Ny tråd Svara på tråd  [ 74 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Nästa
Gröna tråden 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Gröna tråden
Incognita skrev:
Jag har odlat i hink förut, utan hål, och det har gått bra. Jag är inget vidare på att vattna. Regnar det mycket kan man hälla ut överskottsvattnet. Fast det kanske blir annat när själva moroten är där nere i det blöta...
Ja det går visserligen att odla i täta hinkar, men det är mycket svårare att hålla rätt fuktighet, och moroten(det man äter) ligger nere i jorden.
Vet inte hur mycket kolhydrater en sådan innehåller, men de är ju söta så jag antar att de är känsliga.

8 juni 2012, 18:52
Moderator
Good point. Då får det la bli hål då. Tänkte odla med sonen idag, men så bidde det ösregn.

Idag upptäckte jag att jag har en hel liten farm med blivande nässelfjärilar i min rabatt. Larverna hänger som i klasar. Häftigt!

11 juni 2012, 23:19
Moderator
Här ser man delar av nässelfjärilslarvskolonin:
Bild

Vy in mot uteplatsen, med klätterhortensia och klematis:
Bild

Här ser man en del av smultronen och jordgubbarna. Smultron finns det gott om, för de trivs och sprider sig.
Bild

Perenner som trängs:
Bild

12 juni 2012, 07:49
Moderator
Humlen ger fin grönska. I de vita "krukorna" skall det odlas morötter fort som attan innan det är för sent.
Bild

Här driver jag upp dofttobak och tomatplantor i sonens gamla legokalendrar. Som synes är jag lite sent ute... Dags att gallra också, men jag blir lite nojig; tänk om jag rensar bort fel plantor :?
Bild

Smultron mellan stenplattorna:
Bild

12 juni 2012, 07:58
Medlem
Incognita skrev:
Här driver jag upp dofttobak och tomatplantor i sonens gamla legokalendrar.
Jag använder också min sons gamla legokalendrar till att driva upp frön. :lol:
Vi kör en samling fröer vi hittat i skogen, bla hundkex, tistel och lite annat gott o blandat.

12 juni 2012, 11:30
Medlem
Jäklar vad det växer. *imponerad*

12 juni 2012, 11:51
Moderator
Ufo skrev:
Incognita skrev:
Här driver jag upp dofttobak och tomatplantor i sonens gamla legokalendrar.
Jag använder också min sons gamla legokalendrar till att driva upp frön. :lol:
Vi kör en samling fröer vi hittat i skogen, bla hundkex, tistel och lite annat gott o blandat.

Jamen visst är kalendrarna perfekta för det ändamålet?! De liksom bara ber om att få bli odlade i.

:!: Frön från skogen var ett bra tips. Jag har tänkt på att det vore kul att flytta in ännu mer natur till uteplatsen.

Schueberird skrev:
Jäklar vad det växer. *imponerad*

Tack! :) Men det växer faktiskt mest av egen kraft, väldigt tacksamt på det viset.

12 juni 2012, 11:58
Medlem
Jag dödar det mesta jag rör vid. Inte ens granplantan klarade sig. Men jag har i dagarna skördat rabarber för andra året i rad, så de har uppenbarligen överlevt.

14 juni 2012, 19:01
Medlem
Kan man göra öl på rabarber? ;)

14 juni 2012, 20:44
Medlem
Schueberird skrev:
Kan man göra öl på rabarber? ;)

Man kan säkert använda dem för att smaksätta en udda öl. Men jag tänkte mer på mjöd :D

15 juni 2012, 18:36
Ny tråd Svara på tråd  [ 74 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.