Ny tråd Svara på tråd  [ 126 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13  Nästa
Kristen Tro 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Kristen Tro
Du Ron - kristendomens grund är NT, inte GT. De där citaten du tar upp, eller någon annan, är inadekvata, det handlar om lagar som kristna varken ska eller får följa. Med Jesus kom något nytt. Paulus sa: "Här är inte träl eller fri, inte man eller kvinna, inte fattig eller rik - alla är vi ETT i Kristus." Han säger också: "Så finns ingen fördömelse för den som är i Kristus."(I Kristus kan tolkas som i Sanningens och Kärlekens ande).

Men, också NT är en utmaning. Vissa delar får jag hoppa över. De passar inte in i vår tid.
Jag har en vän som gör väldigt många goda gärningar, hela han liv är för andra. Han säger att han inte är kristen men att han har Jesus som en föredöme i hur man ska leva. Bra! har jag då sagt. Att leva i Kristi anda/ande är det enda som behövs. Den som lever för sig själv, sin familj, sin båt, sommarstuga, utlandssemestrar och SPA-vistelser men skiter i alla utanför sin familj - de kan kalla sig kristna, de kan kalla sig vad som helst. Jag bryr mig inte. Det är gärningarna som räknas, med drivkraft: kärlek.

Tyvärr tror protestanterna ofta att det räcker med att de tror på viss dogma, har rabblat vissa ord, har gått i kyrkan. Men nej, det räcker inte. Bara kärlek räcker, massor av den, till alla. Detta är det centrala i Jesu budskap och det har plockats upp av många människor genom tiderna, som varken du eller jag har mött. Moder Theresa är ju känd i alla fall.

Det finns så många sätt att förhålla sig till Bibeln och allt för många har för dålig teologisk kunskap för att se mer än ett enda förhållningssätt. De kör fast. Skuld kan aldrig vara vägen till kärleken, bara en innerlig längtan och ett sökande som en törstande i öknen. Fast visst behöver man be om och få förlåtelse i all samlevnad, också med Gud. För då mår man bättre.

31 januari 2012, 02:34
Medlem
känner ni till "de tre stegen"?

det handlar om att Gud förlåter oss för de synder vi har med i bagaget
eller nya synder.

han hjälper oss korrigera oss.

28 februari 2012, 21:33
Medlem
Issa, du kommer ändå inte att kolla det här, för du lyssnar inte ens på dig själv, men till er andra:

Klicka på den för att få en fin video!

28 februari 2012, 23:12
Medlem
Savanten Svante skrev:
Issa, du kommer ändå inte att kolla det här,
Då gör jag som Issa.
Maken till ohörbart svammel har jag inte hört på länge.

28 februari 2012, 23:15
Medlem
Hon pratar lite snabbt i början, men SÅ svår är inte hennes brytning!

28 februari 2012, 23:22
Medlem
Savanten Svante skrev:
Hon pratar lite snabbt i början, men SÅ svår är inte hennes brytning!
Det finns en anledning till att jag inte klickar på 90% av alla youtubelänkar jag får av dig.

28 februari 2012, 23:26
Medlem
De är alldeles för intressanta! Point taken :)

28 februari 2012, 23:31
Medlem
tja hon vill nog sälja tavlor?

29 februari 2012, 04:56
Medlem
de har ju redigerat den videon?
klippen syns för hon rycker liksom till där redigerarna klippt.

16 mars 2012, 23:44
Medlem
Gud är god :09:

25 mars 2012, 21:52
Ny tråd Svara på tråd  [ 126 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.