Ny tråd Svara på tråd  [ 206 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 17, 18, 19, 20, 21  Nästa
Ärlig rasism 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Ärlig rasism
Zombie skrev:
Okej, då säger jag det rent ut: ni har inte tillräckligt med kärlek, moral och i det ordets egentliga mening empati i er för att kunna bedöma sådana här saker.

Varför skulle avsaknad av "kärlek, moral och [...] empati" diskvalificera oss från att "bedöma såna här saker"?
Jag skulle snarare säga att du/ni för det första glömmer att ta hänsyn till väsentliga förutsättningar i världen i ditt/ert ställningstagande - förutsättningar där ekonomi är en av de viktigare men definitivt inte den enda. För det andra; vad ger dig/er rätt att krångla till mitt liv?

5 maj 2010, 23:01
Medlem
CodeRedAlert skrev:
... pojkar ut och sprid era AS-spermier nu.

Visst, raggar du så knullar jag ;)

5 maj 2010, 23:11
Medlem
CodeRedAlert skrev:
Du väljer, återigen i likhet med dina åsiktsfränder, att bortse från fakta för att det inte passar in i dina vridna, vidriga referensramar.

Nu var det för all del inte till mig, men det skulle vara lättare att följa det spåret i diskussionen om jag visste vilka fakta det är du menar att exec bortser från?

5 maj 2010, 23:16
Medlem
nallen skrev:
CodeRedAlert skrev:
... pojkar ut och sprid era AS-spermier nu.

Visst, raggar du så knullar jag ;)

Då har vi ett problem: Jag är inte afrikan.

:roll:
Attans också! Alltid stupar det på nåt.

6 maj 2010, 01:15
Medlem
CodeRedAlert skrev:
YEY!!!!!!!
Problemet löst!
"Rasblandning" är alltså hela lösningen!

Tyvärr inte. Betänk att afroamerikaner har 1/6 del av Aspie-dragen, men samma förekomst av autism (enligt studie i Atlanta på barn i "special education"). Vad betyder detta? Jo, det betyder att utvecklingsstörning är mycket vanligare vid "rasblanding". En del av orsaken till att lika stor andel afroamerikaner som vita finns i "special education" är säkerligen skillnaden i medel-IQ mellan grupperna, men det kan knappast förklara hela skillnaden.

6 maj 2010, 14:09
Moderator
Egentligen vill jag som sagt inte diskutera sådant här, och det har också sagts förut på Aspergerforum utan resultat, men jag måste ändå påpeka att ditt totala struntande i sociala faktorer (inklusive både formell och informell hårdstruktur i samhället och dessas ännu verksamma historiska arv) till förmån för rasteorier är helt och hållet oseriöst.

Sedan vet jag att du inte ger en vitten för det du sammanfattar som "sociologi", men inte ens om du skulle ha rätt i det (rdos kritisera andra för låg vetenskaplig standard!) har det med saken att göra - dels har verklighet den egenskapen att finnas där även om den är illa beforskad, dels har man numera börjat kunna ringa in sociala faktorer även med epigenetiska och neurologiska rön.

6 maj 2010, 14:40
Moderator
Och med verklighet som empiriskt uppenbart finns där (det gör den vi här talar om), men man anser undermåligt beforskad, förfar man inte så att man ignorerar den - man lämnar öppet för den och avstår från definitiva slutsatser där man inser att den kan tänkas inverka samt diskuterar på vilka sätt man tror den skulle ha påverkat ens forskningsresultat.

6 maj 2010, 14:54
Moderator
Det gäller för övrigt också exec när han på några olika ställen skrev ungefär att han var rasist och baserade det på folks i olika världsdelar olika kulturella prestationer under de senaste århundradena. Elementärt opåläst redan i vanlig historia, kulturgeografi och slutsatser ur vardagspsykologi, för att då inte nämna det andra jag nämnde ovan. Men exec har ju den förmildrande omständigheten att han inte uppträder med anspråk på att vara expert.

6 maj 2010, 15:51
Medlem
Tja, dra in lite sociologisk "teori" i det hela oxå om du så vill, men det förändrar inte så mycket. Det är fortfarande 6 gånger för många som hamnar i "special education" än vad man förväntar utifrån Aspie-drag.

6 maj 2010, 18:52
Medlem
rdos skrev:
CodeRedAlert skrev:
YEY!!!!!!!
Problemet löst!
"Rasblandning" är alltså hela lösningen!

Tyvärr inte. Betänk att afroamerikaner har 1/6 del av Aspie-dragen, men samma förekomst av autism (enligt studie i Atlanta på barn i "special education"). Vad betyder detta? Jo, det betyder att utvecklingsstörning är mycket vanligare vid "rasblanding". En del av orsaken till att lika stor andel afroamerikaner som vita finns i "special education" är säkerligen skillnaden i medel-IQ mellan grupperna, men det kan knappast förklara hela skillnaden.

Nu var jag inte speciellt seriös med det där tramsinlägget.

Men oavsett så sitter jag här, mitt i slummiga förorten med hög andel invandrare varav väldigt många färgade.
Jag känner till otaliga barn med ena föräldern färgad och den andra ljus.
Vi har en låg- och mellanstadieskola precis inpå knuten och som av en händelse så har jag koll på alla som går där. Samt en stor del av barnen i en annan närliggande skola med liknande elevunderlag.
De mulattungar jag lärt känna och alla de andra som jag känner till utseendet här i området är, utan undantag, normalintelligenta och däröver.
Dessutom är otroligt många av de helt smärtsamt vackra, de har verkligen fått det bästa av två geografiska ursprung.
Så de här utvecklingstörda mulattbarnen, som du påstår ska finnas här, lyser verkligen med sin frånvaro.

Det satsas på undervisningen och barnomsorgen här i förorten, Lugna gatan-ungdomar håller koll i tunnelbanan, kyrkan kämpar på med sin fritidsverksamhet, sim- och idrottshallen försöker engagera barn i sina sportsliga aktiviteter, närpoliser patrullerar parkvägarna och blir tjenis med de blivande strulungdomarna för att förebygga det som ändå kommer komma i de flestas väg på ett eller annat sätt.
Kriminalitet, våld, droger, utanförskap, arbetslöshet och fattigdom. Samt rasism.
Med tanke på att de flesta exponeras för allt detta under sin uppväxt i områden som den jag bor i och ändå lyckas skapa sig fungerande liv på rätt sida av lagen, är det ändå rätt fantastiskt!
Den lilla klick kriminella invandrare är fortfarande ett undantag i sammanhanget. Majoriteten av invandrarna är lika skötsamma som vanliga svenssons.

Någonstans på vägen från oskyldiga, stjärnögda barn med ambitioner till mer eller mindre produktiva samhällsmedborgare är det en del som faller av. Detta på grund av sociala faktorer och har ingenting med rasgenetik att göra.

Tur att man här i Stockholm får välja vilken skola man vill i det området man vill, allt efter intressen och specialbegåvning. Ett helt fantastiskt effektivt vapen mot segregation!
Jag tror att det kommer visa resultat inom en nära framtid.

6 maj 2010, 19:14
Ny tråd Svara på tråd  [ 206 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 17, 18, 19, 20, 21  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.