Ny tråd Svara på tråd  [ 59 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa
Längtar du efter västvärldens fullständiga kollaps? 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Längtar du efter västvärldens fullständiga kollaps?
Det finns faktiskt en bra bok om ämnet som jag varmt kan rekommendera forumets mer intellektuellt lagda medlemmar.
"From Dawn to Decadence: 500 Years of Western Cultural Life 1500 to the Present" Skriven av den amerikanske franskfödde professorn
vid Columbiauniversitetet Jaques Barzun.

http://en.wikipedia.org/wiki/Jacques_Barzun

Bild

http://www.amazon.com/Dawn-Decadence-We ... 0060928832

19 maj 2011, 22:51
Moderator
Jag längtar efter kapitalismens förfall. Den där biten om judarna fattar jag dock inte.

Schueberird skrev:
  • Människorna är alldeles för formbara och benägna att anpassa sig till gruppen.
  • Människorna är alldeles för benägna att överleva till varje pris.
  • Människorna är alldeles för benägna att samla på sig saker.

C. J. L. Almquist skrev:
Ack, och ändå -
    Hvarför är den goda dum?
    Hvarföre den kloka ond? --
    Hvarföre är allt en trasa?

20 maj 2011, 19:36
Moderator
Ufo skrev:
Ni som läser mycket litteratur borde också vara medvetna om att acceptansen för oliktänkande människor också var större innan industrialismen. Av den enkla anledning att de var behövliga på den tiden.

Nja, man brände en hel del på bål också, demenssjuka kvinnor exempelvis.

Västvärldens fullständiga kollaps gör sig nog bäst på film (där gör den sig å andra sidan väldigt bra) - och Hitler var ond. Men ibland kan tanken förefalla lockande, i synnerhet när man läser nyheterna.

EDIT: Tanken på kollapsen alltså - INTE på Hitler. Huvvaligen!

20 maj 2011, 20:00
Medlem
Guldhamster skrev:
Jag längtar tills västerlandets staters ekonomi faller samman och enda sättet att resa sig är att leva enkelt
Om det är början på revolutionen vi ser nu, så kanske vi inte behöver vänta så länge till :D

9 oktober 2011, 02:35
Medlem
Stolleprov :01: inte fan blir det någon kollaps av det slaget heller :lol:
Kollapsen kommer när rätt virus muterar och blir luftburet med låt oss
säga en inkubationstid på 30 dagar, modell vråltrimmat Ebola virus.
Ett fåtal överlever kanske och kommer att bygga något nytt, lärt sig
något av sina misstag har naturligtvis den här kokko arten inte gjort.
Men kanske alla dör? då blir Jorden och naturen glad! Evolutionen får
ha sin gång någon miljard år och utvecklar kanske en annan intelligent
art, inte lika egoistisk, t.ex från reptilerna?
Nu skövlar vi regnskogarna alla riktigt otäcka virus har hittats i djungeområden,
hur lång tid tar det innan vi gräver upp det slutgiltiga viruset :twisted: !

Virus skapade liv på den här planeten och kommer att ödelägga bitar av den.

9 oktober 2011, 12:26
Medlem
Ron Jeremy skrev:
Stolleprov :01: inte fan blir det någon kollaps av det slaget heller :lol:
Tja möjligheten finns.
Vi lever i en tid där spanmålsöverskottet växer från år till år, och det odlas massor av majs o annat som jäses till etanol.
Och folk svälter. I USA är 25% så pass fattiga att det räknas som svält eller nära svält.
Så jag tror på allvar att den nationen kommer kollapsa snart.
När de dyker följer några andra med.

9 oktober 2011, 20:01
Medlem
Jag hoppas innerligt att USA går i konkurs å det snaraste. Det skulle glädja mig oerhört. De håller på och dikterar villkoren för alla andra och tror de är bäst i världen. Det är ett av världens mest skuldtyngda länder och de fortsätter att tro de är bäst. Det måste ju tyda på bristande självinsikt.

http://www.usdebtclock.org/
Det är en skrämmande sida som talar sitt tydliga språk. Titta på högerkanten om hur många invånare de har och hur många som betalar inkomstskatt. Det är inte många som ska betala för allt.

De drar ut i krig mot allt och ingenting. De bombar Afghanistan så mycket de orkar fast INGEN (mig veterligen) har vunnit ett krig där. Ryssarna försökte under en massa år och fick på pälsen. Det borde säga en del eftersom det var när ryssen var farlig rent militärt.

Låt mig få vakna i morgon och få höra att USA gått i konken! Det skulle de fan kräva av mig om mina skulder steg i den takten. :05:

13 oktober 2011, 05:04
Medlem
Frågan är bara vilka som drabbas om USA går i konkurs: Det lär ju inte vara de som beslutar om saker som att USA ska dra ut i krig eller de som "dikterar villkoren för alla andra" eller de som "tror att de är bäst i världen" - inte enbart åtminstone. Amerikanska företag och vissa privatpersoner har väl för övrigt några av de största privatförmögenheterna i världen - och dessa personer/företag lär inte märka av en konkurs - om de inte plötsligt skulle börja lida av samvete och skjuta in behövligt kapital.

13 oktober 2011, 05:55
Medlem
Det som är riktigt intressant i det hela är att Kina har bundit sin valuta mot us$. Så om USA går i konken vad händer med Kina då? Om ett land går i konken så borde ju deras valuta bli väldigt billig. OM så är fallet så kommer nog hela världen dränkas i fåniga plastsaker från Kina.

Att hela västvärlden skulle drabbas ser jag som en självklarhet. Det jag har svårt att bestämma mig för är om det är en bra eller dålig sak. Mänskligheten skulle behöva komma på lite grundläggande saker som att dela med sig och att bry sig om varandra och framförallt klotet vi bor på.

13 oktober 2011, 07:00
Medlem
I slutändan är det matproduktionen som avgör vilka som överlever.
Pengar är bara en teoretiskt konstruerad maktfaktor.

13 oktober 2011, 14:24
Ny tråd Svara på tråd  [ 59 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.