Re: Juholt - Sanningens försvarare?
DEN frågan är bra! Jag gissar att vi är ett litet land som vill hävda sig genom att vara duktigast på allt, b l a att genomdriva alla regler EU-parlamentet tar fram omedelbart?
När jag förlorade min färdtjänst tillsammans med de flesta och ringde runt och terrade handläggare med obehagliga frågor (research angående den nya färdtjänstlagen) så utbrast en handläggare: "Ja, men - lagen har ju tillkommit enligt EU-DIREKTIV!!!" Aaah?
tänkte jag - så ALLT styrs av EU nu? Idag vet jag att folk i GB åker gratis buss när de fyllt 60, i hela GB, rabatterade tågresor. Har hört att taxi också är förmånligt att åka efter 60, ev också för handikappade? Det fanns alltså inget tvång från EU att "avrätta" äldre och handikappade i Sverige!
Ursäkta, jag vet inte, men jag antar att man kan få en lägre form av dagsersättning? Försörjningsstöd i annat fall, om man säljer allt man äger. En automatisk, verkligt billig anslutning till A-kassan vid anställning vore ju det allra bästa!
Nix, jag tänkte inte.
Menade sådana samhällsfunktioner som bara MÅSTE fungera om det inte ska bli kaos. Om tågen inte går kommer folk inte till jobbet och leveranser/export funkar inte. Vi behöver ju ha inkomster för att inte svälta ihjäl!
Inte vad jag vet, fast bostadsrätter kan ju lyxas till hur mycket som helst beroende på målgrupp. Vad jag läst är att man är besviken över att konkurrensutsättning inte har pressat ned priserna, så som man hoppades på. Det var ju därför man tog bort bostadssubventionerna. Vi behöver inte sådant, marknadskrafterna fixar allt, men nej!
Du frågar vad som är ont eller gott. Det goda är för mig "Välfärd" vilket enl. Wikipedia definieras som att samhället går in med stöd till sjuka, barn, gamla osv så att ingen lider nöd.
Vilka metoder passar bäst? undrar du. Transparans heter det väl. Så mycket insyn som möjligt. Så få slutna rum som möjligt. Debatten kring Juholt har ju t ex belyst en del, och det är ju bra.