Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar
Författare |
Meddelande |
Timeless
Medlem
|
 Re: Halalslakt
|
15 april 2011, 15:07 |
|
 |
Yetin
Medlem
|
Jag vet inte om det står uttryckligen någonstans att djur saknar själ, vad nu det ska betyda, men så gott som alla kristna, judar och muslimer tycker väl det. Och även rätt många icke-troende, men de kan till skillnad från de religiösa inte ens hänvisa till någon bok som säger det utan har bara en fix idé.
|
15 april 2011, 15:10 |
|
 |
Timeless
Medlem
|
Har inte heller läst något sådant mer än att man kan dra de slutsatserna, inte minst från Bibeln.
Det som gör det ännu märkligare är att Moggy tidigare i forumet skrivit att vi bara är kemikalier i våra hjärnor.
|
15 april 2011, 15:14 |
|
 |
Zombie
Moderator
|
Jag är inte påläst, men det tror jag inte man kan säga så enkelt. Dessutom kan man inte utgå från att de likställer "själ" med "medvetande eller liknande gudslån som kan lida" och som det vore syndigt att åsamka onödigt lidande.
|
15 april 2011, 20:09 |
|
 |
Guldhamster
Medlem
|
Tydligen är detta att djur saknar själ en del i Kristdemokraternas ideologi. Så pass rotad är den uppfattningen. Trots att ursprunget är religiöst är det en del av "kristdemokratiska värderingar" att anse att djur saknar själ. Det kan du fråga vilken kristdemokrat som helst om. I muslimska samhällen där politik och religion är långt mer sammanflätade än i Sverige är denna uppfattning en självklarhet.
|
15 april 2011, 20:39 |
|
 |
Zombie
Moderator
|
Tänker jag inte göra. Är det så djupt rotat kan du säkert ge belägg. Tillkommer att "kd" ≠ "kristna". Att det är en gammal föreställning i kristendomen är ingen hemlighet; vad folk tycker idag är en annan sak, särskilt som den väl inte hör till de mer dryftade. Återigen: belägg. För hela den muslimska världen, ifall det är det du menar med "muslimska samhällen". I den mån nu själsfrågan ens har med trådämnet att göra, som sagt.
|
15 april 2011, 21:04 |
|
 |
Yetin
Medlem
|
Nåt begrepp i den stilen bör man ju kunna misstänka finns eftersom de menar att djuren får en "värdig" död vid slakten. Generellt så är djurrätt en fråga som tenderar att bli viktigare när samhället utvecklat mer människorätt, det bör förklara skillnaden mellan mellanöstern och Sverige. Religionen kan bli väldigt tam om övriga samhällsproblem blir lösta, det kan man ju se på svenska kyrkan. Folk måste ha något eller någon att hata om de har det eländigt och är frustrerade, och religioner är ofta brapå att leverera fiender.
|
15 april 2011, 21:06 |
|
 |
Timeless
Medlem
|
Undrar jag. Förr fick djuren leva hela sitt liv i frihet, medan det nu går till att leva djurlivet i fabriksliknande miljöer. Jag kan inte se någon förbättring för djurens liv de senaste 100 åren. Bara ta mjölkbönder som ex. Hur många kalvar som föds upp och slaktas med en gång varje år i samma lada. Sinnesbranch, egentligen borde man sluta dricka mjölk.
|
18 april 2011, 15:00 |
|
 |
Yetin
Medlem
|
Jag tror inte heller de fått det bättre, men jag har fått för mig att protesterna blivit större. Det har iaf blivit mycket mer populärt att vara vegan av ideologiska skäl. Om det blir tillräckligt många som bryr sig för att nåt ska ändras i framtiden vet jag inte. Om det blir matbrist pga klimatet så skulle det nog tvinga länder att förbjuda inneffektiv matproduktion som kött, mjölk, och kaffe. Det är ju en miljöfråga också.
|
18 april 2011, 15:11 |
|
 |
Timeless
Medlem
|
Jo, men det är ju ganska självklart att några ser idiotin och gör något. De flesta ser och gör inte ett pisss, mig inkluderad. Har iofs planer på att ändra mig. Men mycket är ju miljö oxå som du säger. När oljan tar slut så borde mjölkmaskinerna stanna och kalvarna få leva sitt liv.
|
18 april 2011, 17:45 |
|
|
Som gäst saknar du privilegier. |
|