Re: Utrustning till sångmikrofon?
Frågade en polare som är ljudgalen han spelar själv gitarr och mixar och donar.
Om det är till någon nytta vet jag inte för jag begriper det inte.
det enklaste att åstadkomma det din kompis eftersöker är att koppla mikrofonen till datorn.
Datorn gör ju att varje person som vill komponera eller bara leka med musik/ljud plötsligen kan skaffa en liten studio nästan gratis.
Lyckas man bara med det momentet så finns ju gratisprogram som åstadkommer det mesta. Så fixar vi bara så att mikrofonen kopplas till datorn så är det bara att köra. Mer om just detta lite senare.
Därmed, ett litet förslag om vad man skaffar till sin dator:
- Man tankar t.ex. ned Audacity från
http://www.vstplanet.com och vips så har man en flerkanals-"studio" där man kan lägga på kanaler (stämmor / tracks) tills man storknar. Man kan sjunga till existerande musik, eller skapa allt själv. Lägga på, redigera, radera och allt sådant.
- På samma site kan man hitta alla former av effekter: chorus, echo, delay och annat - vilka man använder i Audacity. Man kan spela in helt utan effekter och lägga på dem i efterhand, eller köra direkt med effekter.
- Kanalerna kan balanseras mot varandra och mixas samman efter behag.
- Metronom finns säkert (eller så finns hur många gratisappar som helst med denna funktion)
- Ljudbilden kan modiferas med hjälp av VST-plugins (som också finns på vstplanet.com)
- Man kan spara och konvertera mellan de flesta format (Wav, MP3, etc). Vill man ha något lite mera udda format så finns gratis apps för detta (men då gör man detta "utanför" Audacity direkt i den aktuella applikationen)
- Spela upp kan man också göra direkt från sin lilla datorbaserade studio eller i något annat favoritprogram man har. Vill man använda sin CD-spelare så bränner med låtarna i Wav-format.
- Att lära sig hantera Audacity är inte svårt. Man kommer igång bra genom att googla på "Youtube Audacity" och sen har man en binge instruktionsvideos som ger en bra översikt.
Givetvis finns vassare program än Audacity (t.ex. Wavelab), men då kostar det pengar eller så känner man någon man kan låna detta av, eller så finns det väl något på P-Bay......
Åter till mikrofonen. Det gäller som sagt att koppla denna till datorn och då finns det lite alternativ (inte minst prismässigt och kvalitetsmässigt). Jag utgår ifrån ett billighetsalternativ att starta med.
- man skaffar en liten mixer, t.ex. en Alesis MultiMix 4 USB i vilken man kopplar sin mikrofon och sen kör man USB raka vägen in i datorn. Ger bra kvalitet. Kostar ca 900 kr.
- skall man lägga på sångstämmor så behövs ett par slutna (ljudtäta) hörlurar, t.ex. ett par Sennheiser HD203 för ca 400 spänn - väldigt prisvärda! Kopplas till mixern.
- vill man sedan klämma ut ljudet i högtalare så kopplar man mixern till sin stereo, ett PA, eller till aktiva högtalare (som har inbyggda förstärkare).
Tja, det finns lite varianter på temat, det går att pressa priset lite grann och åt andra hållet kan man lägga ut en fet förmögenhet för att få samma funktioner. Det är bara att välja utifrån intresse och plånbok.
Vad jag har beskrivit är en nivå där man startar för att prova sitt intresse. Själv är jag ju en totalpervers ljudidiot, som gladeligen köper en sladdjävel för 3000 spänn bara ljudet blir lite lite bättre, så finns intresse för att gå vidare i ljuddjungeln så är det bara att återkomma