Ny tråd Svara på tråd  [ 58 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa
3D-skrivare 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: 3D-skrivare
Incognita skrev:
Min ytterst okvalificerade gissning är att det torde täcka behoven för legobitar kompatibla med existerande sådana
http://en.wikipedia.org/wiki/Lego
Citera:
The machines that make Lego bricks have tolerances as small as 10 micrometres.[10]
dvs 0,010 millimeter

Så jag tvekar på legotillverkning.
Men varför inte göra ett open source-lego. Som klarar av lägre toleranskrav?


15 maj 2013, 13:25
Medlem
Inlägg Re: 3D-skrivare
Schueberird skrev:
Jag gissar att den första uppsättningen mått anger hur små rörelser "skrivhuvudet" kan göra, men jag förstår inte riktigt skillnaden jämfört med "utskriftsupplösning", fast det låter ju som att Incognitas gissning är fullt rimlig. Jag ska ta och läsa på vid tillfälle.


Man smälter plast och den beter sig kanske inte helt som man vill om man inte har 100% kontroll på rumstemperatur osv.


15 maj 2013, 16:14
Medlem
Inlägg Re: 3D-skrivare
Jag skulle vilja ha en 3D-skrivare med silikon som arbetsmaterial. Så hade man kanske kunnat gjuta sig några dildosar. :09:


15 maj 2013, 17:42
Medlem
Inlägg Re: 3D-skrivare
Priserna varierar väldigt mycket, reprap tillhör väl de billigaste eftersom den är opensource. Men för väldigt hög kvalitet kostar det flera hundra tusen.

Det finns säkert massa roliga tillämpningar. Plastpistoler och nyckelkopior t.ex. Eller reservdelar till lite vad som helst.


15 maj 2013, 18:50
Medlem
Inlägg Re: 3D-skrivare
Det är väl som att ha ett helt gäng olika CNC-maskiner i en låda egentligen. Även dessa apparater har ju kommit ut på hobbymarknaden sedan bra länge. http://cncforum.se/main.php


15 maj 2013, 21:12
Medlem
Inlägg Re: 3D-skrivare
Yetin skrev:
Priserna varierar väldigt mycket, reprap tillhör väl de billigaste eftersom den är opensource. Men för väldigt hög kvalitet kostar det flera hundra tusen.

Det finns säkert massa roliga tillämpningar. Plastpistoler och nyckelkopior t.ex. Eller reservdelar till lite vad som helst.


Jag har hållit i en nyckel som passar holländska polisens handklovar. :) Utskriven och grön var den :)


Piratebay har en avdelning som heter Physibles, utskrivbara saker: https://thepiratebay.sx/browse/605

(ja .sx är korrekt, iaf just nu.)

Som ni ser finns pistolen där, i flera varianter.

Piratbaygökarna skrev:
den 10 maj
So apparently there are some 3D prints of guns in the physibles section at TPB. Prints that the US government now claim ownership of. Our position is, as always, to not delete any torrents as long as its contents are as stated in the torrents description.

Printable guns is a very serious matter that will be up for debate for a long time from now. We don't condone gun violence. We believe that the world needs less guns, not more of them.

We believe however that these prints will stay on the internets regardless of blocks and censorship, since that's how the internets works. If there's a lunatic out there who wants to print guns to kill people, he or she will do it. With or without TPB.

Better to have these prints out in the open internets (TPB) and up for peer review (the comment threads), than semi hidden in the darker parts of the internets.

Thoughts?


15 maj 2013, 22:39
Medlem
Inlägg Re: 3D-skrivare
Savanten Svante skrev:

Jag har hållit i en nyckel som passar holländska polisens handklovar. :) Utskriven och grön var den :)



Aha. Jag kan tänka mig att man skulle kunna ha nån 3D-scanner med två laserstrålar inbyggd i (google-)glasögonen så man skulle kunna skanna in prylar utan att stjäla dem, skulle passa väl ihop med sån där verksamhet.


15 maj 2013, 23:45
Medlem
Inlägg Re: 3D-skrivare
En rejäl skiftnyckel. Vettefan vad en plastskiftnyckel duger till dock.



Jag antar att skrivare med flera material eliminerar det där problemet med att man behöver olika sorters tillfälliga stöd så att produkten inte rasar ihop under tiden den görs. Det är bara att printa stöden med nåt material som är lätt att ta bort. I den där videon går det att ta bort med vatten.


Senast redigerad av Yetin 15 maj 2013, 23:57, redigerad totalt 1 gång.



15 maj 2013, 23:53
Medlem
Inlägg Re: 3D-skrivare
Hmm, så de där skrivarna är egentligen bara en mer raffinerad typ av gjutformar... *besviken*.


15 maj 2013, 23:57
Medlem
Inlägg Re: 3D-skrivare
sugmundfreud skrev:
Hmm, så de där skrivarna är egentligen bara en mer raffinerad typ av gjutformar... *besviken*.


De är ju lättare att använda eftersom man inte behöver tillverka nån form.


15 maj 2013, 23:58
Ny tråd Svara på tråd  [ 58 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa


Som gäst saknar du privilegier.

cron