Ny tråd Svara på tråd  [ 74 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 8  Nästa
Gröna tråden 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Gröna tråden
Kan man göra mjöd på rabarber?

15 juni 2012, 18:59
Medlem
Schueberird skrev:
Kan man göra mjöd på rabarber?

Ja som smaksättning. Mjöd har per definition honung som huvudingrediens. Men tror det finns de som gör rabarbervin, men då kanske man behöver tillsätta socker.

15 juni 2012, 19:01
Moderator
Nu har min klematis börjat blomma, sent omsider, efter att mycket bryskt ha blivit nedklippt nästan till marknivå i höstas.

De marktäckande har också börjat blomma, i purpur. Morötterna har inte kommit upp än, men vitlökarna jag tryckte ner lite här och där mellan morötterna har börjat spira ordentligt. Och humlen har ökat på sin tillväxttakt rejält nu när det är så ljust.

22 juni 2012, 07:38
Medlem
Kan man göra vin av blod?

22 juni 2012, 10:37
Moderator
Jag kan ha ätit mina första egna pyttesmå jordgubbar nu. Det kan också ha varit stora smultron. Jag är osäker på om jag har en eller två jordgubbsplantor, nämligen, medan jag har massor av smultron. I vilket fall som helst var det mumsigt.

Morötterna har börjat titta fram lite blygt bland den mer rättframma vitlöken.

Dofttobaken växer mycket bättre inne än ute. Jag får nog lov att plantera om skotten i innekrukor, då de behöver mer utrymme än i sålådan men uppenbarligen inte gillar utevädret. Jag misstänker att detsamma gäller tomatplantorna.

Det är inte klokt vad det regnar!

25 juni 2012, 11:31
Medlem
Citera:
Incognita skrev: Dofttobaken växer mycket bättre inne än ute.

Ja jag har givit upp mina, ids inte ens att se om plantorna längre, de tycks stannat i växten,
förra året var de i blom strax efter midsommar och för att sen växa sig meterhöga några veckor senare,
för att blomma och dofta hela den märkliga hösten långt ända in i november :o ...

har en sådandär "jordgubbs-kruka" en så'n där lixom "urna"
som man fyller med jord och för att sen sätta plantorna/revorna
som i små balkonger av hål att bilda ett etage av terrasser
där revorna sen skall växa med likt som ett myller av
"solmogna" jordgubbar ...

tjosan heller om det nu kunde skulle ta sig.

Jo, smultronkarten vid vägkanten är större,
får väl be hunden förgylla krukan med ett besök ...
Bild
äsch, jordgubbarna får väl kanske lämna plats för
t.ex tagetesen som nu börjat se så sur ut ... :04:

:01: db

25 juni 2012, 17:09
Moderator
dygdig barbar skrev:
Citera:
Incognita skrev: Dofttobaken växer mycket bättre inne än ute.

Ja jag har givit upp mina, ids inte ens att se om plantorna längre, de tycks stannat i växten,
förra året var de i blom strax efter midsommar och för att sen växa sig meterhöga några veckor senare,
för att blomma och dofta hela den märkliga hösten långt ända in i november :o ...

I blom efter midsommar... Meterhöga några veckor senare. *gulp*
*misströstar*
Men långt in i november sa du? Då har de ju lite tid på sig ändå... Det är väl bara att gallra och hoppas på det bästa då. Det är ju bara sisådär 90 cm kvar... drygt... De lever i alla fall.

Jag är alldeles för dålig på att gallra. Får sådan beslutsångest, och dåligt samvete för de liv jag bryskt avslutar. Just nu är jag alldeles stelfrusen om fossingarna efter att barfota ha stoppat ner bortgallrade ynkliga små plantor lite här och där i rabatterna för att de i alla fall skall ha en chans, om än en obetydlig sådan.

db skrev:
har en sådandär "jordgubbs-kruka" en så'n där lixom "urna"
som man fyller med jord och för att sen sätta plantorna/revorna
som i små balkonger av hål att bilda ett etage av terrasser
där revorna sen skall växa med likt som ett myller av
"solmogna" jordgubbar ...

tjosan heller om det nu kunde skulle ta sig.

Sådan har jag funderat på, men det var billigare med enstaka plantor och jag bedömde att de jordgubbarna skulle ha större chans att överleva min vanvård.

db skrev:
Jo, smultronkarten vid vägkanten är större,
får väl be hunden förgylla krukan med ett besök ...

Ah... Karten på den plantan som jag vet är jordgubbar är faktiskt större än smultronen, men väldigt väldigt gröna. Men då har jag förstås katter... De kanske har "förgyllt" min planta... Eller så beror det på att jag planterade jordgubbarna förra året och faktiskt har gödslat en gång sedan dess, i samband med att jag fyllde på med ny jord.

Gödsla kanske man skulle göra igen. :idea:

Visste ni förresten att smultron som växer på en ogynnsam plats (typ mellan stenplattor) skickar iväg långa spröt åt olika håll för att hitta ett bättre ställe att slå rot på? Jomen!

26 juni 2012, 07:38
Medlem
Citera:
Incognita skrev: I blom efter midsommar... Meterhöga några veckor senare. *gulp*
*misströstar*
Men långt in i november sa du? Då har de ju lite tid på sig ändå... Det är väl bara att gallra och hoppas på det bästa då. Det är ju bara sisådär 90 cm kvar... drygt... De lever i alla fall.

Misströsten icke! Ty hur än den här sommaren än blir och än slutar med, återstår dock hösten ty så är det redan skrivet i den gamla maya-kalendern att 2012 är ett dåligt tobaksår och att vi allaredan nu går mot mörkare tider :D men gallra på, de tycker om utrymme, när de väl tar fart behövs det även plats för bladgrönskan också. Jo hösten 2011 var varm och lite märklig med sin envist uthålliga grönska, kanske jag överdrev lite :06: med meterhöga långt in i november, meterlåga eller just meterlånga kanske skulle vara en mer korrekt beskrivning efter att de dels angripits av några frostnätter men också blivit snötyngda ett par gånger men likväl och trots att de nu mera låg ner så fortsatte de vara gröna och blomma med nya knoppar iaf de vita, :D de röda, violetta, nästintill blå, och "lime" vill jag minnas som lite bräckligare, de vita var störst även med "trumpeterna", hade även några s.k "Tinkerbell" (jättevacker "gammelrosa"?) *suck* tog ju "bara" hand om frökapslarna från den vitblommande tobaken.
Citera:
Incognita skrev: Jag är alldeles för dålig på att gallra. Får sådan beslutsångest, och dåligt samvete för de liv jag bryskt avslutar.

Ja här är en till som tycker det är svårt och rent av avskyr att rycka upp någon med rötterna än värre är det med de växter som kräver beskärning (beslutsångest :? och separationsångest :cry: avlöser varandra :roll: med något som liknar "anknytningsproblem" :oops: får jag för mig :01: )

Citera:
Incognita skrev: Sådan har jag funderat på, men det var billigare med enstaka plantor och jag bedömde att de jordgubbarna skulle ha större chans att överleva min vanvård.

Mja, mest en rolig grej men förra årets skörd var riklig tyckte fåglarna :P sen måste den ju "vinterpysslas", frostskyddas och etc ...
Citera:
Incognita Skrev:Gödsla kanske man skulle göra igen.

Visste ni förresten att smultron som växer på en ogynnsam plats (typ mellan stenplattor) skickar iväg långa spröt åt olika håll för att hitta ett bättre ställe att slå rot på? Jomen!

Gödsla är bra :D

Jomen, de där långa spröten är ju fina det är ju de som likt en satelit bildar nya "revor" att sätta nya plantor av :D sprid dem, bjud fåglarne på både smultron och "gubbar" :D

26 juni 2012, 10:48
Moderator
Flikar in att om jag ska fortsätta med små glädjeämnen så har jag sett dag för dag ett tag hur det växer i de små landen på grannens under uteplats. Fast tråkigt att veta så litet om vad saker är.

(Passar bättre här än i "Gjort idag"-tråden. Men jag börjar bli less på att inget är för mig. Eller hur man ska uttrycka det, för det där kan låta bortskämt.)

26 juni 2012, 18:08
Medlem
Du kanske kan fråga grannen om vad det är som odlas!? :) Typ om du har energin för det etc...

26 juni 2012, 18:29
Ny tråd Svara på tråd  [ 74 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 8  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.