Ny tråd Svara på tråd  [ 82 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Nästa
Nördmusikprojekt (tidigare: Utrustning till sångmikrofon?) 
Författare Meddelande
Moderator
Inlägg Re: Nördmusikprojekt (tidigare: Utrustning till sångmikrofon?)
Undrar var jag har mitt gamla munspel... :idea:

16 maj 2012, 19:08
Moderator
Äsch... Hittade någon annans gamla munspel, men det var så klart fel tonart. Mungigesamlingen nästa...
Tycker ni att jag borde flytta den här tråden till en mindre seriös avdelning...? :?

EDIT: Äh... Mungiga kunde funka om jag lär mig att spela in en loop och pitcha om till en annan ton... Överkurs för närvarande, men på sikt kunde det definitivt vara något. Jag tänker att man skulle kunna använda den ungefär som man använder en ståbas. Tror ni att det skulle kunna funka rent musikaliskt?

16 maj 2012, 19:18
Moderator
Ha! Kan nog få in mungigorna ändå. :P Skulle bara behöva en som går i Bess också...

16 maj 2012, 19:37
Moderator
Låter både härligt och seriöst tycker jag. Avundsvärt, om jag ska vara uppriktig. Jag är nyfiken på din musikaliska sida.

Önskar bara (även helt oavsett det här) att jag kunde referenserna (cybernetiska, trekkiska, övriga populärkulturella) så att jag hängde med. I brist på det säger jag i alla fall heja!

Mungiga som bas borde väl kunna gå, om klangen passar till det övriga?

Rasselägg begrep jag länge inte vad det var. "Rasse-lägg"?!? Hur spelar man sådant och vem skulle vilja? Aktualitetsskadad.

16 maj 2012, 21:13
Moderator
Åh tack! :D

Nu har jag dissat mungigorna igen, återgått till originaltonarten som trots allt visade sig vara bäst. Tveksamt, dessutom, om jag är tillräckligt tight på rassel-ägg ( ;) ).

Det jobbigaste är att uppspelningen av det som spelas in blir fördröjd. Hur fasen skall jag lösa det när jag lägger på stämmor? :| Visserligen håller jag faktiskt tonen oväntat bra, men det går inte att komma ifrån att det blir mer samspelt om man faktiskt hör den melodi man körar på. Har hittills inte lyckats hitta någon inställning som möjliggör att jag hör tidigare lagda spår men inte just det som jag håller på att spela in. Det är sabla irriterande. *misslynt*

16 maj 2012, 21:48
Medlem
Kan fördröjningen ha med hårdvaran att göra? Jag minns i alla fall från min tid att ljudkortets "latency" var ett viktigt begrepp att ha koll på: Ju lägre desto bättre.

16 maj 2012, 22:08
Moderator
Mhm... Mycket möjligt. Fast... Borde jag inte i så fall märka det när jag jobbar med videodata? :?

16 maj 2012, 22:14
Moderator
Alltså, allvarligt - jag måste ha ett annat program. Nu har jag givit upp mina försök att lägga stämmorna i audacity. Istället har jag spelat in med en vanlig bandspelare (den jag har för att spela in samtal med i min forskning) hur jag här framför datorn sjunger stämmorna till det enkla spår jag har lagt. Helt utan några som helst effekter. Vill åtminstone ha en grov inspelning av hur låten går. Så nu har jag en väldigt rå demo i wave-format. I Pinnacle kan jag nog göra om den till mer lättillgängligt format så att jag kan lägga ut den på forumet för sågning.

16 maj 2012, 23:47
Medlem
Berätta om programmen du testar, vill veta vad som funkar nuförtiden, inte på tiden man räknade datorers hastighet i megaherz..

16 maj 2012, 23:56
Moderator
Trött jag blir på mig själv... :01: Det går så klart inte att konvertera en ljudfil enbart i Pinnacle... Programmet vägrar ju eftersom det inte finns någon film med i projektet.

Jag kan ju inget om ljudprogram. Verkligen ingenting. Jag har provat Audacity och är väldigt less på det eftersom det inte funkar.

17 maj 2012, 00:07
Ny tråd Svara på tråd  [ 82 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.