Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
"Javla" och andra sätt man inte ber folk fara åt helvete på 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: "Javla" och andra sätt man inte ber folk fara åt helvete på
Josef3 skrev:
Manlig japanska tenderar att vara mer "oartig" i vissa fall känns det som. För män verkar det vara mer socialt accepterat att använda de grövre imperativformerna följt av det förstärkande och uppmanande "yo" om man t.ex ska be någon vara tyst, medans kvinnor använder en mildare verbform följt av "ne" (isn't it? will you? wouldn't you? ungefär) många gånger. Sen finns det ju könsunika uttryck också såklart. Många av de kvinnliga låter otroligt fjantiga faktiskt.

Lillsanna, var du förlovad med en japan? Hur länge då och när/var?

Det kan ligga mycket i det du säger om att att den manliga japanskan oftast är oartigare, för jag som inte ens kunde särskilt mycket japanska hörde skillnaden mellan när min kille pratade med vänner/bekanta eller med obekanta, särskilt då med högre befattning, han jobbade som kock.

Ja, jag var förlovad med en japan :) ca 2 år utöver de 2 åren innan vi förlovade oss. Det var en dumhet jag faktiskt många gånger jag ångrat, att jag gjorde slut med honom för att jag träffat en tidigare förälskelse... var? här i Stockholm och jag hann aldrig komma till Japan, tyvärr, det hade vi i planering rätt länge och sparade pengar till.

7 februari 2010, 19:49
Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Som gäst saknar du privilegier.