Ny tråd Svara på tråd  [ 28 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Könlös! Byta kön! 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Könlös! Byta kön!
Sugmund, jag tycker ditt problem låter hormonrelaterat, skulle inte förvåna mig om det var medsen som ställt till nåt i kroppen. Sen kan ju stress också öka testosteronnivåerna hos kvinnor.

17 november 2009, 06:50
Medlem
Inger skrev:
Solenoid skrev:
Fluoxetin är heter som det gör för att det ingår FLUOR och KLOR, sådant som konkurrerar ut JOD i sköldkörtelhormonsyntesen, och därmed kan ge sköldkörtelproblem.

Exakt. Mig lurade min husläkare i Fluanxol i början av 90-talet. Från att ha varit smal på gränsen till anorektisk och energisk som en rastlös iller gick jag upp 20 kg på ett år och är fortfarande mullig fast jag aldrig äter mycket eller onyttigt, och har utvecklat trötthetssyndrom utan anledning.

Men sköldkörtelproverna är helt normala säger min doktor. Vet inte vad jag ska tro om det. Kan man ha dold sköldkörtelobalans?

Ja det kan man.

TSH i blodet säger bara att det finns TSH... TSH ska få sköldkörteln att producera T4 (och lite T3). T4 i sin tur måste omvandlas till T3 för att kunna fungera. Sedan ska det in i cellen och där ska mitokondrierna fungera.

Med för lite cortisol så kommer det inte in i cellen.

Oftast mäter man bara TSH och ibland T4. Det säger INGENTING om ifall du konverterar tillräckligt till T3 eller om det kommer in i cellerna, eller om mitokondrierna fungerar.

En del konverterar T4 till rT3 (reverse T3) vilket inte fungerar som T3 utan är inaktivt.

Läkarna vill/kan inget annat än de klassiska sjukdomarna, d.v.s. när det syns på vanliga prover. Normala vanliga prover + symptom borde leda till fortsatt utredning, men det gör det oftast inte. Man får höra hur ovanligt det är med det andra (som om det inte är mindre ovanligt hos personer med alla symptom och normalt på de inledande enkla proverna... risken ökar ju avsevärt här, man kan då inte längre anses vara en medelsvensk eftersom medelsvensken inte har alla symptom).

Jag gjorde cortisoltest och T4/T3-test privat (minns ej om jag skrev om det och orkar inte läsa igenom). Det visade för lågt cortisol som dessutom visar på felaktig rytm. Och att jag har underfunktion i sköldkörteln. Värdena i urin visar T4 och T3 som har varit i kontakt med vävnaderna, till skillnad från TSH och T4 i blodet som bara visar att första steget verkar ha fungerat (fast inte så säkert eftersom det är ett stickprov, TSH och T4 i blodet kan variera över dygnet och vara olika vid varje prov).

Inger, läs här:
www.hypo2.info
www.thyroid.se
www.skoldkortelforeningen.se

17 november 2009, 07:57
Medlem
Läs här och kolla bilagan längst ned på sidan (länk till pdf): http://www.hypo2.info/diagnostisering/urinprov

17 november 2009, 08:12
Medlem
Tack för infon och länkarna!

17 november 2009, 08:50
Medlem
Ufo skrev:
Saxat ifrån Aspergerforum.
sugrövmanövern skrev:
Jag tycker man blir trött i handen jag. Men det är nog bara för att jag har en så redig qk, handen når inte runt.

jag får konstatera att en viss metamorfos har gått fort.

Ja, vad fan, jag måste ju anamma min manlighet nu.

Tack alla som engagerar sig. Jag tänker börja med att testa p-piller tror jag. Måste börja i någon ände. Inser att diagnosticering är för svårt, har inte orken att ligga på och tjata och tvinga så som jag borde.

17 november 2009, 16:19
Medlem
Well well well.

Har ätit p-piller i 1 år nu cirka. Acnen är borta och håret har växt ut igen! Men i övrigt är jag jävligt sjuk fortfarande.

Har tagit en massa prover, ingenting påvisar att någonting skulle vara fel med varken sköldkörtel eller annat. Var hos endokrinolog den 11:e. Hon hånfnyste åt mitt scandlabtest som påvisar underfunktion av sköldkörteln. Enligt henne använder de föråldrade metioder och bla bla bla.

Väntar nu på att få komma och röntga hjärnan för att kolla att jag inte har någon tumör på hypofysen. Skall även ta fler prover.

Har äntligen fått tid hos gyn också, skall inom kort ta en radda hormonprover inför detta. Hoppas de kollar pcos då, jag tror min psykiater skrev det i remissen iaf. Så det händer lite grejer. För jävligt dock att huvudinlägget skrevs för ett år sedan och alla läkare har bara skrattat åt mig och sagt att jag är fet och ska gå hem och banta.

Tills jag åkte in akut med ambulans. Hade svåra smärtor där gallan sitter. Då tog det fart och remisser skickades utan knot. Smärtorna blockeras numera med alvedon, tradil, tramadol, morfin mm, vad jag får tag på. Tur man har ett stort jävla hemapotek. Jag får ingenting utskrivet :evil: . De är väl rädda att jag ska vilja ha dödsknarket citodon, därför låtsas de inte höra när jag ber om smärtstillande. Och ja, faktiskt så skulle jag gärna vilja ha det. Fick några av min cancersjuka mamma, de hjälpte bra, men det stashet är slut nu.

15 november 2010, 01:35
Medlem
Lider med dig. Sjukt att det skall ta sån tid och kraft att få läkarvård.

15 november 2010, 01:42
Medlem
Varit på kvinnokliniken och gjort ultraljud. Fick en tentakel inkörd i fittan :mrgreen: :? . Inga fynd av cystor, men jag äter p-piller och då vilar äggstockarna sade läkaren. Så p-piller kan maskera pcos.

Men eftersom symptombilden stämmer in tyckte läkaren att vi skulle sätta in behandling mot pcos. Så jag ska byta p-piller från Trinordiol till Jasmine som innehåller mer lämpliga hormoner för den som vill vara kvinna och ej byta kön till man. Och så ska jag börja äta Metformin. Detta för att förbättra min förbränning av i synnerhet kolhydrater så de inte lägger sig som fett.

Hon föreslog gastric bypass, alltså att förminska magsäcken. Men jag sade att så mycket äter jag inte, min fetma beror på annat. Det kändes skönt att hon tog min fetma på allvar, för det är faktiskt en dödlig sjukdom.

24 november 2010, 16:49
Medlem
sugmundfreud skrev:
Varit på kvinnokliniken och gjort ultraljud. Fick en tentakel inkörd i fittan :mrgreen: :?
Fy fan, en sån här:
Bild?
:D

Själv har jag fått en lite mindre variant uppkörd i urinröret,
Bild jag vet inte hur långt, men när de drog ut den kändes det inte mysigt.

24 november 2010, 21:14
Medlem
Den var inte grön, men såg typ ut som en beige alien-probe. Uhuhuh, du den där slangen i urinröret ser inte skön ut :o .

Bild

Ultrasound probe.

24 november 2010, 21:40
Ny tråd Svara på tråd  [ 28 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.