Ny tråd Svara på tråd  [ 27 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3
styckmördare kan inte ha asperger.. eftersom han haft damer! 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: styckmördare kan inte ha asperger.. eftersom han haft damer!
Zombie skrev:
Ufo skrev:
De som "aldrig" lär sig de enklaste saker borde kanske ha någon annan diagnos än AS.

("Lågfungerande") autism?

Är det inte graden av de perceptuella problemen som avgör huruvida man är hög/lågfungerande.

21 januari 2011, 00:58
Medlem
Zombie skrev:
I anknytning till CRA tror jag det här med signaltolkning kan vara väldigt komplicerat. Först och främst individuellt; sedan tror jag det är ett av de områden där vi aspergare (som kollektiv, ibland även som personer) finns närmare båda extremerna (eftersom en inre gungbräda är mer eller mindre ur funktion); sedan tror jag också det finns flera nivåer (eller något) av sådana här signaler, där man mycket väl kan missa dem på en nivå samtidigt som man märker mycket mer än (nästan) samtliga "normalstörda" på en annan.

Jag tror också att även vi aspergare har mycket mer plastiska hjärnor än vad expertisen än så länge vill ha det till. Hur vi sedan använder, eller får eller lyckas finna redskap till att använda, den plasticiteten för att lära oss tolka signaler bättre och vid behov skydda oss bättre från oönskade, det... var ett ännu svårare kapitel. "Beteendemodifikation" är för Guds skull inte svaret, men jag vet från mig själv att det rent allmänt går att komma iallafall någon vart med det.

Mycket intressant.
Speciellt det fetstilta. För något är det. Man missar en del men märker desto mer annat runtomkring som därmed blir fel på något diffust sätt.
Men det går inte att sätta fingret på exakt vad det är.

Jag har inte "vågat" (i brist på bättre ord) fråga folk som känner mig om det syns att jag har AS.
Sambon menar att något är det som gör mig lite udda men han kan inte specificera exakt vad. Någon sorts mimikfattigdom är det närmaste jag fått ur honom.

Men det stör mig enormt att inte veta vad avvikelserna består av. Det borde ingå i utredningen att få reda på på vilket sätt man avviker, bokstavligen på vilket sätt, inga allmänna utsvävande kriterier som man uppfyller, utan exakta observationer som avslöjar hur psykologen/utredaren ser att just jag avviker från normen.

Är det bara jag som vill veta sådant här om mig själv? Är detta något ni någonsin ens funderar på?

21 januari 2011, 01:18
Moderator
Massor. I hela mitt liv. (Känns som om jag därmed borde kunna säga mycket klokare saker än jag kan.) "Han som talar/går/xxx/yyy/zzz/ööö så konstigt." Alla spända som fiolsträngar mot mig, utom kanske de hånfulla. Rykte som antingen utvecklingsstörd eller ruskigt intelligent, som antingen bara social idiot eller samtidigt social idiot och klok gubbe, antingen ingen att ta hänsyn till eller också visste folk ändå inte hur de skulle göra det. Hur undgå att fundera?

Förresten kanske jag glömde parametern "genomgående nedsättning i vissa delar av signalvarseblivningen". Kan ju hända att det förutom den dåliga gungbrädan också saknas hjärnceller eller något.

Ufo skrev:
Zombie skrev:
Ufo skrev:
De som "aldrig" lär sig de enklaste saker borde kanske ha någon annan diagnos än AS.

("Lågfungerande") autism?

Är det inte graden av de perceptuella problemen som avgör huruvida man är hög/lågfungerande.

En kompott, har jag för mig? På gott och ont (personlig bedömning kontra godtycke samt kunskaps- och förståelsebrister).

21 januari 2011, 01:30
Medlem
Ufo skrev:
@Pemer
VÅGENVÅGENVÅGENVÅGENVÅGEN

+1

21 januari 2011, 18:26
Medlem
Guldhamster skrev:
Ufo skrev:
Längre svar:Gester, tonfall, mimik, tidpunkter, kroppshållning, allt. Det här kopplas inte på samma sätt som hos normalisar.
En del av oss feltolkar signalerna andra missar dom helt. Men det är även dubbelriktat, då vi själva inte sänder ut rätt signaler. Då får normalisar svårt att läsa av oss.

Konstigt nog verkar vi med AS gentemot varandra klara av det mycket bättre.

Jag har inga problem att läsa av andra, men andra har ofta problem att läsa av mig. För mig är det snarare så att jag helt enkelt inte har de sociala behov andra har, på samma sätt. Att jag t.ex gillar att hålla monologer har ingenting med oförmåga att tolka kroppsspråk att göra.

Stor igenkänning där! Jag tycker jag i hög grad har lärt mig förstå omgivningen vid det här laget.

Problemet är definitivt allra mest att jag inte är herre över vad för signaler jag själv sänder ut, så att andra i så hög grad tolkar in helt annat än jag har avsett och menat. Det känns väl som att de bitarna också är ett stort hinder i sig i allt detta med att komma ut i debatten med våra ståndpunkter och perspektiv - jag känner mig ofta bemött som att allt för många genast läser av mig ungefär "honom SKA man inte lyssna på, han räknas inte..."

22 januari 2011, 02:56
Medlem
Ufo skrev:
En del kan det där ifrån början.
De som kan ifrån början behöver inte lägga energi på att förstå samtidigt som de utstrålar "rätt" utan att behöva fundera på hur. De kallas NT och är ofta helt oförmögna att lära sig det aspiga språket.
En del lär sig med enkelhet.
Lär man sig relativt enkelt hur det rätta är, så smälter man också in med lätthet. Men "spelet" tar energi i anspråk. Man har också lättare att förstå olika läger i AS/NT skalan.
En del lär sig med svårigheter.
De som har svårt att lära sig är ofta mycket bittra på omgivningen och samhället. Då det helt enkelt tar för mycket energi i anspråk för att "skärpa till sig"
En del lär sig aldrig de enklaste saker.

Väl talat!

22 januari 2011, 02:57
Medlem
Pemer skrev:
jag känner mig ofta bemött som att allt för många genast läser av mig ungefär "honom SKA man inte lyssna på, han räknas inte..."

Det där är nog ett problem för väldigt många, men det finns knep att ta till. Även om man inte kan uppnå ett perfekt nyanserat uttryckssätt som signalerar fullständigt socialt samspel i allt så kan man träna sitt personliga uttryckssätt till en grad att det blir något respektingivande snarare än något löjeväckande.

Jag har jobbat i åratal med min mimik i viloläge. Min aktiva mimik är redan "NT", det är när jag t.ex sitter och stirrar ut genom ett fönster aspergerdragen syns. Tonläge har jag naturligt eftersom jag är teatralisk och musikalisk och därigenom kan få min röst att låta ganska mycket som jag vill. Mimiken har jag ihärdigt jobbat med ända tills jag även omedvetet började förmedla ett strängare och mer myndigt intryck. Jag har även använt kirurgi för att korrigera vissa "svaga" drag som blir smärtsamt uppenbara pågrund av AS.

Tyvärr avgörs det av aspergare förmedlade sociala intrycket , i avsaknad av detaljerad mimik, ofta av deras rent fysiska drag. Vissa framstår som förvridna stjärtansikten med komiskt stirrande ögon medans andra ser ut som sömnögda poeter. Genom viss kirurgi och medveten träning har jag lyckats få mitt ansikte att se betydligt mer harmoniskt ut.

22 januari 2011, 03:38
Ny tråd Svara på tråd  [ 27 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3

Som gäst saknar du privilegier.