Ny tråd Svara på tråd  [ 42 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Kan ni känna svartsjuka? 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Kan ni känna svartsjuka?
Ron Jeremy skrev:
Jag har en annan rätt "rolig" historia att berätta.
Haha
Varför accepterar en del killar att deras fruntimmer håller på så där?
Det är ju skitjobbigt att umgås med dem när deras flickvän kladdar o håller på.

20 januari 2011, 23:26
Medlem
Ufo skrev:
Det fanns säkert en anledning till att hon ansåg sig ha fått för lite kuk :lol:
Jag anar en dubbelsarkasm där. ;)
Men sexbrist är ingen ursäkt för otrohet direkt. Får man inte det man vill ha (och då kan man även fråga sig anledningen till att det blivit så vilket även kan ligga hos en själv) avslutar man relationen och går vidare.
Ufo skrev:
Det är ju tilliten som avgör om man kan välja bort svartsjukan, inte tvärtom.
Litar man på människan och tror på att det inte sker igen så finns det möjlighet att välja bort.
Men saknas tilliten så går det inte.

Fast tilliten hittar du ingen annanstans än hos dig själv. Ingen annan kan inge dig tillit, den måste komma inifrån dig själv, från din självkänsla. Att du känner dig värdefull nog att bli älskad, oavsett.

Hur många löften man än ger varann så finns det alltid en risk att de bryts och det måste man leva med, det finns inga garantier.
Det är det som är det förbannat svåra.
Man måste våga lita på den andra ändå, eller egentligen, lita på sig själv att man klarar av att bli lämnad, om så vore.
Och att man fram tills dess vågar leva fullt ut utan begränsningar och ge sig hän inför kärleken. Det är tillit.

Oj, flummish...
Men alla kommer bli lämnade till slut. Det finns det där som kallas döden, förstår ni. :|

20 januari 2011, 23:50
Medlem
CodeRedAlert skrev:
Fast tilliten hittar du ingen annanstans än hos dig själv. Ingen annan kan inge dig tillit, den måste komma inifrån dig själv, från din självkänsla. Att du känner dig värdefull nog att bli älskad, oavsett.
Att känna tillit till någon annan har väl knappast med ens självbild att göra.
Det är ju hur människan man är ihop med beter sig som avgör.

CodeRedAlert skrev:
Hur många löften man än ger varann så finns det alltid en risk att de bryts och det måste man leva med, det finns inga garantier.
Garantier behövs inte, det är riskanalysen som avgör.
Hur sannolikt är det att..........

21 januari 2011, 00:11
Moderator
Ufo skrev:
CodeRedAlert skrev:

CodeRedAlert skrev:

Klart det är en växelverkan. Men även omdömet om den andra blir säkrare om man litar på sig själv först. Även den andra själv blir nog i normalfallet säkrare då. Det är självtilliten man står på och den påverkar också hur den andra förhåller sig. Vilket man i sin tur torde låta sig påverkas av i sin riskanalys.

Eller så funkar du på ett helt annat sätt än Koden och jag. *flummig och stolt över det :P *
(Aspigare??)

21 januari 2011, 00:16
Medlem
Jag kan relatera till de saker CodeRedAlert skriver. Hon har kommit med de vettigaste / mest begripliga sakerna i den här tråden.

Jag blir lite skum på Ufo: Varför har du ens haft flickvänner, alltså vilket syfte har de fyllt i ditt liv?

21 januari 2011, 00:23
Medlem
Zombie skrev:
Klart det är en växelverkan. Men även omdömet om den andra blir säkrare om man litar på sig själv först. Även den andra själv blir nog i normalfallet säkrare då. Det är självtilliten man står på och den påverkar också hur den andra förhåller sig.
Asså jag litar på mig själv till 100%. Planerar jag inte att knulla fel hål så kommer jag inte att göra det oavsett vad som händer.
Men det har inget med mitt värde som människa att göra.

21 januari 2011, 00:23
Medlem
sugmundfreud skrev:
Jag blir lite skum på Ufo: Varför har du ens haft flickvänner, alltså vilket syfte har de fyllt i ditt liv?
Majoritetens syfte har definitivt varit att förstöra mitt liv.
Vet dock inte varför de önskar det.

21 januari 2011, 00:28
Medlem
Ufo skrev:
sugmundfreud skrev:
Majoritetens syfte har definitivt varit att förstöra mitt liv.
Vet dock inte varför de önskar det.

:lol: :lol: :lol:
Den kvinnliga dödsdriften. Kvinnor är ofta onda. Jag är numera extremt selektiv om jag ska umgås med andra kvinnor.

21 januari 2011, 00:35
Medlem
Ufo skrev:
Nja, visserligen måste man ju vara mindre naiv och blåögd än man kanske vill. Uppför sig någon väldigt suspekt och kanske tom. sviker ens förtroende i andra frågor än just trohet så ska man inte heller blunda och fortsätta lalla runt i en rosaskimrande värld.
Men i slutändan kommer tilliten ändå från dig själv. Egentligen måste man ju utgå ifrån/inse att ingen är att lita på men man väljer ju att göra det ändå, att känna tillit men inom rimliga gränser.
Man kan inte lägga tilliten på någon annan. Den kommer från dig.

Jag tror att vi pratar förbi varann här på något mystiskt sätt. :?:

Ufo skrev:
Nu pratar du om kontroll.
Hur långt kan jag kontrollera att det och det här stämmer osv.
Den kontrollen måste man våga släppa på, för det går aldrig att kontrollera en annan människas känslor och avsikter till den grad som krävs för att kunna bli absolut säker på att inga baktankar eller illojala avsikter finns.

Det är ju det tillit handlar om, avsaknaden av kontroll och en förtröstan i att man duger till att bli älskad som man är samt att man därmed är skyddad från alla sorters svek. Den förtröstan sitter i ens självkänsla, förutsatt att den är god/stark nog.

21 januari 2011, 00:35
Medlem
CodeRedAlert skrev:
Man kan inte lägga tilliten på någon annan. Den kommer från dig.
Tilliten är summan av den andres handlingar.

CodeRedAlert skrev:
Jag tror att vi pratar förbi varann här på något mystiskt sätt. :?:
No shit, det menar du inte.
CodeRedAlert skrev:
Ufo skrev:

Nu pratar du om kontroll.
Hur långt kan jag kontrollera att det och det här stämmer osv.
Den kontrollen måste man våga släppa på, för det går aldrig att kontrollera en annan människas känslor och avsikter till den grad som krävs för att kunna bli absolut säker på att inga baktankar eller illojala avsikter finns.

21 januari 2011, 00:53
Ny tråd Svara på tråd  [ 42 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.