Ny tråd Svara på tråd  [ 82 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 9  Nästa
Nördmusikprojekt (tidigare: Utrustning till sångmikrofon?) 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Utrustning till sångmikrofon?
Incognita skrev:
Ah. På stereon finns video in och MD in. Men från vilken utgång (?) på datorn kan man koppla sladden då? Den för hörlurarna eller vadå?

Och jaha, kommer både CD-skivans och mickens ljud ut från stereon då, genom att de blandas i mixern? Det låter ju rätt rimligt förstås, rent språkligt. :oops:

Och... jajamen, det där är min mick. Visst är den fin?!!!! :D

Video in är gul va? Då ska den sladden innehålla bild!

Hörlursutgången brukar funka finfint, till MD-in blir jättebra!

5 februari 2012, 01:27
Moderator
Aha, tack.

(Video in är också vit. Bild till stereon? Varför då?)

5 februari 2012, 01:30
Medlem
ah, vit? Då vet jag inte!

Jo, min förstärkare kan man koppla in video till om man vill. Om man tex har en vhs och en dvd, och växlar mellan ljudet på dom på förstärkaren så byter bilden på tvn samtidigt!

Förutsatt att man har kopplat video UT från stereon till tvn!

5 februari 2012, 01:41
Medlem
Frågade en polare som är ljudgalen han spelar själv gitarr och mixar och donar.
Om det är till någon nytta vet jag inte för jag begriper det inte.

det enklaste att åstadkomma det din kompis eftersöker är att koppla mikrofonen till datorn.
Datorn gör ju att varje person som vill komponera eller bara leka med musik/ljud plötsligen kan skaffa en liten studio nästan gratis.

Lyckas man bara med det momentet så finns ju gratisprogram som åstadkommer det mesta. Så fixar vi bara så att mikrofonen kopplas till datorn så är det bara att köra. Mer om just detta lite senare.
Därmed, ett litet förslag om vad man skaffar till sin dator:

- Man tankar t.ex. ned Audacity från http://www.vstplanet.com och vips så har man en flerkanals-"studio" där man kan lägga på kanaler (stämmor / tracks) tills man storknar. Man kan sjunga till existerande musik, eller skapa allt själv. Lägga på, redigera, radera och allt sådant.
- På samma site kan man hitta alla former av effekter: chorus, echo, delay och annat - vilka man använder i Audacity. Man kan spela in helt utan effekter och lägga på dem i efterhand, eller köra direkt med effekter.
- Kanalerna kan balanseras mot varandra och mixas samman efter behag.
- Metronom finns säkert (eller så finns hur många gratisappar som helst med denna funktion)
- Ljudbilden kan modiferas med hjälp av VST-plugins (som också finns på vstplanet.com)
- Man kan spara och konvertera mellan de flesta format (Wav, MP3, etc). Vill man ha något lite mera udda format så finns gratis apps för detta (men då gör man detta "utanför" Audacity direkt i den aktuella applikationen)
- Spela upp kan man också göra direkt från sin lilla datorbaserade studio eller i något annat favoritprogram man har. Vill man använda sin CD-spelare så bränner med låtarna i Wav-format.
- Att lära sig hantera Audacity är inte svårt. Man kommer igång bra genom att googla på "Youtube Audacity" och sen har man en binge instruktionsvideos som ger en bra översikt.

Givetvis finns vassare program än Audacity (t.ex. Wavelab), men då kostar det pengar eller så känner man någon man kan låna detta av, eller så finns det väl något på P-Bay......

Åter till mikrofonen. Det gäller som sagt att koppla denna till datorn och då finns det lite alternativ (inte minst prismässigt och kvalitetsmässigt). Jag utgår ifrån ett billighetsalternativ att starta med.
- man skaffar en liten mixer, t.ex. en Alesis MultiMix 4 USB i vilken man kopplar sin mikrofon och sen kör man USB raka vägen in i datorn. Ger bra kvalitet. Kostar ca 900 kr.
- skall man lägga på sångstämmor så behövs ett par slutna (ljudtäta) hörlurar, t.ex. ett par Sennheiser HD203 för ca 400 spänn - väldigt prisvärda! Kopplas till mixern.
- vill man sedan klämma ut ljudet i högtalare så kopplar man mixern till sin stereo, ett PA, eller till aktiva högtalare (som har inbyggda förstärkare).

Tja, det finns lite varianter på temat, det går att pressa priset lite grann och åt andra hållet kan man lägga ut en fet förmögenhet för att få samma funktioner. Det är bara att välja utifrån intresse och plånbok.
Vad jag har beskrivit är en nivå där man startar för att prova sitt intresse. Själv är jag ju en totalpervers ljudidiot, som gladeligen köper en sladdjävel för 3000 spänn bara ljudet blir lite lite bättre, så finns intresse för att gå vidare i ljuddjungeln så är det bara att återkomma ;-)

15 februari 2012, 21:51
Moderator
Stort tack för tipsen! Audacity har jag anledning att skaffa för jobbändamål ändå, så det låter ju behändigt att kunna använda det. Har inte orkat titta närmare på det här än, men skulle verkligen vilja bara jag får ork att ta mig över spärren att ta tag i det.

28 februari 2012, 18:48
Medlem
Incognita skrev:
Stort tack för tipsen! Audacity har jag anledning att skaffa för jobbändamål ändå, så det låter ju behändigt att kunna använda det. Har inte orkat titta närmare på det här än, men skulle verkligen vilja bara jag får ork att ta mig över spärren att ta tag i det.

Skicka gärna en ljudfil när du kommit igång, skulle var jättekul och spännande
att höra dig sjunga :)

29 februari 2012, 14:15
Moderator
Nu har jag beställt grejer fast jag inte alls har råd... :? Blev så sugen. Nu måste jag jädrar i mig hålla i plånboken framöver.

8 april 2012, 17:52
Moderator
Nu har jag slarvat ihop en låt att börja experimentera med. Det råkade av någon underlig anledning bli en countrylåt om min (fiktiva) kärlek till Spock. :lol: :01: Så här går texten:

I'm there for you, Spock

If you are the vulcan
then I'm your disruption
your personal vulcano
having an eruption
My every action
is a distraction
buy hey, I guess that's some kind of attraction

Beam me up, Spock, and I'm there for you
and I'll teach you to be a human too

I'm getting by
and you're oh so logical
Adding things up
we are biological
I'm a life form - come explore me
I'll obey and adore thee
It's an enterprise you'll score, and the entrance is free

Dear Spock, if you'll let me
there will be joy and laughter
We'll live long and prosper
happily ever after
It's our continuing mission
if you'll just make that transition
so tell me, Spock, what is your decision?

15 maj 2012, 11:19
Medlem
Coolt!

Dessutom: En nördlåt i Country-tappning? :shock: :lol: Det bara måste jag få höra någon gång.

Jag måste ju säga att du fått till en mycket cool text (på ett nördigt sätt (finns det något annat sätt? ;) )) - men en liten detalj bara: Det var egentligen inte Spock som ansvarade för teleportörerna; det var Scotty. Om nu inte Scotty var indisponibel vid tillfället (fast då var det oftast någon av hans underordnade på "Engineering" som tog över)!? :P

15 maj 2012, 13:29
Moderator
Jag är mycket väl medveten om att det var Scotty man anropade när man ville bli up-beamad. Vad tror du om mig egentligen? :x *hytter med näven* ( ;) ) För sina privata angelägenheter är jag emellertid övertygad om att Spock var fullständigt kapabel att ombesörja sina egna transporter utan att besvära resten av besättningen. :mrgreen:

15 maj 2012, 15:44
Ny tråd Svara på tråd  [ 82 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 9  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.