Ny tråd Svara på tråd  [ 27 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3
Gatlampor som slocknar. 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Gatlampor som slocknar.
Yetin skrev:
Ufo skrev:
Det här ser ju faktiskt ut som en möjlig förklaring till fenomenet. Hur tar man reda på hur en oscillerande lampa beter sig över tid, utan att sätta sig och campa i närheten?

Det enda enkla sättet är nog att kolla om någon annan testat hur en relevant typ av lampor beter sig.
Tittar igenom hela mitt sociala nätverk och funderar: Vem kan tänkas ha loggat hur en lampa lyser? :?
Känner du bättre nördar än mig?

Yetin skrev:
Ufo skrev:
Själv har jag varit inne på att man stör på ungefär samma sätt som man "stör ut" vanliga transistorradioapparater. Men mer att man via alla pryttlar man bär på påverkar något(glimtändaren? ), det är ju inte ofta man nattvandrat omkring i stan naken.

Ja, men det känns lite osannolikt att finelektronik med svaga signaler kan påverka nåt så grovhugget som en lampa. Glimtändare kan iofs innehålla digital elektronik.
Glimtändare till vanliga lysrör går ju att använda sig av för att bygga en ljusorgel(lampor som blinkar i takt med ljudvågor).
Transistorradion reagerar ju även om man är naken.
Metalldetektorer har kretsar som hela tiden ger lite brus, men när vissa metaller finns i närheten så blir det ett himla liv.

edit:
Yetin skrev:
Här står lite om lampor som släcks. Det beror på överhettning. Det borde ta en stund för dem att kallna kan man tycka. Men det beror förstås på hur varma de är, är de skitvarma från början bör de kallna ganska snabbt i början (avkylningen bör vara proportionell mot temperaturskillnaden mot omgivningen).

http://en.wikipedia.org/wiki/Sodium-vapor_lamp#End_of_life
hoppar dit o läser.

18 oktober 2012, 15:05
Medlem
Jag försökte leta efter info i science citation index men ingen verkar ha studerat det, eller så söker jag dåligt. Bör vara lätt att mäta, den drar ju ingen ström när den slocknar.

18 oktober 2012, 15:19
Medlem
Det där med att gatlyktor släcks kan ha att göra med att man går över kablarna vilket orsakar tillfällig glapp och att lampan slocknar. Kablarna går ju under jorden och sättningar i marken efter tidigare översvämningar eller trädrötter som flyttat jordmassor under asfalten exempelvis kan orsaka sådant.
Det är min ovetenskapliga förklaring.

18 oktober 2012, 17:53
Medlem
CodeRedAlert skrev:
Det där med att gatlyktor släcks kan ha att göra med att man går över kablarna vilket orsakar tillfällig glapp och att lampan slocknar. Kablarna går ju under jorden och sättningar i marken efter tidigare översvämningar eller trädrötter som flyttat jordmassor under asfalten exempelvis kan orsaka sådant.

Ja, frågan är då hur djupt kablarna ligger. och ligger de under eller bredvid vägen...

18 oktober 2012, 18:12
Medlem
Armbandsur som stannar kan ha att göra med hur man rör sig, att man ofta råkar slå i klockan i saker utan att tänka på det, kan påverka. Hudfuktigheten är en annan sak som kan ha med saken att göra.
Och vidare om man kommer ihåg att skydda klockan från fukt vid handtvätt mm.
De flest armbandsur är ganska ömtåliga i slutändan.

Att klockor går fel efter ett tag är väl ett allmänt problem? Åtminstone om det inte är en superdyr variant som garanterat ska gå rätt osv. De flesta med armbandsur står ju jämt och synkronicerar sina klockor efter andras klockor!?
Har aldrig fattat det där faktiskt, varför ska man ha en klocka som ändå bara går mer eller mindre fel? Dessutom känns det obehagligt att ha runt armen, så jag har aldrig haft det.

Däremot har ju alla ett eget energifält runt sig och det fältet måste väl vara olika starkt vid olika tillfällen, kanske beroende av vätskebalanser (kroppsalter och annat jox som jag inte vet så mycket om) och antagligen en mängd andra fysiologiska faktorer. Tankeverksamheten är ju också elektriska impulser och ska enligt vissa befinna sig utanför kroppen...
Allt är i slutändan energi - atomer.

Enklast att testa hur elektrisk eller jordad man är för tillfället är att sätta på radion och observera hur den beter sig när man kommer nära. Oftast stör man sändningen litet på håll och jordar den vid direktkontakt.
Vad det rent konkret betyder, har jag ingen aning om.

:P

18 oktober 2012, 18:25
Medlem
Yetin skrev:
CodeRedAlert skrev:

Ja, frågan är då hur djupt kablarna ligger. och ligger de under eller bredvid vägen...
Det är det jag menade kan ha med sättningar i jorden att göra. Att ett litet steg, en pytterörelse ovan jord kan fortplanta sig ner och bli kraftigare på vägen, att kablarna inte ligger rakt på grund av samma orsaker eller att jord/stenar rasat över kablarna och trycker osv.

18 oktober 2012, 18:27
Moderator
Just ja - glömde ju helt bort att skriva att precis i samband med att den hjär tråden var aktuell så hände detta faktiskt mig. Fast då blinkade lampan både strax innan jag passerade den och strax efter. Kanske missar man ofta vad som händer bakom ryggen på en om man inte råkar vara extra uppmärksam?

4 december 2012, 15:22
Ny tråd Svara på tråd  [ 27 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3

Som gäst saknar du privilegier.