Ny tråd Svara på tråd  [ 66 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa
Den stora stora språk fråge tråden. 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Den stora stora språk fråge tråden.
Vad är en Schueberird och hur uttalas det?

16 september 2011, 16:33
Medlem
http://aspieforum.se/viewtopic.php?p=13196#p13196

Jag uttalar det ungefär som "schü-berirt".

16 september 2011, 16:54
Medlem
Aha!

16 september 2011, 18:04
Medlem
Jag såg just uttrycket "att slå an en fest" i en wikipediaartikel om Ägir. Det står utan tvekan klart att det betyder "att anordna en fest", men hur vanligt är uttrycket? Var kommer det ifrån? Kan det ha något att göra med "att slå an en ton"?

Samtliga google-träffar har använt samma källa, så i praktiken får jag bara en enda träff (utan att går ner mig i dammiga biblioteksvalv). Min gissning är att någon, som i viss mån liknar mig, har hittat på uttrycket för att "det lät bra".

5 november 2011, 19:40
Moderator
Wikipedia, åtminstone svenska, domineras till stora delar av unga pojkar som knappt läser och inte behärskar svensk normalprosa, saknar den allmänbildning som krävs för att kunna sätta det smala eller historielösa utsnitt som intresserar dem i ett sammanhang och saknar den kritiska skolning som krävs för att kunna bedöma sina källor i det utsnittet heller. Särskilt, har jag fått intryck av, utanför det naturvetenskapliga området, där sådana frågor är mycket enklare, kanske särskilt för den sortens pojkar som tycks dras till sajten.

Tyvärr.

Det är en katastrof att den sajten har fått det enorma inflytande den har, med stadgade vettiga medelålders personer som tror att den är vår nya Nordiska Familjebok där man får veta hur det är, och som kopieras av så många andra sajter att man ofta får flera googleträffar för en felaktig uppgift därifrån än för den riktiga uppgiften – vilket sedan används som argument på dess diskussionssidor: "Jamen den versionen har flera googleträffar...". Den borde förses med varningstext överst på varje sida.

Så det är vad jag gissar på för att "slå an en fest".

5 november 2011, 20:28
Medlem
Den gemensamma källan är då troligen Wikipedia och uttrycket troligen förväxlat (medvetet eller omedvetet) med "att slå an en ton"...

5 november 2011, 20:55
Moderator
Jo. Och kanske man också kan gissa att uttrycket h@n inte kunde och mindes fel från någon gammal bok var "ställa till med fest". (Fast i så gamla sammanhang, och mycket yngre, är gästabud en bättre term. Men då får man inte uttrycka sig som om det vore gästerna som gav det.)

6 november 2011, 15:46
Medlem
Asarna kanske hyrde Ägirs slott för en dag och ställde till med gästabud - och var alltså själva inte gäster utan tillfälliga värdar - eller så var det Ägir som var värden och asarna gästerna, fast asarna kanske hade några plusettor med sig också och blev på så sätt subvärdar ;)

Dags för ett besök till biblioteket igen?

6 november 2011, 16:12
Moderator
Grnnnjrrggh

upprepade våldtäkter av flickan.

[... ...]

Är häktad för våldtäkt av barn, människohandel och misshandel.

Det heter våldtäkt på. "Våldtäkt av" är engelska: rape of.

(Punktnedslag. Finns hur mycket som helst. Sammantaget gör det att normalutbildade svenskar skärs av från sitt litteraturarv, de kan inte obehindrat läsa texter som är bara några få årtionden gamla, vilket gör att de undviker dem även med flit. Ovanpå att de aldrig möter dem på nätet eller i sina eventuella universitetskurser, och bortsett från att allt fler av dem redan, under olika förevändningar, väljer bort svenskspråkiga texter om det finns någon engelsk version, vilket... och så vidare.)

9 november 2011, 19:48
Medlem
Lägg till det riktigt usla översättningar av både fack- och skönlitteratur. :05:

10 november 2011, 00:21
Ny tråd Svara på tråd  [ 66 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.