Jag förstår inte alls vad den där listan har med AS att göra.
7 april 2010, 02:45
rdos
Medlem
Re: Narcissism light är det nt?
För att vara lite mer nyanserad, så tror jag att Borderline och Narcissism är olika typer av blandningar mellan psykopati och valda autistiska drag (förmodligen framförallt sådana drag jag kallar för Aspie social). Det är alltså varken aspie eller nt, utan en blandning. Att det är vanligare bland kvinnor är iofs en intressant aspekt som jag inte vet riktigt hur man förklarar. Kan vara en diagnosfråga, precis som AS. Diagnosen ställs kanske på kvinnliga drag, och överser med manliga varianter som "naturliga"?
7 april 2010, 08:44
Josef3
Avslutat konto
Re: Narcissism light är det nt?
Det där med valda autistiska drag är intressant eftersom det stämmer på många personlighetsstörda, t.ex John Ausonius, utan att de för den skull kan klassas som aspergare.
Jag har känt hela mitt liv sen jag fick diagnos och började jämföras med andra aspergare baserat på den att jag inte är "riktig" aspergare, trots att det finns uppenbart autistiska drag.
Jag är övertygad om att min extremt problematiska barndom där ett antisocialt sociopatiskt och gravt narcissistiskt beteende dominerande, som verkar mycket ovanligt bland aspergare generellt, ledde till att jag fick "fel" diagnos eftersom någon 50-50 hybriddiagnos inte existerar. Asperger var det vuxenvärlden ansåg var mest humant att diagnostisera mig med och de trodde att om man satte in resurser för asperger skulle mina psykopatiska drag också bli bättre. De hade fel, personlighetsstörningarna blev värre och inga specialinriktade aspergeråtgärder hade positiv effekt. Det slutade med att skolan kollapsade och att mitt hat växte till att omfatta en stor del av mänskligheten.
Att varken vara AS eller NT stämmer perfekt som beskrivning på mig.
Jag kommer inte gå ut och begå ett vansinnesdåd bara sådär, men skulle jag någon gång få makt och inflytande eller komma över avfyrningskoderna till världens kärnvapen hade jag straffat människor.