Ny tråd Svara på tråd  [ 1197 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 115, 116, 117, 118, 119, 120  Nästa
Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)! 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Hehe, jorå, det blev 10 timmars skön sömn.

318/327
161

Sådärja, då var den delen klarr. Nu blir det en varm choklad och smörgåsar-paus och sedan ska jag beta av några smågrejer innan det troligen blir en promenad.


21 februari 2015, 05:34
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Spelaren fick en riktig lykta plus sina ben räddade från amputation efter att ha fallit från hög höjd in i vad som behövde justeras litegrann för att bli så säkert som det såg ut att vara innan jag tog en promenadpaus.


21 februari 2015, 16:23
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
323/330
161

Slutligen dags för kartorna.


22 februari 2015, 14:35
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Just nu håller jag på med kartorna: Jag har ritat själva grundstommen, men nu sittar jag och stirrar på den och försöker komma på hur jag ska gå vidare. I och med att kartan, fiktivt sett, är ritad ur minnet av en före detta anställd (som troligen inte har någon officiell ställning eller utbildning som tecknare), så behöver den inte vara ett under av skönhet, men jag vill ju ändå att den ska se snygg ut (inom givna förutsättningar). Rent tekniskt skulle det jag redan har kunna fungera, men det känns lite väl amatörmässigt.

Tanken är att Garrett "has a friend who has a friend" och möter henne på pubben över ett glas öl och hon skissar, mot viss ersättning, en enkel karta direkt ur minnet på en bit papper, så det ska alltså se "handritat ut medan beställaren sitter mitt emot och väntar".


22 februari 2015, 23:05
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
...och så funderar jag på om varje våning ska få en egen skiss eller om det ska räcka med en översiktsbild.


22 februari 2015, 23:17
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Dagens sentens: "Haha, det är tur att jag inte är en omnipotent kartograf, men å andra sidan hade världen sett mycket intressantare ut då..."

Det var en beskrivande karttext som inte fick plats inom sin tilldelade area - och jag ville inte minska fontstorleken, så istället byggde jag om verkligheten, vilket dessutom (eller å andra sidan beroende på hur man ser det) gjorde just den delen bättre och införde ett extra rum, vars behövda funktion tidigare saknades, plus extra smygmöjligheter och dito utmaning.

Kartan blev helt okej efter lite funderande, men det återstår fortfarande lite finlir och sedan ska autokartsfunktionen läggas till också. Eventuella planritningars vara eller ickevara har jag inte beslutat mig för än, men det lutar åt det senare (om det ändå blir det förra, så kommer det vara något som spelaren kan hitta först när hen anländer till ön som en extra bonus och det torde inte vara något problem att lägga till dem senare (till exempel efter att mina testare har uttalat sig i frågan)).


24 februari 2015, 01:44
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
328/334
120

När kartan var färdig fixade jag några extragrejer, bland annat en unik grej (mest för att jag ville testa om det gick) som jag kanske bygger ut senare om jag kommer på något kul. Imorgon ska jag fixa autokartsfunktionen.


24 februari 2015, 05:58
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Idag har jag justerat kartan litegrann och börjat fippla med autokartsfunktionen.


24 februari 2015, 22:33
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Jag fortsätter med autokartsfunktionen, vilket innebär en hel del manuellt arbete, så det tar lite tid.


25 februari 2015, 12:44
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Schueberird skrev:
manuellt arbete


Manuellt, repetitivt arbete - eller, som man också skulle kunna uttrycka saken, en jävla massa pill.


25 februari 2015, 15:26
Ny tråd Svara på tråd  [ 1197 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 115, 116, 117, 118, 119, 120  Nästa


Som gäst saknar du privilegier.