Ny tråd Svara på tråd  [ 48 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Piano! 
Författare Meddelande
Moderator
Inlägg Re: Piano!
Incognita skrev:
Åh fan, många matnyttiga tips där!

Fast det finns fler. Bland annat glömde jag omfånget. Ett piano med färre än sju oktaver (subkontra A till fyrstrukna a) ska man inte ens tänka på. Det är ett rent billighetspiano, och att försöka göra musik på det kommer att straffa sig.

Såvida det inte är en artonhundratalsantikvitet från då mindre omfång var normala. En sådan bör man vårda mycket ömt och inte låta vilken pianostämmare som helst komma i närheten av. Fast även sådana kan förstås variera i både skick och hur bra de var från början.

Nyare pianon har i regel en ters (två vita tangenter) mer, upp till femstrukna c.

5 september 2012, 00:18
Medlem
Jag hade ett piano en gång i tiden som Savanten stämde med en vinkork.
Själv tyckte jag det var ett intressant mekano att riva i.
Så mycket musik blev det dock inte 8-)

5 september 2012, 00:49
Moderator
Om han lämnade kvar vinkorken var det nog ett primitivt preparerat piano. Det är fint vet du *sagt med Ingmar Bergmans röst*.

5 september 2012, 00:53
Medlem
Ufo skrev:
Jag hade ett piano en gång i tiden som Savanten stämde med en vinkork.
Själv tyckte jag det var ett intressant mekano att riva i.
Så mycket musik blev det dock inte 8-)

mmmm. Minns att det var vin i hela ditt kök...

5 september 2012, 01:14
Moderator
En sak till: ramen bör vara av järn om man inte typ är samlare av gamla pianon eller har ärvt ett med träram och är beredd att vara försiktig med det.

Ramen är det som strängarna sitter i, det som syns tydligare på en harpa eftersom den inte har något skal runt. Strängarna drar med flera tons kraft, har jag för mig; ramen måste i varje fall vara tämligen orubblig om pianot ska hålla stämningen eller ens gå att stämma. Oftast är den av järn numera, men ett och annat stort gammalt svart, och äldre, kan ha träram. Träramar torkar, spricker, slår sig och blir sköra.

5 september 2012, 03:19
Medlem
Min rygg har ålagt mig med ett yppandeförbud i denna tråd. :mrgreen: vill ju inte förstöra stämningen :P

Kan ändå inte motstå att inflika med ett av de exempel på de lösningar som finns att tillgå om det "lilla" pianots storlek och vikt överträffar det som kan vara önskvärt men ändock svårt att motstå. Dvs om pianot nu blir överkomligt till ett bra pris + transport + stämning och det vid en framtida exvis ommöblering omtapetsering m.m nu är så pass stort att det då riskerar att skada golv dörrar väggar etc förutom själva pianot och hen den traktrerade ägarinnan då, så går det ändå att vid själva transporttillfället men innan stämningen förse pianot med exvis ett par hjulmedar (ganska dyra, uppåt 1500:- paret)

Bild
Den övre meden Ställbar.
Bild
Bild
Den undre bilden en "med" till ett piano av modell större än... :ugeek:

Det finns säkert enklare lösningar till ett lägre pris men om pianofyndet är av den sorten att det är välbehållet och av en god kvalite men stort tungt och att det endast är utrustat med de lite "fåniga" möbelrullar som möjligen duger på ett golv av marmor men inte till de i våra hem moderna mjuka golv av tex plast och s.k oslipbara parketter så kan det vara värt med en bra lösning om det nu inte av rena turen redan ingår.

db

5 september 2012, 05:00
Medlem
Lägger till till det här för att jag vill förtydliga: Ovanstående inlägg var ett försök att om möjligt besvara Zombies inlägg som egentligen inte var en fråga men att jag kunde ändå inte här motstå att ge ett svar med ett av de exempel på en tämlingen bra lösning om vad man kan göra för att rent praktiskt inte låsa sig vid valet av storlek på pianot, menar att om det är ett fint piano med hela omfånget av alla tänkbara oktaver i sin järnram och det till ett överkomligt :10: pris så; :07:

Zombie skrev:
Hjul tror jag inte pianon brukar ha om de inte har eftermonterats (vilket jag antar vanligtvis går). Bärhandtag på baksidan är vanligare. Står pianot på något, inklusive hjul, kanske man bör ha en bräda under pedalerna också så att man kommer åt dem ordentligt.

db som tafflade till det med 5tr ö gården istället för att ta det piano som mäktades med. :01:

5 september 2012, 09:01
Moderator
Jo, sådant man ofta inser för sent. Det är inte du som ska bli medtagen, det är pianot. Om det inte får en hjulklapp.

Och sedan undrar jag alltid varför man inte sedan medeltiden har monterat hissbommar över lämplig fönsteraxel på höga bostadshus i Sverige, särskilt där trappan är trång. Fast numera skulle det förstås inte gå på grund av säkerhetsbestämmelser.

5 september 2012, 16:32
Medlem
:09:
Tack för alla råd.

Jag har kommit på vem som ska transportera pianot från A till B. Nu återstår bara att finna själva instrumentet...

5 september 2012, 23:39
Medlem

:08:

5 september 2012, 23:41
Ny tråd Svara på tråd  [ 48 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.