Re: Ofördelaktiga jämförelser med andra människor. Och rutiner.
| | |
| CodeRedAlert skrev: Jag klistrar in ett citat från en tråd på Aspergerforum http://www.aspergerforum.se/ytterligare-en-trad-om-utseende-t15167.html : Jag säger inte att du har dysmorfofobi, exec men det verkar som att du projicerar misslyckanden på det sociala planet på ditt utseende och hela din person. Även inbillade misslyckanden som i det här fallet. Jag tror att det är vanligare än vad man tror. Jag gjorde nog själv det när jag var yngre. Vad tror du? | |
| | |
Vad tror jag? En katastrofalt elak självkänsla och en grundmurad ovana att jämföra mig med världens rikaste, snyggaste, smartaste, kunnigaste och mest socialt fulländade människor. Jag har en känsla av att det är min mors inställning som jag har "internaliserat". Hon visade aldrig ömhet/kärlek och hade alltid saker att anmärka på sedan mina tidigaste minnesfragment.
- Titta, mamma. Titta vad jag har gjort -- J.
- Okej, jaha. Om du ändå kunde ha gjort K, L och M också... Det gör A:s dotter och hon är ändå 1 år yngre än dig.
Jag har mer eller mindre tacksamt lapat i mig hennes goda föredöme och tagit det till en ny nivå.
Vad gäller förankring i verkligheten så tror jag att den är ovanligt god (vilket utesluter dysmorfofobi), jag är säker på att jag ser mig själv precis som jag ser ut i andras ögon om de tittade tillräckligt noga, vi drar dock olika slutsats med avseende på om det duger.