Ny tråd Svara på tråd  [ 58 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa
3D-skrivare 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: 3D-skrivare
Man borde bli av med en del onödiga begränsningar om man använder sån här datorstabiliserad dynamisk levitation med magneter. Det är omöjligt att hålla saker still i luften med statiska magnetfält (utom i vissa speciella fall) men man kan ha dynamiska magnetfält. Så kan man hålla en kula fritt hängande i luften som man utgår från när man skriver ut. EDIT: http://en.wikipedia.org/wiki/Magnetic_bearing


16 maj 2013, 00:32
Medlem
Inlägg Re: 3D-skrivare
Mjuka material vore grymt att använda om det gick. Levande material förekommer men jag vet inte om det är i vanlig hobbyverksamhet. Vore grymt om man kunde ha en behållare med stamceller och sen olika behållare med vätskor som får dem att bilda olika sorters vävnad. Även flexibla plastmaterial tillåter förstås häftiga robotar.


16 maj 2013, 00:38
Medlem
Inlägg Re: 3D-skrivare
Man det jag skulle använda en sån där till vore mest att göra reservdelar till saker jag redan har tror jag. Det vore ingen liten sak utan väldigt nyttigt, blir alltid lika när nån liten detalj går sönder så en grej blir obrukbar: jag kan inte slänga den för en så liten sak, den måste lagas. Men det dröjer år innan jag orkar leta rätt på en vettig reservdel.


16 maj 2013, 00:47
Medlem
Inlägg Re: 3D-skrivare
Ska man bygga reservdelar behöver man en vettig 3D-scanner också.
Jag har inte orkat följa med vad som händer i open source/hardware-världen när det gäller såna här saker på ett bra tag :cry:


16 maj 2013, 08:20
Medlem
Inlägg Re: 3D-skrivare
Savanten Svante skrev:
Jag har hållit i en nyckel som passar holländska polisens handklovar. :) Utskriven och grön var den :)

Men seriöst, Svante! :09: :09: :09:


16 maj 2013, 10:20
Medlem
Inlägg Re: 3D-skrivare
nallen skrev:
Ska man bygga reservdelar behöver man en vettig 3D-scanner också.
Jag har inte orkat följa med vad som händer i open source/hardware-världen när det gäller såna här saker på ett bra tag :cry:


Beror ju på komplexiteten, jag tänkte på ganska banala grejer för typ möbler, gamla köks-, städ-, verktyg eller mediamaskiner av olika slag. Man kan ju försöka rita av delen så gott man kan. 3D-scanner vore förstås bra och spännande att hålla på med.


16 maj 2013, 10:58
Medlem
Inlägg Re: 3D-skrivare
nallen skrev:
Ska man bygga reservdelar behöver man en vettig 3D-scanner också.
Jag har inte orkat följa med vad som händer i open source/hardware-världen när det gäller såna här saker på ett bra tag :cry:
Man kommer långt med ett skjutmått.


16 maj 2013, 19:23
Medlem
Inlägg Re: 3D-skrivare
Sheyen skrev:
Savanten Svante skrev:
Jag har hållit i en nyckel som passar holländska polisens handklovar. :) Utskriven och grön var den :)

Men seriöst, Svante! :09: :09: :09:


Jup! Seriöst! :)


Sheyen skrev:
Jag skulle vilja ha en 3D-skrivare med silikon som arbetsmaterial. Så hade man kanske kunnat gjuta sig några dildosar. :09:



Ufo skrev:
Man kommer långt med ett skjutmått.


Skjutmått, minsann!


16 maj 2013, 21:45
Medlem
Inlägg Re: 3D-skrivare
http://www.david-laserscanner.com/


16 maj 2013, 22:42
Medlem
Inlägg Re: 3D-skrivare
Aha! Det var inte farligt dyrt.


16 maj 2013, 23:06
Ny tråd Svara på tråd  [ 58 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa


Som gäst saknar du privilegier.

cron