Ny tråd Svara på tråd  [ 22 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Söker en android schema app 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Söker en android schema app
Incognita skrev:
Problemet är att hon inte hittar en app som hon både har råd med och som fungerar för hennes behov när det nu är en android hon har och inte en handi.

Mitt förslag är att kolla om det kan finnas möjlighet att få handi-appen, den som är anpassad för android, förskriven som hjälpmedel - ifall det verkar vara något som funkar för henne. Förhoppningsvis skall det då inte behöva kosta något, men reglerna för förskrivning kan nog skilja sig väldigt.

Det är inte lätt att hitta hjälpmedel som verkligen funkar för en själv, särskilt inte om man har svårt att greppa den typ av format som är vanligast. Det är väl inte så svårt att förstå? Sheyen, var snäll och låt bli att hacka! Kullan är säkert alldeles tillräckligt frustrerad ändå, utan att bli idiotförklarad.

Nu tolkar du in det här helt fel, för jag har inte någon hackig ton alls! Jag är inte upprörd eller någonting. Jag är helt neutral, liksom. Jag blev bara förvirrad, för jag förstod inte trådfrågan. Det kan knappast räknas som att hacka på någon. Jag förklarade att en app inte kostar 10 000 kr, för det gör de ju inte. Jag sa då att hela systemet antagligen kostade 10 000 kr.

På vilket sätt idiotförklarade jag henne?

Om själva handi-systemet kostar 10 000 kr så lär det ju göra det oavsett om man bara vill ha systemet eller hela telefonen, så att säga.

Hon säger att hon inte behöver handiappen, men ändå blir fokus på just den delen; att försöka få tag på handiappen. Det är väl inte konstigt att jag blir förvirrad?

Men jag kan sluta skriva, om det ska vara på det viset. Men någon hackig ton hade jag inte.

5 september 2013, 11:47
Moderator
OK, då missförstod jag dig, Sheyen. Ledsen! Jag ber om ursäkt för att jag missuppfattade din avsikt.

Jag tror att det lätt kan uppfattas som hackande, eller ifrågasättande, när man märker ord så där. Men jag förstår nu att du helt enkelt försökte förstå. Bra att du klargjorde det!

5 september 2013, 11:56
Moderator
Kanske en arbetsterapeut kan vara till hjälp när det gäller att reda ut de exakta behoven, vad det är som funkar och inte funkar, och hjälpa till att leta efter något?

5 september 2013, 12:05
Medlem
Jag skiljer på schema och på kalender. Veckoschema kan man ha allt från olika uppgifter som ska göras till mat man ska laga. kalendern kan man även ha födelsedagar och annat man vill komma ihåg men det behöver inte ligga på ett veckoschema. När det står en massa datum på varje dag flimrar till framför ögonen på mig bara. Ett enkelt ark med veckodagens namn räcker.

5 september 2013, 18:07
Medlem
Incognita skrev:
OK, då missförstod jag dig, Sheyen. Ledsen! Jag ber om ursäkt för att jag missuppfattade din avsikt.

Jag tror att det lätt kan uppfattas som hackande, eller ifrågasättande, när man märker ord så där. Men jag förstår nu att du helt enkelt försökte förstå. Bra att du klargjorde det!

Tack för ursäkten. Jag låter ofta hackande, men jag är sällan det. Just nu beror det mest troligen på att jag har svårt att andas, så det i kombo med att inte ta Concerta blir nog lite "rappa på, sätt igång, skynda!" osv. Om det nu var begripligt, lol. Det är bara en gissning, men det stämmer troligtvis.

5 september 2013, 18:52
Moderator
kullan skrev:
Jag skiljer på schema och på kalender. Veckoschema kan man ha allt från olika uppgifter som ska göras till mat man ska laga. kalendern kan man även ha födelsedagar och annat man vill komma ihåg men det behöver inte ligga på ett veckoschema. När det står en massa datum på varje dag flimrar till framför ögonen på mig bara. Ett enkelt ark med veckodagens namn räcker.

Ah, jag förstår. Ingen överflödig information som distraherar. Och du vill ha ett ark eller en sida per dag? Inte någon veckoöversikt?

Är det viktigt för dig att det är just elektroniskt? Du behöver kanske en larmfunktion? Eller är det för att du lätt skall kunna ha med dig din planering överallt? Vad är det du behöver som inte en kom-ihåg-lista kan ge dig? Jag tänker att det kanske är lättare att ge användbara tips om jag/vi får en tydligare bild av vad det är du behöver mer exakt.

6 september 2013, 12:53
Moderator
Min handi har en checklistefunktion. Där kan man göra checklistor för precis vad man vill, och så kan man bocka av vartefter elektroniskt. Skulle något sådant funka? Jag tänker att du skulle kunna ha en lista som heter måndag, en som heter tisdag, o.s.v. Kanske finns det checkliste-appar att ladda ner?

6 september 2013, 12:56
Moderator
Incognita skrev:
Min handi har en checklistefunktion. Där kan man göra checklistor för precis vad man vill, och så kan man bocka av vartefter elektroniskt. Skulle något sådant funka? Jag tänker att du skulle kunna ha en lista som heter måndag, en som heter tisdag, o.s.v. Kanske finns det checkliste-appar att ladda ner?

För mig funkade inte det systemet eftersom
- det krävs att man aktivt går in och tittar i checklistan.
- checklistan blev för oflexibel, inte specifik för den dagen (men det kan bero på att jag inte hade veckodagsspecifika listor).
- jag är dålig på att bedöma hur mycket jag hinner och orkar.
- jag skrev in så mycket i checklistorna att jag blev utmattad bara av att se dem.
- det tar så mycket energi för mig att misslyckas.

Men annars tror jag att det är en väldigt bra idé att skilja ut "att göra"-planeringen från kalendern.

6 september 2013, 13:15
Medlem
Ja jag vill kunna klicka på aktuell veckodag och kolla vad som står på programmet. När vissa aktiviteter är avklarade ska man kunna radera bort dom. Typ tandläkarebesök eller dyl. Medan boendestödet kan stå kvar. Har hittat en som jag testar nu. Där kan man lägga till och ta bort olika saker. Det finns sviseringsfunktion som går att stänga av om man önskar. Det är gratisvariant av en man kan donera pengar till och få fler funktioner. de flesta tilläggsfunktioner är av estestisk art. Dvs. värja hur bakgrunden ska se ut och dyl.

8 september 2013, 01:55
Medlem
Googles kalenderapp kanske. Jag tror man kan visa en vecka i taget. https://play.google.com/store/apps/details?id=com.google.android.calendar&hl=sv

8 september 2013, 05:04
Ny tråd Svara på tråd  [ 22 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.