Ny tråd Svara på tråd  [ 72 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Nästa
Musik 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Musik
Så ett samhälle där folk inte läser är...ett bra samhälle?

13 februari 2010, 09:33
Medlem
Krigarn skrev:

Läser vad?
Skönlitteratur och sagor klarar vi oss utan.

13 februari 2010, 11:28
Medlem
Ufo skrev:
Krigarn skrev:

Läser vad?

Exakt.

13 februari 2010, 14:31
Medlem
Josef3 skrev:
Dock tror jag inte att räddningen är finkultur och "bildning" utan i första hand tradition. Något Sverige är riktigt dåligt på.

Naturligtvis är det så. Men vad krigarn tycker om svenska traditioner vet vi redan alltför väl.

13 februari 2010, 14:34
Medlem
Ufo skrev:
Krigarn skrev:

Läser vad?

Bland det dummaste jag hört. Samhället består inte bara av bröd & ören...
Vi behöver inte bara ingenjörer som kan bygga broar, vi behöver folk som kan fråga varför också.

Senast redigerad av Krigarn 13 februari 2010, 15:08, redigerad totalt 1 gång.

13 februari 2010, 15:05
Medlem
rdos skrev:
Josef3 skrev:
Dock tror jag inte att räddningen är finkultur och "bildning" utan i första hand tradition. Något Sverige är riktigt dåligt på.

Naturligtvis är det så. Men vad krigarn tycker om svenska traditioner vet vi redan alltför väl.

Så dans runt fallosen sjungandes KOACK-ACK-ACK-ACK-AA har en gynnsammare effekt för folkbildningen än att läsa?

13 februari 2010, 15:06
Medlem
Krigarn skrev:
Bland det dummaste jag hört. Samhället består inte bara av bröd & ören...
Vi behöver inte bara ingenjörer som kan bygga broar, vi behöver folk som kan fråga varför också.

Föredrar ju om man bygger broar för att ingenjörerna konstaterat att det behövs, än att bygga dom för att Hans o Greta skall hitta ut ur skogen.

13 februari 2010, 15:15
Medlem
Krigarn skrev:
rdos skrev:
Josef3 skrev:

Så dans runt fallosen sjungandes KOACK-ACK-ACK-ACK-AA har en gynnsammare effekt för folkbildningen än att läsa?

Nej, men tradition skapar sammanhållning och gemensamma värderingar. Att importera skitkultur ifrån USA eller arabvärlden leder inte till någon egen identitet bland svenskar. Folk som saknar identitet och sammanhållning går under i det långa loppet. Det sådant som ni brukar kalla för "mångkultur", men som egentligen är avsaknad av kulturell särart öht.

13 februari 2010, 15:21
Medlem
Vad har identiteten med gruppceremonier att göra?

13 februari 2010, 17:08
Medlem
Ufo skrev:
Krigarn skrev:

Läser vad?

Det betyder att du inte ser på film, spelar dataspel eller lyssnar på musik heller...

13 februari 2010, 17:11
Ny tråd Svara på tråd  [ 72 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.