Ny tråd Svara på tråd  [ 24 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Religion 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Religion
Krigarn skrev:
Jag har inga problem med att tänka "abstrakt"...

Inte jag heller, snarare tvärtom.
Men jag ser inte kopplingen mellan abstrakt och religöst tänkande.

13 januari 2010, 11:34
Medlem
Krigarn skrev:
Jag har inga problem med att tänka "abstrakt"...

Inte jag heller

13 januari 2010, 12:57
Avslutat konto
Den som inte ser kopplingen mellan religiöst och abstrakt tänkande ser bara religion som en massa regler och en strikt världsbild med "Gud", "människan" etc utan att på något sätt försöka att inte tolka allt så bokstavligt. Dessa personer lider av avsaknad av abstrakt tänkande.

13 januari 2010, 13:18
Medlem
Josef3 skrev:
Aspergare är betydligt oftare ateister eftersom de har svårare för abstrakt tänkande. Om inte religion i sin rent ceremoniella och bokstavliga utformning är ett aspiespecialintresse så är det inte troligt att aspergare intresserar sig för religion eller andlighet. Deras hjärnor är oftast inte kapabla till det helt enkelt.

Stämmer inte. Har själv blivit inbjuden till en religions-konferens i Baltimore, USA, och ska tillsammans med en Italiensk professor skriva en artikel för konferensen om AS och religion. Grunden är de 2100 svar på en religionsenkät som jag precis kört färdigt i Aspie-quiz.

13 januari 2010, 20:31
Avslutat konto
Du ljuger väldigt mycket rdos. Det är iofs vanligt bland aspergare. En sorts mytomani.

13 januari 2010, 22:13
Medlem
Josef3 skrev:
Du ljuger väldigt mycket rdos. Det är iofs vanligt bland aspergare. En sorts mytomani.

Nu ljuger du Josef. Det är iofs vanligt bland aspergare. En sorts mytomani. :)

13 januari 2010, 22:42
Medlem
Jag kan inte ljuga. Ett vanligt aspergerdrag. :lol:

13 januari 2010, 23:12
Avslutat konto
Att aspergare ljuger mycket har jag konstaterat. Jag ljög mycket som barn. Hittade på historier om att örnar byggt nästen på mina farföräldrars hus etc. Det gick dock över för mig. Har däremot träffat flera aspergare, både IRL och online, som verkar haft kvar denna vilda fantasi och mytomani upp i vuxen ålder.

13 januari 2010, 23:13
Medlem
rdos skrev:
Josef3 skrev:
Aspergare är betydligt oftare ateister eftersom de har svårare för abstrakt tänkande. Om inte religion i sin rent ceremoniella och bokstavliga utformning är ett aspiespecialintresse så är det inte troligt att aspergare intresserar sig för religion eller andlighet. Deras hjärnor är oftast inte kapabla till det helt enkelt.

Stämmer inte. Har själv blivit inbjuden till en religions-konferens i Baltimore, USA, och ska tillsammans med en Italiensk professor skriva en artikel för konferensen om AS och religion. Grunden är de 2100 svar på en religionsenkät som jag precis kört färdigt i Aspie-quiz.

Det finns några steg mellan testresultat och accepterad fakta. Jag har svårt att ta dig på allvar när du genomsyrar ett så naivt självförtroende.

Jag tycker du ser ut att vara någon sorts låtsasvetenskapare som använder slagordet nytänkande som försvar och skygglappar. Du ger mig rent av intrycket av att vara barnsklig. Som en unge som vill hjälpa de vuxna men egentligen bara apar efter och inte ens sparar dem någon tid.

Och dina frågor på aspiequiz är minst sagt ytliga av vad jag har sett.

14 januari 2010, 00:08
Medlem
Josef3 skrev:
Att aspergare ljuger mycket har jag konstaterat. Jag ljög mycket som barn. Hittade på historier om att örnar byggt nästen på mina farföräldrars hus etc. Det gick dock över för mig. Har däremot träffat flera aspergare, både IRL och online, som verkar haft kvar denna vilda fantasi och mytomani upp i vuxen ålder.

vad skicklig du är. du har även konstaterat att man kan skriva datorspel utan mattenörderi. Jag ÄR imponerad.

14 januari 2010, 00:41
Ny tråd Svara på tråd  [ 24 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.