Ny tråd Svara på tråd  [ 42 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Flunitrazepam 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Flunitrazepam
Ron Jeremy skrev:
Men i övrigt så vidhåller jag att det ska vara extremt tuffa metoder, med det har jag inte sagt att dom ska lämnas att dö under någon bro, Sverige har råd att ta hand om sina medborgare.
Men det är fortfarande ett faktum att INGEN blir tvingad att knarka eller supa, det är ett val.
Medhåll utan reservationer.

1 december 2011, 19:20
Medlem
Ufo skrev:
Ähh en krossad fot dör man inte av, 2 dagars sjukskrivning sedan är det bara ut i arbete igen.
Det är ju inte ens säkert att amputerade ben anses bestående. :01:

Ett annat fall där nån då och då måste bevisa att benet inte vuxit ut: http://www.dn.se/nyheter/sverige/maste-bevisa-att-benet-inte-vaxt-ut

1 december 2011, 19:37
Moderator
Klargörandet gav ju en litet annan bild. Och viljan att trots allt skona folks liv. :lol:

Men jag håller icke med om att det ska vara "extremt tuffa metoder". Jag vill ha don efter person. Varje standardlösning gör att en djävla massa människor blir utan hjälp, service eller vad det nu handlar om. Varje standardlösning drar dessutom till sig ansvariga och personal som direkt förvärrar situationen för många av de berörda, liksom för verksamheten i stort. En programmatiskt "tuff" sådan drar till exempel till sig folk som brister i lyhördhet, vill ge betalt för gammal ost, sadister och så vidare.

Sedan är det ju så, att för de allt färre som har fått någon hjälp har vi haft extremt tuffa metoder i några årtionden i Sverige nu. Vissa enskilda har de säkert hjälpt på - åtminstone till ett visst pris, i brist på alternativ - men resultatet i stort imponerar inte vad jag har hört.

Sedan vet även jag en del om hur det kan vara att ha missbrukare i familjen eller vänkretsen. Det gör dock inte att det som skulle ha funkat på dem funkar på alla.

1 december 2011, 19:45
Medlem
http://www.rfhl.se/rfhl15/index.php?option=com_content&view=article&id=390%3Abesokavverkligheten&catid=40%3Alar-socialpolitik&Itemid=30

Intressant :)

Jag tror jag håller med er allihop faktiskt.

Fast den missbrukaren jag har (hade) på närmast håll skulle ha nåt hårt i huvudet. HÅRT.

1 december 2011, 20:04
Moderator
Och beträffande val, Ron Jeremy, så vet du väl själv hur lätt det är att välja att hålla drömmar och impulser i schack för att istället bära sig åt som en ansvarig vuxen - till och med när det ställer till det rätt rejält för andra.

Missta inte det som att jag påstår att det inte finns ett val. Det är det nog mycket mycket få som påstår - även av dem som brukar bli skällda för att påstå det. Men valet är inte den enda delen.

1 december 2011, 20:06
Medlem
Zombie skrev:
Sedan är det ju så, att för de allt färre som har fått någon hjälp har vi haft extremt tuffa metoder i några årtionden i Sverige nu.
Riktigt så extremt syftade jag inte på, när jag sa reservationslöst.

Men jag menar extremt jämfört med hur det är idag. Detta daltande hjälper inte någon ur skiten.
Kan de börja omhänderta(mer än fyllecell) droganvändarna så skulle de komma långt med problemen.

Det här med val, jag tror alla är överens om att även omgivningen har ett ansvar att minska dragningskraften till destruktiva val.

1 december 2011, 20:27
Medlem
Zombie skrev:
Och beträffande val, Ron Jeremy, så vet du väl själv hur lätt det är att välja att hålla drömmar och impulser i schack för att istället bära sig åt som en ansvarig vuxen - till och med när det ställer till det rätt rejält för andra.

Hehe.... håller med att det jag gjort när jag varit vid min sinnens fulla bruk får jag stå för och det gör jag.
Det som hänt när jag varit manisk däremot då borde jag varit inlåst och medicinerad med eller mot min vilja.

1 december 2011, 21:20
Medlem
Har föresten kollat upp hur det var med Flunitrazepam och det ska inte dras in enligt
läkemedelsverket och apoteket.

1 december 2011, 21:51
Moderator
*puh*

Sa de varför de mindre förpackningarna skulle dras in? (Verkar ju litet konstigt med en medicin de vill vara restriktiva med.)

Inlägget före: Okej - det var ett respektabelt svar. Men bara ens eget val blir det då inte heller.

1 december 2011, 22:24
Medlem
Ufo skrev:
Ron Jeremy skrev:
Men i övrigt så vidhåller jag att det ska vara extremt tuffa metoder, med det har jag inte sagt att dom ska lämnas att dö under någon bro, Sverige har råd att ta hand om sina medborgare.
Men det är fortfarande ett faktum att INGEN blir tvingad att knarka eller supa, det är ett val.
Medhåll utan reservationer.

NN verkar vara född med neuropsykiatriska handikapp men har aldrig blivit utredd av psyk. De kör oftast på äldre diagnoser. Hela hans stamtavla består av tunga missbrukare. Hans mamma var sprutnarkoman under uppväxten. Hans pappa detsamma + helt galen och farlig. Så - gissa om han blev narkoman? Han började kämpa för att få behandlingshem vid 20 års ålder. Jag började hjälpa till med kampen. Men min kommun skickar i princip ingen till behandlingshem utan vården är så öppen, så öppen, så djävla öppen att det inte ens finns tak över huvudet åt alla.

Jag tänkte överklaga vår ansökan om ett 12-stegsbehanlingshem men ärendet skulle hållas öppet i 3-4 månader innan jag kunde överklaga. Min vän kämpade på med hård vilja, kisseprov och hård vilja - men orkade inte fullt ut och försvann då bort i depression och/eller missbruk. Narkomaner kan vara skygga av sig. Så det blev aldrig någon överklagan och behandling av de djupa såren eller inneliggande neuropsykiatrisk utredning.

Han försökte att inte falla till heroinbotten igen och ansökte några år senare om subutexprogrammet. Självklart blev svaret Nej eftersom det mest är storstäderna som bjuder på sådan vård. Så han köpte då Subutex svart och jag antar att han måste stjäla koppar som alla andra för att ha råd.

Missbrukare ska ha behandlingar, utredningar, concerta vid ADHD, någonstans att bo etc. Nej, jag tror inte på hårdhet utan på adekvat hjälp.

1 december 2011, 23:33
Ny tråd Svara på tråd  [ 42 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.