Ny tråd Svara på tråd  [ 82 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Nästa
Nördmusikprojekt (tidigare: Utrustning till sångmikrofon?) 
Författare Meddelande
Moderator
Inlägg Re: Utrustning till sångmikrofon?
Mja... På min stereo måste man välja mellan ljudet från micken och ljudet från skivan, om jag har fattat rätt. Det är en så'n där liten låda med allt i ett...

Men micken, ja! Jag skuttade runt rejält när jag skaffade den. Sedan flyttade förstagitarristen i bandet till andra sidan landet. När han flyttade tillbaka igen, låg jag i skilsmässa med förstagitarristen. När vi blev vänner igen flyttade förstagitarristen igen. Så kan det gå... Och där stod jag med en proffsmick men ingen att lira med.

Han som sålde den nämnde att Davis Bowie hade sjungit i den, minns jag nu. :) Det var ett säljande argument. Dåvarande maken skulle få unna sig en ny gitarr på avbetalning, så då slängde vi på en mick också. Det var någon drive.

5 februari 2012, 00:53
Medlem
Incognita skrev:
Mja... På min stereo måste man välja mellan ljudet från micken och ljudet från skivan, om jag har fattat rätt. Det är en så'n där liten låda med allt i ett...

Ah. Då kanske du kan koppla datorn till mixern, låta datorn spela skivan, koppla micen, och sedan mixern till stereon?

5 februari 2012, 00:55
Medlem
Savanten Svante skrev:
Ah. Då kanske du kan koppla datorn till mixern, låta datorn spela skivan, koppla micen, och sedan mixern till stereon?
Det går surround i min hjärna när jag läser det där.

5 februari 2012, 00:56
Medlem
Ufo skrev:
Savanten Svante skrev:
Det går surround i min hjärna när jag läser det där.
Rundgång heter det ju.
Jisses inte ens den skillnaden kan jag :lol:

5 februari 2012, 00:58
Moderator
Mm... Då kunde man ju behöva bra ljud från datorn också...

Och line in? Hm... Stationär dator är nog grejen. Med bra högtalare.

5 februari 2012, 00:59
Moderator
Beträffande högtalare tror jag väl inte de är särskilt bra på någon stationär dator heller? Men externa ska man väl kunna koppla till en laptop med?

5 februari 2012, 01:11
Moderator
Jo, men det finns ingen line in. :| Vad jag kan se i alla fall.

5 februari 2012, 01:12
Medlem
Bild

Den med sladd till mixer.

Bild

Den OXÅ med sladd till mixern!

Bild

En sån sladd från utgången på mixern till baksidan på stereon!

Bild

Till vilken som helst som heter IN utom till phono. den har en RIAA och får allt utom vinylspelare att låta förjävligt, och då menar jag inte lite grann. Tillåme UFO skulle inte bara märka skillnad, han skulle undra var det morrande trollet var nånstans!

http://sv.wikipedia.org/wiki/RIAA-steg

5 februari 2012, 01:13
Medlem
Zombie skrev:
Beträffande högtalare tror jag väl inte de är särskilt bra på någon stationär dator heller? Men externa ska man väl kunna koppla till en laptop med?

På MIN stationära är dom förjävla bra! Med en sladd beskriven ovan har jag kopplat in ett par sånna här!

http://www.sweclockers.com/annons/63603-studiomonitorer-jamo-cs5

Bild

5 februari 2012, 01:14
Moderator
Ah. På stereon finns video in och MD in. Men från vilken utgång (?) på datorn kan man koppla sladden då? Den för hörlurarna eller vadå?

Och jaha, kommer både CD-skivans och mickens ljud ut från stereon då, genom att de blandas i mixern? Det låter ju rätt rimligt förstås, rent språkligt. :oops:

Och... jajamen, det där är min mick. Visst är den fin?!!!! :D

5 februari 2012, 01:21
Ny tråd Svara på tråd  [ 82 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.