Ny tråd Svara på tråd  [ 91 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Nästa
överdrivet djurskydd? 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: överdrivet djurskydd?
chilehead skrev:
Det som är värst för djuren vid och innan slakt är transporterna ochfösandet i trånga stressiga utrymmen, att djuren helt enkelt stressas halvt ihjäl.
Själva slaktmetoden är mindre intressant men som en grej med detta att skara runt halsen
ÄR ganska snäll metod. Vid det stora massjälvmordet i staden Masada runt år 100 när romarna
höll på att äntligen komma in i denna svårforcerade stad var det just med ett snitt i halsen för
att: blödningen orsakar ett chocktillstånd = man blir bedövad (det vet alla som fått större sår
som orsakat yrsel m m. Och att just där är blödningen såpass kraftig att man dör på snabbast
möjliga sätt.

Kontentan blir att en bonde som känner sina djur, pratar vänligt med dem, tar ett djur åt sidan,
lugnar den, kanske ger den något gott att tugga på och sedan gör ett snabbt snitt i halsen får
ett djur som dog lugnt och stilla och därmed borde även ge ett mycket godare kött, för jag
tror att stressade djur utsöndrar hormoner som påverkar köttkvaliten.

Enligt texten på sidan som länkades till, samt annat som jag har läst, så dör djuren allt annat än lugnt och stilla.

Det bästa verkar vara sådan där pistolliknande sak i huvudet. Det borde väl kunna utföras ihop med lugn transport och ej stressande eller skrämmande miljö i anslutning till slakt.

Jag har förresten själv varit utsatt för smärta som var så stark att jag tappade medvetandet. Det kändes förjävligt och inte alls att chocken bedövade mer än lite lite (och helt när jag svimmade såklart, men då har jag inga ögonrörelser eller gjorde tecken på att vilja råma/prata). Det gjorde den inte heller när jag blev djupt hundbiten eller överkörd av en bil. Även om jag höll på att svimma.

25 januari 2010, 20:28
Medlem
Josef3 skrev:
Funderar på att övergå till att helt leva på fisk och grönsaker.

De enda som förtjänar att slaktas som grisar är människor. Gud vad jag skulle njuta av att spänna fast vanliga, arbetande, köttätande svenssons i roterande slaktgiljotiner och inför allmänhetens ögon låta dem dö utan bedövning.

Jag hatar människor nånting oerhört. De där bilderna får mig att vilja döda en köttätande människa.

Jag känner något liknande. Speciellt sådana där bilder får mig att vilja spänna dit de som handhar djuren.

Inte att jag vill döda alla svenssons, men jag blir vansinnig när jag ser hur folk som arbetar med djur som ska ätas, beter sig.

Finns jägare som skrattande berättar om hur roliga skadeskjutna fåglar ser ut. Eller använder uttryck som "jösse tumlade i en kärve" när de hagelskjutit en hare så den sprattlade i luften.

25 januari 2010, 20:35
Medlem
Solenoid skrev:
Jag har förresten själv varit utsatt för smärta som var så stark att jag tappade medvetandet. Det kändes förjävligt och inte alls att chocken bedövade mer än lite lite (och helt när jag svimmade såklart, men då har jag inga ögonrörelser eller gjorde tecken på att vilja råma/prata). Det gjorde den inte heller när jag blev djupt hundbiten eller överkörd av en bil. Även om jag höll på att svimma.

Det var blodförlusten som gav den bedövande chocken, inte smärtan i sig.

Vilket talar mer för att en slakt med spikar som skjuts in i skallbenet och "bedövande" elchocker, är sämre.

25 januari 2010, 23:33
Medlem
Solenoid skrev:

Och att klämma fingret i en bildörr eller att få en bygellift i skallen så att ögonbrynet spräcks.När jag var mindre så stängde jag ett fönster som kärvade och fingret klämdes så att fingertoppen hängde löst, det gjorde jävligt ont, medan en gång skar jag mig med ett riktigt vass kökskniv med resultatet att halva nageln och en bit av fingret skars loss kände ingenting.
Så att ett riktigt vass kniv och en snabb snitt i pulsådern, ja man kanske uppfattar vad som händer men troligen helt utan smärta

26 januari 2010, 00:56
Medlem
Ja det tog en sekund så fick jag stänga ner den där bilden.

Fy så hemskt. Stackars djur.

Ja jag måste säga det är hemst när pengarna styr mer än viljan att alla djur skall ha det bra. Eller människor för den delen.

Men jag är ju då en person som bryr mig mer om djuren än om människorna. Sån är jag och det där borde itne få finnas. Inte under några omständigheter alls! Ingen variant av detta oavsett djursort!

1 februari 2010, 01:22
Medlem
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8024593.ab
Jag missade självklart inslaget det handlar om.

27 oktober 2010, 12:58
Medlem
Det borde gå att avgöra vetenskapligt vilket som påverkar djuren minst. Jag tycker man borde överväga att förbjuda import av djurprodukter som producerats under sämre förhållanden än svenska djurskyddslagar kräver, men då kommer väl EU och WTO och bråkar.

28 oktober 2010, 23:37
Medlem
Yetin skrev:
Jag tycker man borde överväga att förbjuda import av djurprodukter som producerats under sämre förhållanden än svenska djurskyddslagar kräver, men då kommer väl EU och WTO och bråkar.
Njae jag vill nog hellre ha billigt kött i handeln.

28 oktober 2010, 23:51
Medlem
Men kräver inte billigare kött också billigare produktion = köttproducenterna tar genvägar = sämre djurhållning!? Eller går det att producera billigt kött utan att det går ut över djuren?

29 oktober 2010, 03:27
Medlem
Jag kan inte klicka på den där länken. Sorry.

Eller, jag gör det en dag då jag har tid och ork att förvandlas till superkvinnan som hämnas å alla djurens vägnar. På ett mordiskt sätt.
Jag tål inte sådant där.

29 oktober 2010, 11:40
Ny tråd Svara på tråd  [ 91 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.