Misströsten icke! Ty hur än den här sommaren än blir och än slutar med, återstår dock hösten ty så är det redan skrivet i den gamla maya-kalendern att 2012 är ett dåligt tobaksår och att vi allaredan nu går mot mörkare tider
men gallra på, de tycker om utrymme, när de väl tar fart behövs det även plats för bladgrönskan också. Jo hösten 2011 var varm och lite märklig med sin envist uthålliga grönska, kanske jag överdrev lite
med meter
höga långt in i november, meterlåga eller just meterlånga kanske skulle vara en mer korrekt beskrivning efter att de dels angripits av några frostnätter men också blivit snötyngda ett par gånger men likväl och trots att de nu mera låg ner så fortsatte de vara gröna och blomma med nya knoppar iaf de vita,
de röda, violetta, nästintill blå, och "lime" vill jag minnas som lite bräckligare, de vita var störst även med "trumpeterna", hade även några s.k "Tinkerbell" (jättevacker "gammelrosa"?) *suck* tog ju "bara" hand om frökapslarna från den vitblommande tobaken.
Ja här är en till som tycker det är svårt och rent av avskyr att rycka upp någon med rötterna än värre är det med de växter som kräver beskärning (beslutsångest
och separationsångest
avlöser varandra
med något som liknar "anknytningsproblem"
får jag för mig
)
Mja, mest en rolig grej men förra årets skörd var riklig tyckte fåglarna
sen måste den ju "vinterpysslas", frostskyddas och etc ...
Gödsla är bra
Jomen, de där långa spröten är ju fina det är ju de som likt en satelit bildar nya "revor" att sätta nya plantor av
sprid dem, bjud fåglarne på både smultron och "gubbar"