Ny tråd Svara på tråd  [ 59 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa
Längtar du efter västvärldens fullständiga kollaps? 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Längtar du efter västvärldens fullständiga kollaps?
Ufo skrev:
Ni som läser mycket litteratur borde också vara medvetna om att acceptansen för oliktänkande människor också var större innan industrialismen. Av den enkla anledning att de var behövliga på den tiden.

Det där är ett stort fenomen världen över. Diskuterade med min japanska vän och vi är överens om att det verkar finnas en överrepresentation av socialt tillbakadragna, "misslyckade" personer eller personer som begår självmord bland människor med vissa nedärvda egenskaper som inte direkt passar in idag. T.ex Nagoya där han är ifrån, det är en gammal stad som hade mycket samurajer och många av dagens ungdomar som härstammar från såna släkter, han själv t.ex, är deprimerade, begår självmord eller låser in sig på rummet långt upp i vuxenålder för att de inte kan hantera "verkligheten". Jag brukar säga att Hitler var samuraj i hjärtat, och min japanska vän håller med om det. Andra grupper som verkar drabbas hårdare är folk från prästsläkter eller med konstnärsgener. Så ser det ut världen över, inte bara i Japan.

14 april 2011, 17:54
Medlem
Yetin skrev:
Om den moderna tekniska infrastrukturen kollapsade skulle en överväldigande majoritet av människorna svälta ihjäl, så i det fallet är frågan vad som händer med de som blir kvar och bygger nåt nytt.
Men det är inget som sker i en handvändning.
Det är en långsam process. När oljan tryter och flödet minskar så höjs priset.
Med ökade oljepriser så försvinner mycket av vårt överflöd.
Idag är transporter ingen kostnad. Vi har styckfrakter runt 50:- ifrån andra sidan jorden, det är inte rimligt.

Samma sak med konstgödslet, det blir en prisökning på matvaror som slår hårt på godis och eko-bränsle.
Basmaten kommer även i fortsättningen produceras.

14 april 2011, 17:55
Medlem
Guldhamster skrev:
Det där är ett stort fenomen världen över. Diskuterade med min japanska vän .......
Japan är känt för sin ökning av utbrändhet. Undrar om det inte var första land i världen som fick en våg av utbrända människor.

Jag är nyfiken på hur det förändras efter senaste armadan av katastrofer. Vet du om läget för de utbrända blir bättre/sämre eller oförändrat.

14 april 2011, 18:00
Medlem
Ufo skrev:
Jag är nyfiken på hur det förändras efter senaste armadan av katastrofer. Vet du om läget för de utbrända blir bättre/sämre eller oförändrat.

Jag tror inte det förändras. Nu läser man ju om hur barn från utsatta områden nära kärnkraftverket vägras inträde i flyktingläger eftersom folk är rädda att smittas av strålning. Det där att nationen enas verkar bara till hälften vara sant. Snarare handlar det om nationell stolthet att hjälpas åt än om respekt för individens hälsa.

För att återkomma till mitt tidigare inlägg, just samurajer tycker jag är intressanta eftersom de stod i kontrast till mycket av den japanska kulturen i övrigt. Tittar man på det kan man mycket väl tolka det som att en grupp med överrepresentation av socialt misanpassade individer tillskansade sig makt. Många av de saker man förknippar med Japan idag, den nästan patologiska artigheten, det överdrivna språket etc var väsenskiljt från samurajernas kaxiga sätt. Idag i Japan är ju socialt avvikande inte bara utstötta, de är många gånger inlåsta på institutioner. Japans psyken är fulla av folk med asperger eller borderline som sätts där för att gömmas undan eller för att "programmeras om". I detta syfte har landet också högst antal psykplatser i världen i förhållande till befolkningsmängden.

14 april 2011, 18:03
Medlem
Tycker det är rätt lattjo att se att ni är så pass sociala att ni bryr er, jag tror visserligen
att det går åt helvete men jag bryr mig inte ett jävla dugg!
De enda intressanta upplevelserna man kan ha med andra människor är väll egentligen sex!
Som en hund, om det inte går att äta eller knulla, pissa på det :lol: !

14 april 2011, 18:32
Medlem
Jag kan tänka mig att en del får hemska problem med sina hjärnor när medicinerna inte finns att få tag på.

14 april 2011, 19:02
Medlem
Timeless skrev:
Jag kan tänka mig att en del får hemska problem med sina hjärnor när medicinerna inte finns att få tag på.

Måhända. Men en svart marknad dyker också upp. Jag måste inte nördvändigtvis ha just tex Iktorivil. Kan nog fungera med heroin eller så i lågdos. Man får prova sig fram.

Det nya levnadssättet kan också förändra måendet. Jag får mer ljudhallucinationer i lugn lantlig miljö. Men de är snällare, mindre otäcka än de jag får i stressig stadsmiljö.

Jag blir kusligt lugn och fokuserad av att råka ut för saker som att nästan prejas av vägen, bli misshandlad, dödshotad och dylikt. Min kompis satt och grät och skakade i passagerarsätet när jag ringde polisen efter att vi nästan prejats av vägen av mitt psykopatiska ex.

Hon grät för att jag var stalkad liksom :x . Borde ju fan varit jag som grät och hon som tröstade mig istället för tvärtom.. Logiskt sett.

14 april 2011, 21:27
Medlem
sugmundfreud skrev:
Timeless skrev:

Måhända. Men en svart marknad dyker också upp. Jag måste inte nördvändigtvis ha just tex Iktorivil. Kan nog fungera med heroin eller så i lågdos. Man får prova sig fram.

Det nya levnadssättet kan också förändra måendet. Jag får mer ljudhallucinationer i lugn lantlig miljö. Men de är snällare, mindre otäcka än de jag får i stressig stadsmiljö.

Jag blir kusligt lugn och fokuserad av att råka ut för saker som att nästan prejas av vägen, bli misshandlad, dödshotad och dylikt. Min kompis satt och grät och skakade i passagerarsätet när jag ringde polisen efter att vi nästan prejats av vägen av mitt psykopatiska ex.

Hon grät för att jag var stalkad liksom :x . Borde ju fan varit jag som grät och hon som tröstade mig istället för tvärtom.. Logiskt sett.
Det förvånar mig inte om du kan byta ut ett missbruk mot ett annat, men göra något annat än att sluta med heroin är väldigt korkat. Jo, säkert finns reservlager som det kommer slås om men läkemedelsbranchen är i stor grad beroende av tillgången till olja.

Din kompis hade nog inte förväntat sig en dylik situation men för dig var det inte chockartat eftersom du antagligen visste vad han är kapabel till, det har väl knappast med nån känslokyla att göra. Sen är det positivt om man är avtrubbad "känslolivet" när man är förare av ett fordon. Själv varit med om något liknande men då var det jag som blev chockad en stund efter att själva händelsen lagt sig, hann t.om knulla innan. :)

14 april 2011, 21:54
Medlem
Ron Jeremy skrev:
De enda intressanta upplevelserna man kan ha med andra människor är väll egentligen sex!

Jag har för mig det.

14 april 2011, 22:13
Medlem
Zombie skrev:
Zombie skrev:
Herregud, jag har levat på den tiden det inte fanns annat än att man var lat och bara borde skärpa sig eller sluta finnas.

Och det är en av de inställningar som kommer att återkomma fortare än från en slangbella så fort samhället kollapsar.

För vissa stämmer det, medan för andra kanske det blir tvärtom (de som är arbetsföra i traditionell mening men icke anställningsbara i det moderna samhället är väl en ständigt växande grupp). Hur medmänskligheten med de mest utsatta skulle se ut beror nog väldigt mycket på vilken typ av kollaps man tänker sig. Det finns stora risker för den gruppen, såklart.

15 april 2011, 01:07
Ny tråd Svara på tråd  [ 59 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.