Ny tråd Svara på tråd  [ 74 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Nästa
Gröna tråden 
Författare Meddelande
Moderator
Inlägg Re: Gröna tråden
Schueberird skrev:
Du kanske kan fråga grannen om vad det är som odlas!? :) Typ om du har energin för det etc...

Tänkte ju inte på hur jämförelsevis självklar den lösningen är för de flesta. Jo, det vore trevligt, men också en pärs jag inte pallar längre.

26 juni 2012, 19:03
Medlem
Det finns nog fler för vilka den lösningen inte är självklar, men alternativet finns ju i alla fall: Just sayin'. :)

26 juni 2012, 19:11
Medlem
Jag har nu börjat gräva för att anlägga en odling. Gräver 20 cm för att komma ner till den självdränerande moränen, sen ska där läggas en duk, och pallkragar som fylls med jord. runtomkring dem fyller jag med sand och lägger plattor. Var lite sugen på att göra plattorna själv men det blir aldrig lika hållbart som att köpa dem. De brukar väl vara tillverkade under tryck. Odlingsbar yta kommer bli 80x360 i första etappen, indelat i tre sektioner. Ska nog inte odla nåt i år. Platsen är vald så att odlingen kan utökas till minst sex gånger större i framtiden.

27 juni 2012, 18:47
Medlem
Det låter ambitiöst, Yetin!
Vad har du tänkt att odla när det väl blir dags? Säg inte att det blir :02: !

Jag har satsat mestadels på ögonfägnad i år och planterat blommor, både plantor som frön och allt har kommit upp och frodas med varierande kraft.
Smultronen är det enda ätbara i samlingen. Vissa av blommorna kan ifs. ätas om man vill.

Fast jag har squashfrön...det är inte för sent än.

Just ja! Persilja och rosmarin har jag också.

28 juni 2012, 00:38
Medlem
CodeRedAlert skrev:
Det låter ambitiöst, Yetin!
Vad har du tänkt att odla när det väl blir dags? Säg inte att det blir :02: !

Hehe, nej det är utomhus i ett bostadsområde. Blir nog gräslök, någon bärbuske, potatis för jag vill prova smaken av helt färsk potatis, den ska vara annorlunda. Sen har jag inte bestämt mer. Börjar först nästa vår.

CodeRedAlert skrev:
Jag har satsat mestadels på ögonfägnad i år och planterat blommor, både plantor som frön och allt har kommit upp och frodas med varierande kraft.
Smultronen är det enda ätbara i samlingen. Vissa av blommorna kan ifs. ätas om man vill.

Det finns folk som gjort vin på många slags blommor som vanligen inte associeras med mat och dryck, så om man vill finns nog en del experiment att göra. Gäller att inte paja levern med nån olämplig växt bara...

28 juni 2012, 23:57
Moderator
Från naturens skafferi häromdagen:
Bild

Från uteplatsen ikväll:
Bild

1 augusti 2012, 00:35
Moderator
Också ett slags asfaltsblomma?
Bild

Tomater, morötter, vitlök och dofttobak:
Bild

Smultron:
Bild

Bild

Bild

1 augusti 2012, 00:38
Moderator
Bild

Bild

Bild

1 augusti 2012, 00:41
Medlem
Fan vad växter du hade Inco!

Mitt projekt har framskridit till den fas när gropen ska fyllas igen, Vet inte om jag orkar göra klart det i år.

5 augusti 2012, 01:16
Medlem
En av squashplantorna blommar!!
Det blir ändå squash på mackan i år igen, trodde inte att de skulle ta sig.
Vilken otrolig växt.

6 augusti 2012, 22:59
Ny tråd Svara på tråd  [ 74 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.