Jaha, så där kan det alltså komma att visa sig att Netanyahu & co. har dragit på oss "die Endlösung des Nahen Ostens". Brrrrr.
7 juni 2010, 21:14
Yetin
Medlem
Re: Israel anfaller biståndskonvoj
Israel är ju fortfarande det enda landet i området som har kärnvapen. Iran vet förstås att Israel kan förinta Iran om de skulle känna att Israels existens är akut hotad. Dock så vet Iran att det krävs väldigt mycket för att Israel ska ta till kärnvapen, eftersom det är en av mycket få saker som skulle få USA att dra in sitt stöd till Israel. Och utan USAs stöd så kan inte Israel behålla sin militära överlägsenhet.
Jag antar att iranierna känner sig så säkra på att Israel resonerar så, att de är beredda att gå precis på gränsen till fullskaligt krig, för att få Israel att framstå som ännu sämre än de redan är. Men nu har det väl kommit nya uttalanden har jag för mig jag läste, det blir ingen militäreskort. Och israelerna säger att de ska sänka krigsfartygen om de dyker upp. Lika diplomatiska som Ahmadinejad.
Israel verkar vara bra på att skapa mer av den där antisemitismen som staten skulle vara ett skydd mot. Majoriteten av världens judar bor ju på andra ställen. Men de som försvarar Israel vill gärna påstå att staten är synonym med det judiska folket, eller nåt sånt. Om folk går på det så lär det bli svårare för judarna i europa igen.