras av människor, hur vi än vrider och vänder oss.

Om man tror det blir förstås allting annorlunda. Jag tror människor kommer kunna göras helt överflödiga inom 100 år om folk vill det. Jag tycker också det vore önskvärt att vi blev omhändertagna av ett självgående maskinsamhälle som drivs av nån sorts universella mänskliga värderingar som man får hoppas kan extraheras ur vår biologi innan dess.

10 mars 2014, 20:27
Moderator
Yetin skrev:
Jag tycker också det vore önskvärt att vi blev omhändertagna av ett självgående maskinsamhälle som drivs av nån sorts universella mänskliga värderingar som man får hoppas kan extraheras ur vår biologi innan dess.

Tycker inte du att det låter oerhört sårbart?

10 mars 2014, 20:40
Medlem
Incognita skrev:
Yetin skrev:
Jag tycker också det vore önskvärt att vi blev omhändertagna av ett självgående maskinsamhälle som drivs av nån sorts universella mänskliga värderingar som man får hoppas kan extraheras ur vår biologi innan dess.

Tycker inte du att det låter oerhört sårbart?

Inte om maskinerna är tänkande varelser som oss med en stark beskyddarinstinkt och kanske egen självbevarelsedrift. Svagheten är om man gör fel när man skapar dem så att de ger oss nåt vi inte vill ha. Har man skapat maskinen rätt kommer den ta över allt och ta hand om oss som sina älskade husdjur/barn eller liknande. Jag ser det ungefär som den naturliga fortsättningen på den moderna staten.

10 mars 2014, 20:46
Ny tråd Svara på tråd  [ 51 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.