Ny tråd Svara på tråd  [ 1197 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24 ... 120  Nästa
Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)! 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Schueberird skrev:
Spelet heter Thief i original och består av ettan: T1/TDP (Thief: The Dark Project) och tvåan: T2/TMA (Thief: The Metal Age).
Behövs båda eller räcker det med en?
enligt wikipedia finns det också en "Thief: Deadly Shadows" men den hoppas jag verkligen inte behövs.
Inget som är anpassat för xbox kan vara bra.

Schueberird skrev:
Det går att få billigt nu för tiden.
.........
Jag kan tipsa mer om vad som behövs om du verkligen är intresserad.
Det verkar vara lite knepigt att finna det överhuvudtaget, men priset ser helt överkomligt ut :D

Efter sommaren lär det bli energi över till spel.


27 juni 2011, 16:07
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Ufo skrev:
Behövs båda eller räcker det med en?


Om du bara vill testa mitt projekt, så räcker det med tvåan. Tvåan är dessutom enklare att få igång på moderna datorer.

Jag måste väl även lägga in en brasklapp om grafiken och rekommenderad spelstil:
Thief är inte ett spel för så kallade grafikhoror och om du är van vid snabb aktion, så lär du få tänka om i Thief.

Citera:
enligt wikipedia finns det också en "Thief: Deadly Shadows"


Svär inte! ;)

Ufo skrev:
men den hoppas jag verkligen inte behövs. Inget som är anpassat för xbox kan vara bra.


TDS drogs tyvärr med en hel del begränsningar i grafikmotorn som sabbade upplevelsen och känns som ett helt annat spel än föregångarna. Det var väl rätt okej med ett fåtal riktigt bra miljöer som faktiskt lyckades kravla sig upp ur den övriga (xbox-anpassade?) geggan och ändå gjorde spelet värt åtminstone en genomspelning (men inte fler), men som helhet och som uppföljare var det ändå en besvikelse. Jag fick det på köpet när jag köpte nytt ljudkort, men jag har inte brytt mig om att ens ha det installerat på sistone.


27 juni 2011, 16:31
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Schueberird skrev:
Thief är inte ett spel för så kallade grafikhoror och om du är van vid snabb aktion, så lär du få tänka om i Thief.
Du verkar ha samma inställning som jag mot vissa "spelnördar" :lol:

Schueberird skrev:
men som helhet och som uppföljare var det ändå en besvikelse.
Det där känner jag igen ifrån ett annat spel Eidos har Deus Ex.
Varför förstör dom sina egna titlar på det sättet?


27 juni 2011, 16:53
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Ufo skrev:
Varför förstör dom sina egna titlar på det sättet?


Jag tror att den grundläggande anledningen är att de vill tjäna (mer) pengar. Sedan finns det en uppsjö av anledningar som alla påverkar möjligheten att tjäna mer pengar, men som också påverkar spelets kvalitet - och tyvärr inte alltid åt samma håll.


27 juni 2011, 19:06
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Ufo skrev:
Du verkar ha samma inställning som jag mot vissa "spelnördar" :lol:


Ja, jag är lite trött på denna ständiga grafikhets och allt oohande över hur snyggt det är och att samma personer glömmer bort innehållet (om spelupplevelsen bara är sådär, så spelar det ju ingen roll hur snyggt det är). Visst, jag kan också ooha lite, men det håller inte i sig särskilt länge.

Det verkar som att grafikhororna och spelutvecklarna hetsar varandra - med den följden att 90 procent av budgeten satsas på snygg grafik och de resterande 10 procenten förhoppningsvis läggs på en bra story med bra röstskådespelare (jag har hört ett antal riktiga stolpskott) och bra spelupplevelse.

Jag skulle kunna skriva att när grafiken var begränsad av hårdvaran, så var man tvungen att satsa på story/spelupplevelse/etc för att kompensera för den halvbra grafiken, men det vore väl alltför reaktionärt av mig :/ (som om det inte vore nog reaktionärt att hänga fast vid Thief 1&2 som ett förträffligt föredöme).

Hårdvaruutvecklarna och spelutvecklarna (eller kanske snarare spelutgivarna) hetsar också varandra nu för tiden. Kanske ligger det mer pengar i spelindustrin än vad som är nyttigt för kreativiteten...

Det finns säkert undantag, men oberoende utvecklare är de som står för innovationerna nu för tiden.


7 augusti 2011, 09:59
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Lusten att börja bygga igen smyger sig på :)

Jag funderar starkt på att satsa på att färdigställa mitt stora projekt (istället för det mindre klosterprojektet). Jag fick tipset att släppa det stora projektet ackumulativt, vilket skulle innebära att jag först gör klart och släpper det första uppdraget i serien och sedan gör klart och sammanfogar det andra uppdraget med det första och släpper resultatet som ett paket av två uppdrag - och fortsätter så tills hela projektet är färdigt och släppt. På det sättet behöver jag inte känna mig överväldigad, och krokna, av den stora arbetsinsatsen och blir dessutom motiverad att fortsätta när jag ser att folk spelar det jag skapat (och förhoppningsvis också gillar det).

Anledningen till att jag inte kan släppa uppdragen var för sig är att jag kommer att föra över samlat tjuvgods etc mellan uppdragen, vilket bara kan göras om jag släpper dem som ett paket (eller "kampanj" som det kallas ("Campaign" på engelska)).

Det kommer att bli en väldig massa betatestande och antagligen kommer betatestarna hitta nya buggar i redan släppt material. Frågan är hur mycket jag ska ändra i uppdrag som redan släppts!? rena buggar bör förstås fixas, men ska jag också förbättra saker som redan fungerar, men som skulle kunna fungera bättre? Om jag känner mig själv rätt, så lär jag få svårt att låta bli... men kanske borde jag verkligen hålla igen på den fronten!?

Det blir kanske en ny tråd för det stora projektet.


7 augusti 2011, 10:13
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Nu har jag kommit igång igen - inte med klostret, men väl staden. I vanlig ordning har jag byggt om delar av den.


14 augusti 2011, 01:15
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Alla ombyggnationer av staden är nu äntligen klara. Nästa steg är att börja lägga in AI:er: till att börja med patrullerande vakter och posterade bågskyttar. Bågskyttarna placeras något upphöjt med överblick över situationen, så jag kan komma att behöva bygga om lite så att bågskyttarna har något att stå på.


22 augusti 2011, 15:57
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Idag kom jag igång med staden igen :)

Jag har lekt lite Benny Hill med några av mina vakter genom att snabba upp tiden för att kontrollera att vakternas patrullmönster stämmer. En av dem är till exempel rädd för mörkret (vilket han förstås får höra lite nu och då från de andra vakterna) och hans patrullmönster ändras beroende på om en viss lampa är tänd eller inte. En annan vakt tittar på klockan ibland och vankar fram och tillbaka några sekunder - han väntar antagligen på att hans pass äntligen ska ta slut, så att han får gå hem och natta ungarna för en gångs skull.

5 vakter inlagda - bara typ 20 kvar.


7 september 2011, 20:30
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
12 vakter inlagda idag.


9 september 2011, 22:57
Ny tråd Svara på tråd  [ 1197 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24 ... 120  Nästa


Som gäst saknar du privilegier.

cron