Ny tråd Svara på tråd  [ 26 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3
Windows 8 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Windows 8
Jorå, både Linux och OS X finns som alternativ och jag kan absolut se fördelar med bägge. Nackdelen med Linux är att viktiga program (Reason och DromEd) som jag måste kunna fortsätta använda måste köras via emulator (typ Wine), vilket tar tid att få till och det finns inga garantier för att det fungerar (tillräckligt bra eller ens alls); särskilt inte Reason (DromEd har jag hört att andra fått igång, men jag vet inte exakt hur väl). GIMP däremot fungerar alldeles utmärkt under Linux (eftersom det utvecklas i första hand som en Linux-applikation). BitWig kan tänkas vara ett alternativ till Reason i Linux, men det tar alltid tid att lära sig ett nytt program - tid som jag just nu upplever bättre läggs på annat.

OS X kan jag för lite om, men vad jag vet finns det Windows-emulatorer där också, men det innebär antagligen motsvarande mängd arbete som under Linux för att få allt att fungera. Reason, å andra sidan, utvecklas parallellt för både Windows och OS X, så det skulle fungera utan problem. GIMP finns det väl säkert utmärkta alternativ till för OS X (gratis vet jag dock inte om de är), men det skulle ändå innebära att en massa tid lades ner på att lära sig något nytt - tid som jag just nu hellre ägnar åt annat än tekniskt mickel.

Windows 8 må vara fult och kräva lite mickel det också, men både Reason och DromEd är 99,9% garanterade att fungera redan från början - även utan tekniskt mickel.

Förvisso är Linux så gott som gratis, så jag skulle kunna vika några dagar åt det utan att i alla fall inte förlora pengar på ett eventuellt misslyckande, men, som sagt, jag känner att jag hellre prioriterar annat nu för tiden.

28 april 2013, 19:04
Medlem
Om någon annan däremot var villig att fixa allt det tekniska åt mig, så hade jag nog inga andra invändningar att byta OS, men jag vill samtidigt tillägga att XP tjänat mig väl under många år. Man kan nog kalla mig en "illojal pragmatiker" (nu för tiden).

...och så har vi spelen som sällan släpps till Mac - inte för att jag spelar så ofta nu för tiden, men de spel som jag har liggande och gärna skulle vilja spela någon gång när tiden räcker till finns bara för Windows.

28 april 2013, 19:11
Medlem
Schueberird skrev:
Nu är jag äntligen kanske på gång att möjligen börja fundera på att någon gång i framtiden så smått börja köpa en ny, modern dator och har följdaktligen läst på en del om Windows 8 och det kan nog faktiskt hända sig att jag väljer 8:an istället för 7:an (trots att jag till en början var väldigt skeptisk) i och med att 8:an sägs (av både folk som gillar och av folk som starkt ogillar det nya gränssnittet) vara effektivare och snabbare på det som räknas och att man ska kunna stänga av det som tidigare kallades "Metro" helt och hållet med hjälp av till exempel Classic Shell och på så sätt plocka russinen ur båda kakorna.

Dessutom kommer jag fortfarande köra XP (vilket jag för övrigt fick att se ut precis som win2k ("innehållet går före formen")) på gamla burken - om det verkligen skulle komma att suga i "bakåtsträvartarmen".

Jag gav efter tillslut och uppgraderade till Win 8, sökte på win 8 startbutton och hittade
ett litet program, "Start is back" det kostar 3$ och gör om startsidan i princip helt och
hållet till win 7. Rekomenderar det varmt, går att ladda ner och testa.

29 april 2013, 08:28
Medlem
Bild

29 april 2013, 08:32
Medlem
“You are not your job, you're not how much money you have in the bank. You are not the OS you use."

1 maj 2013, 12:50
Medlem
Med ModernMix (kan testas gratis i 30 dagar och kostar sedan 5 dollares) kan man köra appar i vanligt fönsterläge, vilket helt klart gör dem användbarare. Jag tror att Classic Shell (gratis) saknar den möjligheten.

Jag tänker testa det nya gränsnittet precis som det är innan jag justerar det sönder och samman för att se vad av det nya som är användbart (och som jag kanske saknat i tidigare gränssnitt) och vad som bara hindrar mig från att göra det jag ska göra.

1 maj 2013, 13:10
Ny tråd Svara på tråd  [ 26 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3

Som gäst saknar du privilegier.