Ny tråd Svara på tråd  [ 72 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 8  Nästa
Musik 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Musik
Krigarn skrev:
Jaså, är han en husgud alltså? Vilka fler husgudar har du?

(Intelligenta människor har alltid husgudar och disk i vasken)

Zappa är husgud nr 1 iaf.

Thåström som nr 2 kanske?

Vilka är dina egna husgudar?

12 februari 2010, 23:21
Medlem
Flera. Författare, poeter, debattörer, filosofer...

Kanske främst
Sartre
Jack London
Bukowski
Schopenhauer
Strindberg

12 februari 2010, 23:25
Medlem
Krigarn skrev:
Flera. Författare, poeter, debattörer, filosofer...

Kanske främst
Sartre
Jack London
Bukowski
Schopenhauer
Strindberg

joakim lindengren och hans polare, är de bekanta?

12 februari 2010, 23:27
Medlem
Ja, i synnerhet Kapten Stofil är en utmärkt serie.

12 februari 2010, 23:30
Medlem
Krigarn skrev:
Ja, i synnerhet Kapten Stofil är en utmärkt serie.

Han har ju gjort en del sköna dumheter med Nessle - bland annat pratar de om Sarr-trä! :)

Man måste kunna vara respektlös mot de gamla för att kunna gå framåt. Konsten är att göra det på rätt sätt.

Det är DET som är kreativ anarki/punk/whatever tillskillnad från det destruktiva.

Det som VAR anarki/punk/whatever är inte upprörande längre. Det måste ständigt uppfinnas.

Och jag älskar att ha fel, det betyder att jag är visare än igår. You read it, i live it, som en skön snubbe sade..

12 februari 2010, 23:37
Medlem
Håller med dig, man måste tänka nytt och ifrågasätta det vedertagna. Frågan är kanske först och främst om man KAN tänka kritiskt. Hundratusentals människor nöjer sig ju med att läsa sportsidorna och se på Idol, sen är deras kulturella lystmäte tillfredsställt.
DET är direkt farligt för samhällsutvecklingen. Vi får en samling idioter till medborgare.
Vill erinra om boken "Det infantila samhället" av Carl Hamilton. Han menar att dagens vuxna människor inte vill bli vuxna utan klamrar sig fast vid ren tonårslivsstil trots att de är i 35-årsåldern.

Själv vill jag bli som Anderz Harning när jag blir gammal...
(Också ett författarskap värt att kolla upp)

12 februari 2010, 23:42
Medlem
Krigarn skrev:
Hundratusentals människor nöjer sig ju med att läsa sportsidorna och se på Idol, sen är deras kulturella lystmäte tillfredsställt.
DET är direkt farligt för samhällsutvecklingen. Vi får en samling idioter till medborgare.

Ursäkta men exakt vad har sport och kultur med samhällsutvecklingen att göra?

12 februari 2010, 23:45
Medlem
Krigarn skrev:
Han menar att dagens vuxna människor inte vill bli vuxna utan klamrar sig fast vid ren tonårslivsstil trots att de är i 35-årsåldern.

Anderz Harning är vansinnigt intressant. Innan jag förstod bättre tog jag upp honom med en tyskfödd snubbe, vars uppväxt visade sig alldeles för lite skiljd från anderz..

och punk är jag, fast jag passerat 35. Men det är inte ungdomsstil. Det är livsstil. man SKA ifrågasätta.

12 februari 2010, 23:47
Medlem
Ufo skrev:
Krigarn skrev:
Hundratusentals människor nöjer sig ju med att läsa sportsidorna och se på Idol, sen är deras kulturella lystmäte tillfredsställt.

Ursäkta men exakt vad har sport och kultur med samhällsutvecklingen att göra?

Ett samhälle befolkat av kretiner som inte förmår tänka kritiskt kan barka iväg åt vilken tokig riktning som helst. Att bara läsa sportsidorna bäddar för en sån utveckling.

12 februari 2010, 23:57
Avslutat konto
Krigarn skrev:
Håller med dig, man måste tänka nytt och ifrågasätta det vedertagna. Frågan är kanske först och främst om man KAN tänka kritiskt. Hundratusentals människor nöjer sig ju med att läsa sportsidorna och se på Idol, sen är deras kulturella lystmäte tillfredsställt.
Vill erinra om boken "Det infantila samhället" av Carl Hamilton. Han menar att dagens vuxna människor inte vill bli vuxna utan klamrar sig fast vid ren tonårslivsstil trots att de är i 35-årsåldern.

Du är ju ett fnask för PK-etablissemanget och predikar samtliga av deras renläriga klyschor, på vilket sätt ifrågasätter du det vedertagna? Genom att spänna musklerna och försöka prata med basröst eller visa att "även en tatuerad kille kan gilla litteratur"?

Håller dock med om att samhället håller på att bli idiotiskt. Dock tror jag inte att räddningen är finkultur och "bildning" utan i första hand tradition. Något Sverige är riktigt dåligt på.

Länder som Japan eller Österrike hålls samman av traditionerna, inte av bildningsnivån. Dock framstår bildning i de länderna som mer naturligt, som ett resultat av traditionen. I Sverige är bildning ett krystat sätt att framhäva sig själv.

13 februari 2010, 01:14
Ny tråd Svara på tråd  [ 72 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 8  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.