Fan, det borde jag ju ha förstått.
(Eller visste jag det men hade glömt?) Du är inte ateist, du är en hednisk primitivist.
Men jag tycker ändå du förenklar. Dömer man ut rörelser, som är viktiga för massvis med människor, klossvis på det här sättet har man missat så mycket av deras mångfald och dynamik. Utvecklingspotentialer som hittills har visat sig hålla för en hel del motstånd inifrån, luckrat upp den auktoritarianism du själv är emot, visat att till och med den auktoritära rörelse som är kvar kan samexistera med demokrati och en inte fullständig, men åtminstone i det långa perspektivet ökande, religionsfrihet. Det är goda krafter som jag tror kan bli något annat om man tvingar dem under jord. Se hur reaktionära förhållanden som råder på många håll i det gamla östblocket, om nu inte de i det här avseendet mindre tydliga exemplen från tredje världen duger.
Och nog står nyhedendom och annat i motsättning mot det "moderna projektet" sådant dess förkämpar brukade vilja ha det. Samband finns, ja: som reaktion på en viktig upplevd brist hos det. Personliga tolkningar, visst, men just sådana bidrar också till att luckra upp diktaturen i auktoritära religiösa samfund. Och om civilsamhället ger folk mer frihet
(utan att under sken av "frihet" tvinga på dem ny"liberala" "val" mellan kommersiella exploatörer om dels skitsaker, dels grundläggande saker som inte kan anförtros kommersiella intressen, och som binder allas utom de rikastes energi vid blotta överlevnaden) kommer de också att kräva eller (som i diverse nya rörelser) helt enkelt skapa sig mer av den varan även på andra håll.
(Det där med "flådde protestantismen /.../ för att skapa det moderna samhället" tycker jag också är för enkelt... nåja, kanske senare.)