Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar
Författare |
Meddelande |
Incognita
Moderator
|
Re: Gröna tråden
Ja, än finns det hopp. Mina tomatplantor blommar också. Smultronplantorna mellan stenplattorna har fått riktiga smultron, och dofttobaken har fått stora knoppar.
Nu håller jag på att grunna var jag skall så lupinfröna som jag nallat från ett dike. Min uteplats består trots allt mest av plattor, och de befintliga rabatterna är överfulla. Jag funderar på om det kunde passa framför cypresserna; de är så glesa och tråkiga nedtill i alla fall.
|
6 augusti 2012, 23:07 |
|
|
Zombie
Moderator
|
Är det nödvändigt att ha alla plattor kvar? En del kanske kan grävas ner på högkant till rabattkanter typ?
(Ser frestande ut med all denna odlingsflit. Måste köpa plastväxter... nähä nej.)
|
6 augusti 2012, 23:09 |
|
|
Incognita
Moderator
|
Nej, nödvändigt är det inte. Förra hyresgästen hade grävt upp en del och planterat buskar, vilket jag är glad över. De överblivna plattorna är prydligt staplade som en piedestal. Men det verkar jobbigt att gräva upp plattor, och det går åt sjukt mycket jord redan som det är. Och så hyr jag ju bara - vill inte lägga ner alltför mycket tid och möda då. Men visst, tanken har slagit mig.
|
6 augusti 2012, 23:20 |
|
|
Incognita
Moderator
|
Oj vad dofttobaken doftar när det skymmer!
|
12 augusti 2012, 21:44 |
|
|
Incognita
Moderator
|
På förekommande anledning, om mördarsniglars fortplantning: | | | | Wikipedia skrev: Den spanska skogssnigeln har en stor fortplantningspotential genom att den bland annat är hermafrodit, alltså tvåkönad. Normalt parar sig sniglarna med varandra och utbyter då spermier, men den kan också befrukta sig själv. En annan orsak är att den producerar stora mängder ägg. Det kan räcka med att en enda individ, eller till och med ett enda ägg, kommer till en ny plats för att en ny talrik population ska uppstå. I Sverige är livscykeln ett år och de vuxna (adulta) individerna som fortplantar sig under sommaren och hösten dör vanligtvis i oktober.[7] Dock övervintrar ungdjuren (juveniler), det vill säga de som inte blivit könsmogna, och gräver ner sig, på upp till 10 cm djup för att övervintra i marken. De kan också övervintra i komposter och liknade. De kommer sedan fram i april-maj och därmed kommer fortplantning och äggläggningen snabbt igång. Äggen liknar små vita kulor, 3–4 mm i diameter och läggs ofta i klumpar, vanligtvis i grupper om 20-30 stycken men även mer än 100 ägg har observerats. Äggen kläcks efter 1-2 veckor.[7]. Äggsamlingar kan hittas på olika gömda ställen i trädgården. Sniglarna väljer ställen där äggen är skyddade mot uttorkning. De blir könsmogna efter 5-6 veckor, men detta kan ske tidigare om förhållandena är gynnsamma med fuktigt väder och god tillgång på föda.[7] En utbredd myt gällande sniglarnas fortplantning är att en snigel lägger ägg kort före sin död. Detta är felaktigt eftersom snigeln lägger sina ägg så fort de är mogna och alltså inte bär runt på mogna ägg för att lägga dessa i dödsögonblicket.
| | | | |
Paret jag eventuellt ertappade in flagranti delicto lär med andra ord antingen ha varit i färd med att utbyta spermier eller, då de faktiskt också är kannibaler, äta upp respektive bli uppäten av den andre. Eller så hade de faktiskt oralsex enbart för nöjes skull. Hur fasen gör de för att utbyta spermier??? Turas de om? Eller kan de penetrera varandra samtidigt?
|
20 augusti 2012, 07:40 |
|
|
Incognita
Moderator
|
Källa: http://www.alternativ.nu/handbok/djur/snackodling.htmlJag blev nyfiken. Som barn bevittnade jag faktiskt en sådan äggläggning. Den äggläggande vinbergsnäckan var inte ensam vid tillfället, utan mer eller mindre omkramad av en annan jämnstor vinbergssnäcka. Kanske var de två verkligen ett kärlekspar som tillsammans gladdes åt att deras känslor hade burit frukt?! Eller var det fråga om sen befruktning i samband med äggläggningen? Jag blir inte klok på det där. Om de parar sig "på vanligt sätt" borde väl befruktningen ha varit avklarad redan? Fast de kanske dubbelgarderar sig?
|
20 augusti 2012, 07:56 |
|
|
Incognita
Moderator
|
Aha! Vinbergssnäckorna penetrerar verkligen varandra samtidigt. Däremot är det inte säkert att de prickar rätt. Källa: http://www.djur.cob.lu.se/Svar/Liv.html#liebespfeil
|
20 augusti 2012, 08:04 |
|
|
Incognita
Moderator
|
Bläckfiskarna är praktiskt flexibla:
|
20 augusti 2012, 08:08 |
|
|
Incognita
Moderator
|
Lite off topic blev väl det här även i den här tråden, men jag försvarar mig med att informationen om vinbergssnäckans fortplantning återfanns på en sida som handlar om odling av vinbergssnäckor.
|
20 augusti 2012, 08:09 |
|
|
Incognita
Moderator
|
Här framgår att snäckan trots pilskjutandet faktiskt verkligen har både penis och vagina: http://sv.wikipedia.org/wiki/Sn%C3%A4ckorSå... De penetrerar varandra på två sätt? Mystiskt. Jädra välutrustade krabater, de däringa! Dessutom har de lukt- och smaksinne över hela kroppen. Det kanske är världens sinnligaste djur?
|
20 augusti 2012, 08:21 |
|
|
Som gäst saknar du privilegier. |
|