Ny tråd Svara på tråd  [ 50 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Fri vilja 

Vad tror du på
Determinism 36%  36%  [ 4 ]
Fri Vilja 18%  18%  [ 2 ]
Moraliskt ansvar (egenvärde) 18%  18%  [ 2 ]
Moraliskt ansvar (instrumentellt) 18%  18%  [ 2 ]
Gud 9%  9%  [ 1 ]
Antal röster : 11

Fri vilja 
Författare Meddelande
Moderator
Inlägg Re: Fri vilja
Yetin skrev:
Yetin skrev:
Om man har ramlat ner i en grop och inte kan komma upp

Just detta scenario är ett bra sätt att idiotförklara den liberala versionen av frihetsbegreppet. De menar att man är fri om man ramlat ner i gropen men inte om man blivit nerknuffad, för att det i senare fallet föreligger 'tvång' från en annan person. Men den faktiska situationen är exakt likadan och det är därmed orimligt att göra skillnad på dem.

Njaej, ens egna känslor, ens infallsvinkel (haha) inför situationen, kan tänkas vara olika. Dessutom olika efter ens läggning. Gäckande okvantifierbara mjukdata igen...

Incognita skrev:
Jag tycker nog att det är mer relevant att viljan är min än att den är fri. Om den inte är determinerad av mig, hur man man då ens påstå att det är min vilja?

Samtidigt tror jag att den helt egna viljan är en schimär, en konstruktion av det västerländska samhällets övertro på individen. Jag tror att när man verkligen hittar "sig själv" så är man i samklang med något djupt kollektivt. Inte så att man tappar bort sig själv bland andras förväntningar, men så att man ser sin del i något större.

Det är viktigare att ha riktning och mening än att vara fri.

Ligger mycket i, tror jag. Men det har Hitler, L. Ron Hubbard och andra totalitära och/eller mystikokonservativa också tyckt. Så något väsentligt mer behövs.

17 juni 2012, 22:37
Medlem
Zombie skrev:
Njaej, ens egna känslor, ens infallsvinkel (haha) inför situationen, kan tänkas vara olika. Dessutom olika efter ens läggning. Gäckande okvantifierbara mjukdata igen...

Jo, okej det är inte helt identiska situationer. Men med viss modifikation kan man göra dem identiska och liberalerna kommer fortfarande mena att de är olika. Säg att 'knuffaren' istället gillrat en fälla som 'offret' inte uppfattar som en medvetet konstruerad fälla. Den som ramlar upplever då ingen skillnad, har ingen aning. Men i det ena fallet kommer liberalerna säga att det föreligger tvång och hävda att situationen skulle vara annorlunda än om fällan råkat vara någonting naturligt eller slumpmässigt.

17 juni 2012, 22:43
Moderator
Ja, då är jag nog med.

Hallå nallen? Kommentar från en "liberal"? (Jo, jag såg att du var för trött häromdan. Tänkte något om att "ta litet lätt på det, inte är jag så djävla pigg heller" men lyckades inte formulera mig.)

17 juni 2012, 22:46
Moderator
Zombie skrev:
Incognita skrev:
Jag tycker nog att det är mer relevant att viljan är min än att den är fri. Om den inte är determinerad av mig, hur man man då ens påstå att det är min vilja?

Samtidigt tror jag att den helt egna viljan är en schimär, en konstruktion av det västerländska samhällets övertro på individen. Jag tror att när man verkligen hittar "sig själv" så är man i samklang med något djupt kollektivt. Inte så att man tappar bort sig själv bland andras förväntningar, men så att man ser sin del i något större.

Det är viktigare att ha riktning och mening än att vara fri.

Ligger mycket i, tror jag. Men det har Hitler, L. Ron Hubbard och andra totalitära och/eller mystikokonservativa också tyckt. Så något väsentligt mer behövs.

? Vad menar du? Vad spelar det för roll vad Hitler och Ron Hubbard tänkt och tyckt om fri vilja? Om de gillade en viss färg, krävs det något mer av mig än det då också? Riskerar jag att göra mig skyldig till folkmord om jag lyssnar på Wagner? Jag skiter fullständigt i om man kallar viljan fri eller inte; man får fasen bete sig som folk (läs: göra sitt bästa för att vara god) oavsett. Hur skulle det annars se ut här i världen?

17 juni 2012, 23:54
Medlem
Incognita skrev:
Jag skiter fullständigt i om man kallar viljan fri eller inte; man får fasen bete sig som folk (läs: göra sitt bästa för att vara god) oavsett. Hur skulle det annars se ut här i världen?

Det är nog en lämplig inställning. Schopenhauer tyckte så. Vi måste ha förbarmande över våra medlidande, dvs allt annat levande i världen. (Liv är lidande) :02:

17 juni 2012, 23:58
Moderator
Eller hur?!

17 juni 2012, 23:59
Moderator
Viljan blir ju inte nödvändigtvis godare för att den är fri. Hänsyn determinerar.

18 juni 2012, 00:01
Moderator
Nazityskland var för övrigt inte "något större". Inte i något väsentligt avseende i alla fall.

18 juni 2012, 00:06
Moderator
Jag är väl också nazist om man ska döma efter Wagnerintresse (när jag nu orkar lyssna på musik). Och flumgrummeldraggare om man ska döma efter till exempel att man anar att Jung var något på spåren. Försökte skriva så att det skulle framgå att jag inte undantog mig själv.

Vet inte om jag kan formulera vad jag är ute efter. Ens moraliska ansvar och att låta sig vägledas av barmhärtighet och medlidande, som ni nämnde, är i alla fall en del av det. Och där har vi en ny infallsvinkel på frågan om viljans frihet (eller så har den tagits upp i tråden, orkar inte kolla).

Men jag tycker också jag har hört om så många som har vetat sig fria, till vilja, moral och kärlek, och ändå inte varit det. Det är inte bara fri eller ofri, och så vidare, utan det finns både grader och arter av frihet (och så vidare), chimär eller ej. Och både strikt individualism och mystisk kollektivism har, förutom sina specifika fördelar, också sina specifika faror, som jag tror man ofta är sämre garderad mot än man tror (jag innefattar fortfarande mig själv) men som samtidigt måste gå att bena upp även i det här ljuset. (En sida av saken: tillit är nödvändig, och samtidigt en livsfara.)

Vet inte om det gjorde något klarare eller bara rörde till det. Men det var vad jag kunde formulera för närvarande.

18 juni 2012, 00:23
Moderator
Jag ville bara vara väldigt tydlig med att jag inte dissar det moraliska ansvaret bara för att jag problematiserar individens fria vilja, om det nu verkade så av vad jag skrev. Om det sedan är som egenvärde eller instrumentellt orkar jag inte bena ut just nu.

Men visst, jag är helt med: det är inte någon enkel sak att vara god.

Och att skylla på grupptryck eller att alla gör så är jävligt ynkligt, oavsett om ens vilja i strikt filosofisk mening är fri eller ej. Man behöver inte ha valt att vara ynklig för att vara det.

18 juni 2012, 00:30
Ny tråd Svara på tråd  [ 50 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.